HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bytt effektmotstånd nu :D
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/22 :  13:13:56  Show Profile Send manlix a Private Message
Jag skulle behöva hjälp av någon som kan elektroniken i en Edison Triod bra. Lyckades kortsluta anod till katod på 300B-röret. Har kollat lite i den. Läst igenom byggbeskrivningen på triod-ljud.nu och jag tror att det är ena katodmotståndet som smällt sönder. Det skall sitta inuti något som liknar kylflänsar precis framför trafon(?). Kan det vara katodmotståndet? Hälften ligger utanför nu. Rätt så vidbränt.

Den fungerar. Men det kanske inte är bra att köra utan det motståndet?

Kanske skall tilläggas att jag har ringt till Triod-Ljud men Erik är på Hifi-mässa i London och kommer tillbaks först om en vecka.

Edited by - manlix on 2003/09/25 19:25:35

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/22 :  23:00:31  Show Profile Send manlix a Private Message
Japp. Det är resistorn på ena katodmotståndet som är trasig har jag kommit fram till nu iaf. Någon som vet vad det skall vara för någon? Tänkte kolla på den andra men resistorn sitter inuti någon form av kylfläns och det verkar inte gå att få ur den. Vart kan man få tag på detta isåfall? Nog bäst att byta båda resistorerna.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/09/22 :  23:18:01  Show Profile Send Per a Private Message
Du skall nog fråga perka. Han har ju trots allt konstruerat dem. Var du hittar honom vet du ju uppenbarligen redan. Du får väl vänta några dar...

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/22 :  23:23:47  Show Profile Send manlix a Private Message
Mjo, han bör ju veta det bäst. Och man får nog kanske beställa av honom om man skall ha resistorerna i sådana kylflänsar.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/25 :  19:26:39  Show Profile Send manlix a Private Message
Så där då fick man äntligen bytt båda effektmotstånden. :] Stod ju på dem vad som skulle vara. Samma som på Audion Silver Night för övrigt. Jävla pillande när man skruvade från fel håll. Aja. Tack Hepcat!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.29 sekunder. Snitz Forums 2000