HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Telewatt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/23 :  22:02:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har i mitt lager en Telwatt förstärkare från 60 talet. Den är på 2x45 watt och den inbyggda eq´n gav +/- 27 dB i basen och diskanten.
Slutsteget är bestyckat med fyra stycken EL 500 eller EL 5000 som är longlife rör. Det här steget tillverkades av ett företag i Tyskland som heter Klein und Hummel (K-H). Jag minns att man blev helt tagen när jag hörde förstärkare första gången med ett par större högtalare.
Är det någon som vet något om rören EL 500 och 5000.

gcs

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/24 :  12:19:30  Show Profile Send gcs a Private Message
Att Telewatt är en rörförstärkare var det ingen som nappade på. Den är inte en high end med dagens mått men den var det på 60 talet.
Den klarade "Din" normen med råge.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/09/24 :  12:37:40  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kolla www.duncanamps.com
eller
http://www.tubedata.com/
K+H gjorde aktiva högtalare med rör i också...och var egentligen någonting high-end på 60-talet. Lovar att din K+H (Saba) Telewatt VS-xx slår mycket nytt på fingrarna. Byt ut de gamla elyterna och kolla kondingarna i signalvägen och byt till bättre typer (teflon, PIO, polyprop)...
Mvh
P.S. skulle själv vilja ha en eller en Braun ;-)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000