HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför har jag brus vid balanserat????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Demon
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/09/20 :  20:30:04  Show Profile  Visit Demon's Homepage Send Demon a Private Message
Hej ni glada... hjälp mig!

Jag har Vincents prylar och använder mig av balanserade kablar mellan för och slutsteg.. (Supras)
Men jag har brus i högtalarna.... vad jag har förstått ska man slippa det vid användning av XLR kablage.?! Precis samma brus som vid användning av RCA...
Och det är i alla högtalarna... (5st) så det är troligtvis ingen kabel det e fel på..

Jag har haft Primares för/slutsteg förut och där hade jag samma problem men det var med vanliga RCA mellan för/slutsteg...

Allt runt förstärkaren är skärmat.. tex Supra Lorad, Supra Ply skärmad...

VARFÖR? Det borde väl vara tyst med XLR? Eller är jag helt ute och cyklar?


http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=demon

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/20 :  21:58:15  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Det är nog som så att apparaterna brusar lite. Det finns exempel även på dyra slutsteg som brusar klart hörbart från lyssningsplats. Inte bra. Lägger man örat mot högtalaren så brusar nog dom flesta förstärkare, mer eller mindre.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/20 :  22:05:26  Show Profile Send Bravo a Private Message
Frågan är hur högt det är, ett naturligt bakgrundsbrus skall ju i så fall vara väldigt lågt.
Om det inte är kablarna så kan det ju vara något fel på förstärkaren.

Bravo
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/20 :  22:08:49  Show Profile Send Aton a Private Message
Eftersom du hade samma problem med din förra förstärkare har jag svårt att tro att det är något fel. Har dina högtalare mycket hög känslighet? Då brusar det mer än med mindre känsliga högtalare.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/20 :  22:09:35  Show Profile Send Aton a Private Message
Och varför skulle det skilja i brus mellan RCA och XLR?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/21 :  01:32:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Du kan ju kolla var ifrån bruset kommer genom att koppla loss försteget genom att ta bort sladden om slutsteget är separat..annar kan du ta bort byglingen på baksidan av förstärkaren. Om bruset då försvinner så är det försteget som ger brus. Men som tidigare sagts så brusar alla förstärkare mer eller mindre om man lägger örat intill.

gcs
Go to Top of Page

Demon
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/09/21 :  10:03:11  Show Profile  Visit Demon's Homepage Send Demon a Private Message
Ok... det är inte från slutsteget som bruset kommer...

Men man lägger inte märke till bruset från lyssningspositionen bara när man är vid högtalarna... men jag tycker personligen att det är för högt..

Ska prova att byta till någon dyr signalkabel istället och se ifall det hjälper...

Ska det inte brusa mindre vid användning av balanserade XLR än vid RCA??? ... E det bara jag som hört fel...

Inga andra ideer vad man kan göra..

Jag har Infinity Kappa serien runt om...





http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=demon
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/21 :  10:16:52  Show Profile Send Bravo a Private Message
Har någon annan lyssnat på ditt högtalarbrus "Demon"?
Någon annan med erfarenhet av samma högtalare skulle ju kunna göra en bedömning om det låter normalt eller inte.

Bravo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/21 :  10:35:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Grejen med hörbart brus är att det är relativt lågfrekvent. Skärmat kablage hjälper mest mot höga frekvenser. Skärmen hjälper ju också endast mot signaler som kommer genom luften och kan inte göra något åt brus som ex. kommer från andra apparater via signalledarna. Det är därför inte alls säkert att en dyrare signalkabel hjälper.
I 9 fall av 10 handlar "brusbekämpning" mer om att jorda på rätt sätt än om kabelns kvalité (om vi nu antar att det inte är något fel på kablarna, ex. en dålig lödning kan ge en del brus), ex. en jordloop kommer ge problem oavsett hur bra kablar du har.

XLR är i praktiken en form av "skärm" som förhindrar att man tar upp störningar från luften, det kan inte göra något åt brus som kommer från apparaten.

Du har ju konstaterat att bruset inte kommer från slutsteget. Några andra saker du kan prova:

*Vad händer om du kopplar loss alla kablar förutom signalkablarna till slutsteget från försteget?
*Sitter för- och slutsteg i samma vägguttag/skarvsladd?
*Varierar brusets nivå när du ändrar volymen?

Och, som sagts ovan. Alla apparater brusar en del och har man högtalare med hög känslighet så kommer det höras oavsett vad man gör.
Om jag vore dig skulle jag experimentera en del innan jag sprang iväg och köpte en dyr signalkabel, om inte dina nuvarande kablar är riktigt dåliga (eller det är något fel på dem) så kommer det med all sannolikhet inte hjälpa.








Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2003/09/21 :  10:58:18  Show Profile Send sella a Private Message
dyrare kablar hjälpte inte mig det blev värre lite tips. tvista alla singnal kablar. prova skruva den kontakten från väggen vrid kontakten ett par varv kablarna blir tvistade. funkar hos mig

dynamik!!!
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/09/21 :  11:36:58  Show Profile Send srv a Private Message
f95toli är inne på rätt spår. Du måste definitivt göra en fullständig felsökning innan nya inköp av kablage etc.
-Är försteget helt nytt? Kan bli bättre när det är inspelat.
-Pröva ta ur alla andra apparater ur Eluttagen i hemmet.
-Pröva andra Eluttag än de tidigare.
-Pröva skillnaden jord/ojordat om det går.
-Jämför gärna med andra försteg om du har möjlighet, polare etc. Kanske t.o.m borde pröva försteget hemma hos någon annan?
Mitt resonemang går alltså ut på att till slut vara helt säker på vad som orsakar störningen innan kanske onödiga inköp göres. Bruset kommer ju inte helt försvinna men kanske kan du få ner bruset till en mer acceptabel nivå.
Lycka till, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/21 :  11:54:47  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Balanserad överföring hjälper i första hand mot brum, inte mot brus. Problem med jordloopar ger också i första hand upphov till brum, inte brus. Som påpekats är det förmodligen någon av apparaterna som brusar. Alla apparater brusar, somliga mer andra mindre. Jag vet inte om Vincent brukar vara brusiga. Brusar det så högt att det är hörbart vid lyssningsplats och klart störande kan något vara trasigt.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/21 :  12:45:56  Show Profile Send f95toli a Private Message
Egentligen "brum" en typ av "brus". Brum är ett "specialfall" av brus där huvuddelen av störningarna ligger runt 50 och 100 Hz.
Om man tittar på ett spektra från en elektrisk apparat så finns det dock en väldig massa andra toppar (ex 10 kHz från lysrör, 100 MHz från datorer, en massa toppar från switchade nätaggregat osv), dessutom tillkommer ett utsmetat "bakgrundbrus" som består av termiskt brus, shot noise ("hagelbrus") och 1/f-brus.

Att använda balanserad koppling hjälper mot alla typer av "common mode"-signaler, alltså inte bara brum. I princip funkar det så att alla signaler som kommer genom BÄGGE ledarna "tar ut" varandra och därför försvinner. Men det hjälper som sagt var inte om bruset redan finns i "signalen".
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/09/21 :  13:42:40  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag kanske inte skall komma här och komma!
Men, och ett stort men är det, har du testat att köra med andra kablar och låta bli balanseratkopplingen?
Om inte, gör det.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Demon
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/09/21 :  19:28:05  Show Profile  Visit Demon's Homepage Send Demon a Private Message
Tack för alla tips...

Jag har nu att göra inser jag..

Provade innan att köra ojordat men det hjälpte inte ej heller byta uttag..

Dock hörs ej bruset vi lysssningspositionen...

Men det vore intressant att höra vad andra Vincent ägare kör och ifall de har tillstymmelse till brus i sina anläggningar...

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=demon
Go to Top of Page

Demon
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/09/22 :  09:01:38  Show Profile  Visit Demon's Homepage Send Demon a Private Message
Jaha då har man provar byta till RCA ...samma sak...

Men det som är lite "underligt" är att bruset kommer först när en låt går igång och fösvinner mellan låtarna och när man trycker stop...??!!

Så det är alltså helt tyst tills låten eller filmen drar igång och då kommer bruset..
Så är där ingen signal från försteget är allt tyst men så fort signalen kommer så kommer bruset oxå...

Ska prova en annan CD idag annars vete f-n vad det kan vara ...

Och jag tar tillbaka att det inte hörs vid lyssningspositionen... vid film hörs det klart och tydligt... skit!!

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=demon
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/09/22 :  18:44:48  Show Profile Send srv a Private Message
Kan vara värt att pröva att ha anläggningen igång länge. Kan vara så att den brusar mindre när den är ordentligt varm. Har själv liknande bekymmer och har letat omkring på nätet och har upptäckt att detta med brus drabbar väldigt många. Det finns, enligt mina uppgifter, runt sisodär ett femtiotal varianter att få ner bruset; allt från Ellutagen i väggen till lödningarna i maskinen. Verkar dock som att kablage har mindre påverkan vid brus, däremot menar de flesta att kablar kan påverka brum. Det som jag har upptäckt på nätet är att de flesta klagomålen, (>80%), på brus gäller för Hemmabioförsteg.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/22 :  20:20:14  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
En balanserad koppling minskar distorsionen, THD går ner alltså. Kolla på www.electrocompaniet.no, dom har ett whitepaper som beskriver det. Nog talar dom i egen sak men jag har inte hittat några sakfel i det.
Go to Top of Page

Demon
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/09/23 :  09:19:46  Show Profile  Visit Demon's Homepage Send Demon a Private Message
Tja... Nu har jag försökt det mesta med No luck!

Så evt får jag väl skicka tillbaka försteget... f-n!

Det som var lite lustigt var att första gången man sätter på förstärkaren och CD/DVD spelaren så funkar allt utan brus men så fort man bytar skiva kommer bruset med en gång??!!... makes no sense at all!!
Och sedan är det där hela tiden oavsett hur mkt man bytar skivor..

Vad f-n kan det vara för fel???

Tack för allt tips även om inget hjälpt än så länge... skulle vilja prova med ett annat försteg men har inget att tillgå just nu...

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=demon
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/23 :  09:30:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
Låter synnerligen skumt "Demon", kan inte handlaren som du köpt den av låna ut ett försteg till, helst samma, för jämförelse, eller ta steget med till butiken och be dem köra det där.
I din beskrivning låter det hela orimligt, så ska det ju inte vara.

Bravo
Go to Top of Page

Demon
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/09/23 :  09:38:01  Show Profile  Visit Demon's Homepage Send Demon a Private Message
Jo men det e lite kämpigt eftersom jag köpte det från Tyskland...

Men pratar nästan dagligen med han som äger affären i Tyskland så det ska nog lösa sig utan problem...

Skulle vilja prova ett annat försteg innan jag skickar iväg mitt...

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=demon
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/09/23 :  12:02:55  Show Profile Send bobey a Private Message
P.S. Läste inte hela tråden. Vi har inte samma fel. Hur som helst låter det jag skrev innan stå kvar.

@Demon:
Jag har sammma problem som du har. Jag hör brus från diskanterna på alla mina högtalare upp till c.a. en meter framför högtalarna om man har örat i samma nivå som diskanten. Brusnivån är konstant oberoende av volymen när man inte spelar.

Skickade tillbaka min surroundprocessor på rep eftersom jag fick uppfatnningen (av de jag pratade med) att det inte skulle brusa alls. När den kom tillbaka var det samma brus (plus lite extra p.g.a. att jag uppgraderade kablar i samma veva). Ringde då till Simaudio och frågade tekniker där vad de gjort när den var på reparation samt varför det inte var åtgärdat. Svaret var att de hadde kollat den och den överensstämde med alla normalvärden och ingen fel hittades. Förklaring till bruset var att p.g.a. att det är en så pass komplex produkt så har den mer brus än t.ex. en tvåkanalig förstärkare. Samt också att man "valt" att lägga grundbruset på en högre nivå för att få en generellt bättre ljudupplevelse. Med andra ord så är det en kompromiss för att få så bra ljud som möjligt vid lyssning. Om detta är "marketing bullshit" eller sant vet jag inte men för mig räkte det att få reda på att det inte var nåot fel på apparaten hur som helst. Bruset är ju inte störande och det är inte hörbart vid uppspelning. Sen är ljudet så pass bra att jag är ändå helnöjd. Men innan man visste så var det irreterande. Bara lite av mina erfarenheter. Hoppas det löser sig för dig.

// bobey

Edited by - bobey on 2003/09/23 12:05:16
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/09/23 :  22:15:34  Show Profile Send srv a Private Message
Skumt... Titta på inställningarna på DVD-spelaren. Kan du välja DTS On? Om ditt försteg ej är DTS kompatibelt och DVD-spelaren är i "DTS On", hörs brus när du spelar upp en DTS-skiva. Detta enligt i en manual från Pioneer DV-747A.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Demon
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/09/24 :  07:10:49  Show Profile  Visit Demon's Homepage Send Demon a Private Message
Spelar ingen roll om det är DTS eller DD eller vanlig CD..

Men det är möjligt att detta är något jag får leva med... hmmmmm känns fel.

Vi får se .. jag ska prata med snubben jag köpt det av idag..

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=demon
Go to Top of Page

Demon
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/10/03 :  07:58:23  Show Profile  Visit Demon's Homepage Send Demon a Private Message
Tack för hjälpen alla men det slutade med att skicka tillbaka den och få en ny eller repererad.. F-n!

Provade med ett INTEGRA försteg och då vart bruset helt borta så försteg var knas..

Men tack för alla ideer...

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=demon
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2003/10/11 :  15:15:16  Show Profile Send dajz a Private Message
hur går det med bruset?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000