Author |
Topic |
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 20:45:27
|
För den som känner sig nyfiken på Bybees, som inte vill löda själv och som är stadd i kassan finns det nu färdiga Bybee-adaptrar att köpa. Hittade dessa på nån USA sida. Idéen är ju lysande och det tar de i och för sig betalt för. 135 $ stycket för RCA adaptrarna och 119 $ styck för högtalarkabeladaptrarna. Att Bybees fungerar är vi många som redan vet och för er andra finns nu chansen att testa själva
http://www.cryotweaks.com/index.shtml |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 21:06:45
|
Hur funkar det på signal-kablarna, en bybee per kabel-par eller? |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
K-man
Member
795 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 21:17:06
|
På RCA kablage så ger det bäst verkan då både "+" och "-" ledarna förses med bybee... men om man inte vill kosta på sig två per kanal så är det mest skillnad om den placeras på "+".
\\K-man
edit: Min not gäller då man applicerar bubee:n "i" kabeln...då man använder adaptrarna ovan så blir det så blir det en adapter per kontakt.... i ändan närmast "in" |
Edited by - K-man on 2003/10/28 21:23:50 |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 21:35:04
|
Bybeefierad..... Tycker att det borde räcka med två (analog) lågnivå och 1? eller 2? per högtalare högnivå. |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 21:42:38
|
Dom ska väl sitta i "slutet" på kabeln? |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
K-man
Member
795 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 21:46:33
|
Ja, de verkar göra bäst nytta i slutet av kabeln...det var det jag försökte få fram med "närmast in" men misslyckades tydligen
\\K-man |
|
|
geten
Member
320 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 21:56:30
|
Hmm... va e nu detta? Hur funkar dessa? |
// Johan |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 21:58:33
|
Den lösningen med adaptrar har jag funderat på, men jag tycker inte om den. Den för RCA-kablar där dom använder Bulletplugs. Fördelen med Bulletplugs försvinner med en dålig RCAhona som sitter i andra ändan. Och vad det gäller antal Bybee,s så använder jag 2 st per kabel både i RCA och XLR. Skillnaden mellan Xlr och RCA var alltför stor när jag provade med endast en på plussen. På XLR provade jag också ytterligare en på jordledaren då Jack Bybee hade sagt att det skulle bli ytterligare en liten förbättring med en Bybee på jordledaren. Med Coltranehögtalarna kunde varken jag eller Leif Olofsson höra någon skillnad.
Högtalaradaptrarna har också en tvivelaktig kvalitet. Anslutningen på Bybeen kommer inte att hålla speciellt länge. Den går av inne vid Bybeen om man inte monterar den mera skyddat.
Svejk: Bybee,s skall inte användas på utgången någonstans. Dom skall alltid monteras så nära målet som möjligt. Eller ännu hellre som Stefan B,s montering inne i apparaten. Jag provade med Bybee,s i bägge ändarna när jag höll på att labba förra hösten. Ledaren som jag använde då var inte densamma som jag använder i mina kablar idag. Då fick jag en förbättring med en omgång i vardera ändan. Med min ledare blev det ingen skillnad, så iden om en superkabel med Bybee,s i bägge ändar lade jag ned. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 22:01:48
|
Bäst effekt lär den ge i slutet av digitalkabeln och i anslutning till högtalarna, alla tillägg däremellan är bara plus så dessa adaptrar är ju klart intressanta då man slipper förstöra sin kabel om man skall löda in den på något sätt.
|
Bravo |
Edited by - Bravo on 2003/10/28 22:03:14 |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2003/10/29 : 07:08:37
|
Kan vi inte få mängdrabatt om vi beställer allihopa Några som är intresserade? En Sticky som på DIY avdelningen |
|
|
|
Topic |
|