HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kvaliciferad personal på onoff..=P
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/09/21 :  07:22:43  Show Profile Send mapem a Private Message
Försäljare som inte kan något men inte heller påstår att dom gör det utan erkänner det är värda all respekt tycker jag, dom gör så gott dom kan oftast. Dom ska man inte vara elak mot. Man går ju inte till siba/onoff för att få expertråd, utan för att det är billigt om man vet vad man vill ha.

Däremot tycker jag att såna som försöker pracka på saker på kunder som är okunniga, vilket de flesta är när det gäller elektroniska prylar, med hjälp av helt ovidkommande försäljningsargument bara är värda förakt. Det är bondfångeri. Dom kan man driva med om det roar en, det är helt o k. Liksom med telefonförsäljare. Ingen ber dem ringa och störa mitt i middan, därför är man i sin fulla rätt att göra bort dem.

Detta är ytterst politiskt korrekt imho.
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/21 :  08:33:23  Show Profile Send jatttelite a Private Message
quote:
Vad jag tycker ska DU skita i.

Varför yttra sig då?

Nja, jag var lite hård igår, sorry. Men vad jag undrar är om du/ni verkligen tycker om att göra narr av folk som kan mindre än er?

Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/09/21 :  18:33:32  Show Profile Send långhåret a Private Message
höhö, hörde jag långt hår?

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/09/21 :  21:05:28  Show Profile Send aolite a Private Message
Lite kul angående Elgiganten, i sin serie om världens bästa ljud(högtalare) i H&M(jan,feb...), skrev de om Energy ?, minus säljs av Elgiganten. Bra reklam till dem

Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/09/21 :  21:44:27  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Lite kul angående Elgiganten, i sin serie om världens bästa ljud(högtalare) i H&M(jan,feb...), skrev de om Energy ?, minus säljs av Elgiganten. Bra reklam till dem

Elgiganten säljer Mission högtalare också, men inte Mission Pilastro. De håller sig till detlite billigare modellerna . Det är kanske samma sak med Energy?
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/09/21 :  21:50:36  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
jatttelite: sorry min ton i förra inlägget. Med ett par promille i blodet kl fyra på morgonen är det svårt att inte krydda inläggen.
Det jag reagerar emot är allt moraliserande som tycks vara en växande trend här på forumet.

Jag undrar i all välmening hur ni ställer er till det? Ska vi dela ut moralkängor till höger och vänster på en annan forummedlems bekostnad?
Ingen människa är perfekt. Men ska inte behöva bli påmind om det varje gång man skriver något på forumet.

De som är nyfikna på hur jag ställer mig till att göra narr av återförsäljare kan skicka mig ett PM så ska jag berätta.
___________
vit

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/09/22 :  07:56:13  Show Profile Send mace a Private Message
Har inte sett att en försäljare namngivits hitils ???? Sålänge det inte sker har jag svårt att se felet i att säga att de är vad de är

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/09/22 :  15:17:24  Show Profile Send aolite a Private Message
quote:
Elgiganten säljer Mission högtalare också, men inte Mission Pilastro. De håller sig till detlite billigare modellerna . Det är kanske samma sak med Energy?


Nu förstår jag inte vad du menar Energy högtalarna som testades kostar ca 70000 kr paret.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/09/22 :  16:05:57  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Snackade lite med min kusin som blivit årets säljare i södra regionen för ON/OFF 2 år i rad, (Skåne Blekinge regionen). I butiken hon jobbar hos kan de ibland vara 3 personer. En på lagret, en i kassan och en ute på golvet. Där skall de kränga allt från disk/tvättmaskiner, kyl/frys/Köksredskap (micro och annat), tv/video/DVD/VCD, kameror, mobiltelefoner, datorer med tillbehör. Om nu en evigt vigd själ i hifi världen dyker upp och börjar lalla fakuttryck kan de lät bli lite spaka. Om nästa kund sedan skall köpa en digital kamera och börjar snacka obejektiv,zoom och slutarstid, hur många här kan räcka upp en hand och säga att det där har jag full koll på.

Visst är det systemet som är ruttet, 1000 produkter att sälja och ibland bara en säljare som skall kunna kränga allt. I de lite större butikerna har de i alla fall delat upp vitvaror, hifi, datorer och annat på olika säljare. På så sätt kan de utbilda sin personal lite mer specifikt. Jag har också jobbat i en radio/tv butik för en herres massa år sedan. På den tiden bjöd ofta märkets svenska generalåterförsäljare på kurser, sålde man som butik Technics, bjöd till exempel Technics svenska divition på kurser i deras produkter, och samtidigt smörade de på för att sälja nya. Detta finns inte alls i den grad det behövs idag. En butik som ON/OFF skall kunna sälja allt skit i världen för att kunna konkurera, att sedan inte ens märkena informerar sina butiker i vad de säljer är fel redan där.

Kollade en 36" 100 MHZ tv från Philips, i ena ON/OFF fanns en modell, hos SIBA en annan, hos Elgiganten en tredje. Till synes samma skit, men ingen av butikerna kunde tala om vad som skiljde internt och funktionellt dem emellan. Inte ens ett mail till Philips resulterade i en vettig förklaring till vad som skiljde. Hur i hela friden skall man då kunna kräva att säljarna skall vara "upp to date"??

Nå, har man ett genuint intresse av hifi, gå till en riktig hifibutik och se om ni kan snacka omkull personalen där istället. Hacka inte på dem som jobbar och sliter och får en skitlön som de flesta skulle kalla ett större bidrag än som anställd hos McDonalds..

Men visst finns det usla säljare som prackar på en vad som helst, o andra sidan, det är det ända sättet att höja sin lön den månaden marginellt. Hade he haft en fast god lön skulle de göra ett bättre jobb istället för att jaga den futtiga provition som de kan bolla upp lönen med en tjuga eller två om de säljer mer.

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/09/22 16:34:33
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/22 :  16:20:21  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Splix;
Var det modell betekningarna som skiljde och i så fall hur?och var de närliggande i pris?

www.selleri.de
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/09/22 :  16:43:16  Show Profile Send cabasse a Private Message
Problemet är väl just det att folk inte efterfrågar kvalitet längre utan bara är ute efter billigt skit.
Bor man ute i landet har man kanske inte mycket att välja på.
Saknar mycket den service man kunde på i mellanstor svenska stad för 20 år sedan.
Idag finns det inte mycket kvar.
Folk vill väl lägga pengar på annat.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/09/22 :  16:56:29  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Hepcat:
Det var en bokstav här och en siffra där. Har senare fått reda på att om ON/OFF har en prisgaranti som säger att du får mellanskillnaden på priset på en produkt inhandlad i annan butik, gäller det BARA om modellen är identisk. Alltså, ON/OFF har tv 1020, El-giganten 1025, Siba 1025M. Alla är samma tv, kan skilja några hundralappar upp och ner. Sedan släpper Philips "årets" tv modell, annan färg, nya men olika modellbeteckningar på samtliga 3 ställen, samma fjär, samma finesser, men priset är 1000 spänn dyrare. Ingen av säljarna kan förklara den nya TVns förbättringar och du kan aldrig jämföra så att du kan få ut prisskillnaden.

Sedan vet jag inte hur långt elektronik marknaden går men jag har en historia om hur vissa kan pressa priserna i andra avseenden och lura skiten av en ovetande kund.

Min kollega jobbade som skidinstruktör i vintras. Han kunde berätta följande: Intersport sålde Atomic skidor som heter exempelvis 918. 9 står för radie på skidan och 18 för typen (10 slalom, 16 störlopp, 18 karving osv). Ni invigda i skidkretsen rätta mig gärna. Nu sålde de helt plötsligt en identisk skida för nästan halva priset, den hette då 718. Alla rusade och köpte skidorna, säljaren kunde bara säja att det var en super skida till halva priset. I själva verket hade Intersport gjort en direkt beställning av fabrikatören och begärt att ett sämre virke och bindningsmateriell skulle användas för att pressa priset. Produkten var förvillande lik i färg och form och många köpte skidorna o hopp om att få en super skida till ett vrakpris. ON/OFF och andra kedjor kan lika gärna köpa in serier med TV från Philips men beställa de samma med ett annat bildrör av sämre kvalité, slänga på bokstaven M och pressa priset. Philips kan i sista led inte tala om varför just Philips 1020 är bättre/sämre än 1025M då det varit en special beställning.

Kanske kan vara samma historia med Mission högtalarna. Sämre delningsfilter och komponenter på egna modeller, kanske därför de dyrare högkvalitativa inte finns i sortimentet.


En liten personlig pik, om man hackar på personalen hos ON/OFF, kanske man kan göra detta efter att ha stavat Topicen rätt

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/09/22 17:03:35
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/22 :  17:18:07  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Splix;
Det var då som jag misstänkte. olika betäckningar för att inte lägsta pris garantin skall gälla.
Jag har ju jobbat som servicetekniker och när man har service manualerna så kan man få rätt det var en arbetskamrat där som utnyttjade det när affären hävdade att det var olika modeller så han gick och hämtade service manualen och visade då fick de ge sig.


www.selleri.de
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/09/22 :  18:22:57  Show Profile Send KennethS a Private Message
Nu känner jag att det är dags för mej att lämna min åsikt. Har jobbat som datasäljare på El-Giganten i Linköping i 2 års tid. Detta jobb slutade jag på för 2 år sen. Jag håller med er all i mångt och mycket och känner igen mej i det ni säger. MEN: Det finns även säljare på dessa affären som brinner för sina intressen, våran butik till exempel slutade med att vi konkurrerade med dom vanliga databutikerna på stan i både kunskap och priser tack vare att vi var ett par som brann för det vi gjorde. Sådana fanns det en hel del av som jag träffade 2ggr om året på våra produktutbildningar. Tråkiga är att det är en helt annan mentalitet på Hifi/TV (Internt kallat för"brun avdelningen"), där gäller verkligen sälja värsta smörjan till bästa marginal möjliga.xx(]HAde många kunder som köpt en dator av mej som kom springades tillbaka till mej efter ha varit på TV avdelningen och frågade om man kunde vara så snäll och hjälpa dom för att dom kände att dom var på väg att bli blåsta! Tyvärr finns det alldeles för få av dessa lunga och ärliga säljare kvar inom koncernen för som ni säger, dom inser skiten och börjar i små butiker!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/09/22 :  19:44:02  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Hifi är inte bara en passion, det är en religon"


Håller med dig

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/09/22 :  20:29:02  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Jaså, det är varierande kompetens och seriositet bland de anställda på Siba / Elgiganten / On-Off med flera. Kan inte säga att jag bryr mig speciellt mycket, det är väl ett resultat av det samhälle vi lever i.

Vad som däremot är viktigt det är att när man verkligen behöver kvalificerad hjälp så ska den finnas och vara tillgänglig för alla. Jag tänker på t.ex. läkare, advokater, poliser, präster och andra yrkeskategorier där titeln är skyddad och man som medborgare förväntar sig en viss kvalitetsmässig nivå på den hjälp man behöver. När det går fel här är skadan oftast betydligt värre och kanske t.om. irreparabel.

Här har man dock möjligheten att lämna anmälan till myndigheter om det går fel t.ex. hos socialstyrelsen eller advokatsamfundet. Och det känns ju tryggt och bra men frågan är om man ens kan lita på dessa, avsaknaden av moral och anständighet är säkert inget ovanligt här heller.

Det finns säkert myndigheter / organisationer som snackar en massa strunt och som när det verkligen gäller att leva upp till sina egna slagord så springer dom och gömmer sig.

Allt som skrivs på internet är sant.

Edited by - MacDaxy on 2003/09/22 20:35:54
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/22 :  20:47:12  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Lite OT, men svar på inlägget av MacDaxy
Som läkare och kliniker, skulle nog jag vilja ändra på systemet anmälan-straff som finns i dag.
Visst fungerar det såtillvida att man straffar.........

Problemet är att många tillbud idag mörkas på grund av rädsla för anmälan.
Oftast handlar det om systemfel i verksamheten som skulle kunna avhjälpas genom att lyftas fram. På så sätt kan man också ta lärdom på andra kliniker och kan vidta de åtgärder som krävs för att det inte ska upprepas.
Med detta blir vården snäppet säkrare på alla kliniker.

I dag lusläses ALLA anmälningar av systemfel (Lex Maria) av ansvarsnämden som sedan tar över, granskar och fäller någon.

Oftast är de sk. experterna proffessorer som varit borta från den "verkliga" kliniska verksamheten i 10 tals år och det är deras uttalande som ger tynd åt argumenten.
Att sedan en grupp med lokalvårdare, lokförare och svetsare sitter och röstar huruvida man ska fria eller fälla, gör ju inte saken bättre !!
För, ärligt talat, är det inte en säkrare vård vi vill ha ????

//Gonzo//
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/23 :  07:12:11  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Vänta lite nu!! Är det nån som överhuvudtaget namngivit NÅN person som jobbar på OnOff eller liknande skitkedja?
Hur i hela Hisingen kan man försvara en sån intill idioti dålig "HiFi-butik"? Läs vad jag skrev nu, HiFi!!!
Dom säger att dom säljer det BÄSTA på marknaden. Är dom då inte värda en granskning från tvivelaktiga konsumenter?

Går jag till Konsum så kan jag vara säker på att jag får svar på mina frågor om kvalitet, ursprung osv angående tomaten som ligger och väntar på mina giriga tänder. Men jag skall alltså inte kunna få sån "support" på OnOff?. Jag vet inte hur många ggr jag vart på OnOff/Siba och ställt tillsynes toklätta frågor utan att få ett vettigt svar.

En gång frågade jag en kille på OnOff vilken Reciever som var bäst på marknaden, inte för att jag var intresserad av att köpa en dylik, utan för att jag var intresserad av ett vettigt svar. Svaret jag fick var "Yamaha 630, ihop med Audio Pro Cinema". Detta var enligt honom nåt av det bästa på marknaden. När jag berättade att det fanns kanske 2000 kombinationer som låter bättre så sa han: "kom med här & lyssna". Sagt och gjort, här skulle lyssnas.. Döm om min förvåning när han kopplade in 1 (ja en) fronthögtalare, inget mer. "Lyssna på den här mäktiga basen". Det rann mycket mer smörja ur den här försäljaren innnan jag försvann därifrån......

Så min åsikt är: Fortsätt håna, ja håna butikskedjor som OnOff, Siba osv. Det kommer kanske inte leda till nåt, men det kommer garanterat kännas bättre i våra sinnen ;)

Om den här tråden leder till personangrepp, ja då är det inte lika roligt. För ingen av dom som jobbar där är värda det. Dom är alla "Svenssons" som jag & du. Däremot kan man med RÄTTHET kritisera dylika affärskedjor. Egentligen borde en stämning vara en rimlig åtgärd mot såna här kedjor. För hur det än är, det är inget annat än rena lögner dom spottar ur sig.

Orkar inte spy mer galla nu, men var så säker, jag har mer rysare att berätta om tråden fortsätter lite till ;)

-Vecc
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/23 :  08:46:02  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Sedan försöker säljaren sälja in en försäkring till dig för det har han säkert bonus för"

Var i torsdags på ElGiganten för att köpa en plasmatv. Frågade om säljaren kunde gå ner till det pris som NetonNet hade på den, det kunde han inte om jag inte även tog med försäkringen i priset. Det här gjorde jag därmed eftersom det hade ju inte varit särskilt kul om den gått sönder under transporten eller på något annat sätt.

Så att klanka på vare sig ElGiganten eller Siba tycker jag är onödigt.Det gäller som med så mycket annat, att man skall kolla upp den vara som man önskar köpa innan köp. Det här minskar risken för felköp. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/23 :  09:11:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Visst måste dessa kedjor granskas och kritiseras "whiskyman", men inte för medlemmarna på detta Forum och andra kunniga personer, utan för en vanlig familj eller t.ex. äldre ovana köpare som tror att de gör en bra affär.
Det är ju Svensson som blir lurad, och i längden blir vi alla lidande av detta då dessa smäckanläggningar som prånglas ut inte engagerar och därmed minskar ljudintresset i längden till förfång för oss alla.
Bara det låter.....allt låter ju ändå lika (illa )

Apråpå försäkringen, som är orimligt dyr, så är den en stor del av bonusen enligt flera undersökningar.

Bravo
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/23 :  09:36:00  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Apråpå försäkringen, som är orimligt dyr, så är den en stor del av bonusen enligt flera undersökningar

Ja visst är det så och om jag inte tagit med den så hade priset inte blivit det som det blev.Det är klart, problemet ligger ju som i så mycket annat när det gäller bl a hifi att man måste skaffa sig information innan köp vilket svensson inte gör viulket ger möjligheter för firmaorna att sälja för mycket låga priser.

Jag hade aldrig gått till Elgiganten eller Siba om det inte vore som så att varan var relativt, jämfört med andra butiker, billig. Tycker inte heller att dessa butiker är några toppenställen för att handla hifi i, men de är billiga. Man får oftast vad man betalar för både beträfffande service och kvalitet. Mvh kristofer
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/23 :  09:55:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nu tycker jag inte att dessa butiker alltid är så billiga annat än i bruttopris ut, men går man in till en vanlig radiohandlare och resonerar litet så brukar priset bli lika eller nästan lika.
Kvarstår gör dessutom den bättre servicen hos radiohandlaren.

Den enda ggr. som kedjorna egentligen brukar vara billigare är när de har rea, jaja inte deras fuskreor alltså utan när de verkligen sänkt priset en del, då brukar inte radiohandeln hänga med.
Vi pratar inte om några superpriser ändå men det kan bli en 20-25% i bästa fall.
Jag köpte t.ex. en video till framtidsklubben hemmavid och jag ville inte ha någon koreansk bokstavskombination utan en Panasonic.
Priset ut normalt på Siba i detta fall likväl som jag kunde få av radiohandlaren efter prutning var drygt 2000:-. Vid rean på Siba gick den på 1700:- om jag minns rätt, skillnaden var ca 500 spänn.

I detta fall blev det det billigare alternativet då saker man ger till ungarna är förgängliga om man uttrycker det så.

I normalfallet emellertid så blir priset de ggr. jag jämfört i stort sett detsamma mellan kedjorna och radiohandeln även om du får prata lite för saken i det senare fallet.

Bravo
Go to Top of Page

Tin Man
Member

99 Posts

Posted - 2003/09/24 :  10:47:19  Show Profile Send Tin Man a Private Message
Tacka vet jag Hifi-klubben!Där kan man räkna med att man får rätt hjälp från början,och att de verkligen vet vad de pratar om!Jag handlar ALLTID där,och undviker alltid Siba,OnOff samt alla de andra "amatör"-företagen!Om jag inte skall ha en tvättmaskin iofs,för då kan man ju gå dit!Då är det ju inte så mycket som kan bli fel....

/Tin Man
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2003/09/24 :  12:18:38  Show Profile Send sopwith a Private Message
Sorgligt att läsa sådana här "här ska ni få höra...." trådar gång på gång, vilket märke eller butik det än må gälla för tillfället. sunkar ner hela denna site.
Trådar låses till höger o vänster pga totalt ointressant innehåll, det borde tamejfan finnas autolock på dylika spytrådar, förövrigt skulle jag nog vilja säga att det är större risk att "felköpa" sig en tvättmaskin än en hifidelittyanläggning.

mvh
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/24 :  12:25:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Tacka vet jag Hifi-klubben!Där kan man räkna med att man får rätt hjälp från början,och att de verkligen vet vad de pratar om!Jag handlar ALLTID där,och undviker alltid Siba,OnOff samt alla de andra "amatör"-företagen!Om jag inte skall ha en tvättmaskin iofs,för då kan man ju gå dit!Då är det ju inte så mycket som kan bli fel.

Ja som säger att de säljer "Världens bästa hifi tillSveriges lägsta priser". Det är ju inte så särskilt svårt att kunna hävda att man säljer "Världens bästa" när man är generalagent för det som man säljer och kan bestämma helt vilka som skall få testa deras produkter, samt även höja priset efter bra testresultat.Mvh Kristofer
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000