HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan CD-R skada en CD-spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2003/09/22 :  13:38:04  Show Profile Send Rishna a Private Message
Hej alla!

Jag var häromdagen hos en lokal Hifibutik och inledde en diskussion med personalen angående en specifik CD-spelare jag är på jakt efter. En bit in i diskussionen påstod försäljaren att han sett många CD-spelare som farit illa efter att ha spelat CD-R-skivor. Jag har funderat över detta påstående och kan inte riktigt förstå vad som skulle vara skadligt. Jag har själv haft några CD-R som efter en kort tid tappat sitt musikskikt (eller vad det heter) varpå skivan sett ut som någon form av julgransdekor. Det lossnade och hängde remsor av tunn metallfilm. Detta kan jag köpa, men inte att det rent optiskt skulle kunna hända något som förstör CD-spelaren.

Eller har jag missat något?

Tacksam för svar: Fredrik

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/22 :  13:44:26  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Skulle inte heller tro att de kan skada spelaren. Hur skulle de kunna det? Genom att lasern får jobba hårdare för att läsa?

www.selleri.de
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/09/22 :  14:06:54  Show Profile Send cabasse a Private Message
Låter som typiskt "hifi-snack".
En grej jag råkat ut för var att jag hade gröna ringar på en del skivor tidigare.
Råkade stoppa i en sådan skiva i datorns DVD-enhet och oj vad den lät :O). Den funkade inte efter det faktiskt.
Men vad ringen hade för inverkan kan man undra.
Plockade av dom omgående.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/09/22 :  15:38:22  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Vad man skulle kunna tänka sig är dåligt inspelade mp3-filer (analog datoringång t ex) som bränts till skiva. I så fall skulle där kunna bli högfrekvent brus som skulle kunna skada anläggningen, men i övrigt kan jag inte se någon som helst anledning.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2003/09/22 :  20:50:46  Show Profile Send Piggen a Private Message
Rent mekaniskt skulle man ju kunna tänka sig att en cd-spelare skulle kunna ta skada av en TRASIG cd-r skiva. Men att en hel cd-r skiva kan skada cd-spelaren måste betraktas som rent dravel :-)) Om så skulle vara fallet så måste det ju vara en sällsynt dålig CD-spelare...
Håller med mmx_2 att möjligen skulle en dålig inspelning kunna pajja något senare i kedjan, men knappast cd'n...fast det gäller ju vilken cd som helst och är ju inget specifikt cd-r problem.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2003/09/22 :  21:12:07  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Eftersom min far råkat ut för just detta så känner jag mig manad att svara.

Pappsegullet har en Micromega stage 4 (med div delar från 3:or och 2:or i sig).
Den brände min bror lasern på med sina cdr-skivor.
Den skall vara sådan till konstruktionen att den har en krets som hela tiden försöker få optimal signal ut ur skiva, detta justerar den genom att ladda på mera eller mindre med malle till lasern. Detta innebar i sin tur att när cdr av tveksam kvalitet kommer i spelare, så släpper den igenom lite av laserljuset, vilket innebär att spelaren känner av att det finns förluster och bränner på lite extra med lasern. Detta ledde efter ett tag till att lasern bakades och slutade läsa.

Sen att micromega då höll en ganska tvivelaktig kvalitet på grejjerna i övrigt är ju en annan femma.
Synd på en spelare som ändå låter såpass bra. :o/

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/09/23 :  05:58:53  Show Profile Send JM a Private Message
Om en spelare går sönder av att spela CDR så är det en dålig spelare ! Jag tror inte alls på det påståendet ärligt talat.

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/23 :  06:26:32  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Tux: Det där får du nog förklara lite bättre om jag skall tro på det. Låter som att pappsegullet ville ha nåt att skylla på :)
För det du säger låter som en farlig laser som borde användas i krig, inte i en hifi-utrustning ;)

-Vecc
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/09/23 :  19:49:27  Show Profile Send Staffan a Private Message
Jag tror att spelare tar stryk av brända
skivor.Min Thule 150 B blev helt stollig
av några skivor,lasern slog i ändlägena
och man kunde bara avsluta det hela
genom att stänga av brytaren på baksidan
och sedan dra ut släden och ta ut skivan.
På en del andra spelare jag provat så
har söktiderna varit mycket längre än
med riktiga skivor och det är väl knappast
nyttigt det heller.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000