Author |
Topic |
|
trancelerate
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 17:09:38
|
Jag har svårt att placera mina högtalare i min lilla etta. Detta eftresom vid hög volym och hårdrock så skakar och vibrerar väggen. Känns nästan som en slags rundgång, men med bastoner. Aeroporten på högtalarna är placerad baktill och avståndet mellan vägg hägtalare är endast 15cm. Väggen består av betong. Här kan jag tänka mig att problemet ligger. Kan man dämpa på något sätt mellan högtalaren-väggen, så att man slipper den beskriva rundgången då hela rummet viberar? Att flytta högtalarna anses som en nödlösning. En etta är inte stor.
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 17:12:55
|
Hur stort är rummet, skriv ned rummets mått
--------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
|
|
trancelerate
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 17:38:36
|
15m2 skulle jag tro, litet för golvhögtalare men jag har planer på att flytta. Jag söker en tillfällig lösning eller kompromiss.
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 17:58:29
|
Det verkar egentligen som om du har problem med stående vågor i rummet. Om du sitter och lyssnar på en ledd i rummet som är kort kommer frekvensen där den primära stånde vågen exciteras att vara ganska högt upp i frekvens, och ge "bumlig" bas.
Om det är vibrationer i väggen så brukar inte en betongvägg kunna vibrera särkilt mycket. Och om den vibrerar av ljudtryckets excitering, kommer väggen att snarare absorbera ljud (främst vid dess första egensvängningsfrekvens)
Jag frågar som Niklas, vad har ditt rum för mått?
Enkel formel för att räkna ut primära stående vågor f = 340/(2*L) där L är ett av rummets längdmått. Exempel L = 4,4 m ger f = 50 Hz. Och så blir det andra frekvenser för andra ledder i rummet. (Det finns en annan formel också för högre stående vågor som även löper runt i rummet)
Ett sätt att inte få hela rummet att "skaka", är att helt enkelt dra ned basen vid låga frekvenser.
|
|
|
trancelerate
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 18:23:23
|
Jag har ritat en bild på rummet. Har laddat upp den under min profil, hur infogar jag den i texten?? vad betyder detta?
Antingen är det lätt eller så är det omöjligt. Det finns inget svårt.
Sätt länken till bilden du har i meddelandet nedanför mellan hakarna som kommer fram när du trycker på image. Mikael2 |
|
|
trancelerate
Starting Member
43 Posts |
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 18:33:58
|
Den länken funkar inte.
|
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 18:41:20
|
Det är kanske inte så lämpligt att ha svenska tecken i en webbadress...
|
|
|
Comus
Member
321 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 18:59:35
|
Hej PP! Jodå, det ska funka nu för tiden. Men något är skumt det funkar om man lägger till "ös.jpg" i adressfältet.
Mvh
Comu |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 19:27:36
|
Här finns ju mycket att göra! Börja med att ställa upp högtaleriet på stabila stativ. Vill du ha dom nära bakväggen dämpar du ut den rejält. Annars kan du börja med att flytta ut dom ur hörnen och dra fram fåtöljerna till en tredjedel av rummets längd ut från "sängsidan". Med fyra meters rumslängd kan man trixa en hel del. Rejäla avstånd till väggar brukar va´ bra.
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
|
|
|
trancelerate
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 21:23:59
|
Timbre.
Jag bytte ut hutcherna/byrån mot två, små, stabila bord istället. Nu är problemet med basrundgången nästan borta. Jag insåg att byrån och ena hutchen var byggd med tunna spånskivor som bas-vibrationer fortplanatade sig ganska så flitigt och skapade någon slags egen resonans inuti byrån. Detta dånade i hela rummet. Problemet är nu bara att tycker basen blivit för "tunn". I övrigt så är allt annat mycket renare. Högtalarna står nära väggen, 15cm, men ändå inte tillräckligt med bastryck enligt mig. Högtalarna har ju bara 2st 6,5" och i samband med betongväggar så dämpar väl den basen, liksom tunnar ut den? Jag skapar en ny tråd där jag ställer frågor om subwoofers.
Antingen är det lätt eller så är det omöjligt. Det finns inget svårt |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 21:26:48
|
En lösning skulle kunna vara att placera högtalarna där fotöljerna står. Som du har det nu får du en väldig förstärkning i basen. Om det känns som en omöjlig lösning så kan du alltid prova att dämpa basporten med nån vadd eller liknande. Det fungerar ibland. Ditt takmått sammanfaller dessutom troligen med breddmåttet så du har mitt uppriktiga medlidande. Du har nog dina största problem runt 70-80hz så att dämpa port resonansen som borde ligga lägre än så kanske ändå inte fungerar men lycka till.
|
|
|
|
Topic |
|