HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bybees åt folket
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/10/28 :  20:45:27  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
För den som känner sig nyfiken på Bybees, som inte vill löda själv och som är stadd i kassan finns det nu färdiga Bybee-adaptrar att köpa. Hittade dessa på nån USA sida. Idéen är ju lysande och det tar de i och för sig betalt för. 135 $ stycket för RCA adaptrarna och 119 $ styck för högtalarkabeladaptrarna.
Att Bybees fungerar är vi många som redan vet och för er andra finns nu chansen att testa själva





http://www.cryotweaks.com/index.shtml

läs mer på: http://hello.to/hifi

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/10/28 :  21:06:45  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Hur funkar det på signal-kablarna, en bybee per kabel-par eller?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/10/28 :  21:17:06  Show Profile Send K-man a Private Message
På RCA kablage så ger det bäst verkan då både "+" och "-" ledarna förses med bybee... men om man inte vill kosta på sig två per kanal så är det mest skillnad om den placeras på "+".

\\K-man

edit: Min not gäller då man applicerar bubee:n "i" kabeln...då man använder adaptrarna ovan så blir det så blir det en adapter per kontakt.... i ändan närmast "in"

Edited by - K-man on 2003/10/28 21:23:50
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/10/28 :  21:30:44  Show Profile Send svejk a Private Message
Funkar det att sätta en på digital utgången på transporten? En där samt vid högtalarna så är man Bybeefierad genom hela systemet.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/28 :  21:35:04  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Bybeefierad.....
Tycker att det borde räcka med två (analog) lågnivå och 1? eller 2? per högtalare högnivå.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/10/28 :  21:42:38  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Dom ska väl sitta i "slutet" på kabeln?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/10/28 :  21:46:33  Show Profile Send K-man a Private Message
Ja, de verkar göra bäst nytta i slutet av kabeln...det var det jag försökte få fram med "närmast in" men misslyckades tydligen

\\K-man
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/10/28 :  21:56:30  Show Profile Send geten a Private Message
Hmm... va e nu detta? Hur funkar dessa?

// Johan
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/10/28 :  21:58:33  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Den lösningen med adaptrar har jag funderat på, men jag tycker inte om den. Den för RCA-kablar där dom använder Bulletplugs.
Fördelen med Bulletplugs försvinner med en dålig RCAhona som sitter i andra ändan. Och vad det gäller antal Bybee,s så använder jag 2 st per kabel både i RCA och XLR.
Skillnaden mellan Xlr och RCA var alltför stor när jag provade med endast en på plussen. På XLR provade jag också ytterligare en på
jordledaren då Jack Bybee hade sagt att det skulle bli ytterligare en liten förbättring med en Bybee på jordledaren.
Med Coltranehögtalarna kunde varken jag eller Leif Olofsson höra någon skillnad.

Högtalaradaptrarna har också en tvivelaktig kvalitet.
Anslutningen på Bybeen kommer inte att hålla speciellt länge.
Den går av inne vid Bybeen om man inte monterar den mera skyddat.

Svejk: Bybee,s skall inte användas på utgången någonstans.
Dom skall alltid monteras så nära målet som möjligt.
Eller ännu hellre som Stefan B,s montering inne i apparaten.
Jag provade med Bybee,s i bägge ändarna när jag höll på att labba förra hösten. Ledaren som jag använde då var inte densamma som jag använder i mina kablar idag. Då fick jag en förbättring med en omgång i vardera ändan. Med min ledare blev det ingen skillnad, så iden om en superkabel med Bybee,s i bägge ändar lade jag ned.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/28 :  22:01:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bäst effekt lär den ge i slutet av digitalkabeln och i anslutning till högtalarna, alla tillägg däremellan är bara plus så dessa adaptrar är ju klart intressanta då man slipper förstöra sin kabel om man skall löda in den på något sätt.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/10/28 22:03:14
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/29 :  07:08:37  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Kan vi inte få mängdrabatt om vi beställer allihopa
Några som är intresserade?
En Sticky som på DIY avdelningen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000