Varför inte testa ett rörsteg finns en hel del att välja på AR Ls7 är kanske ett tips. En av mina bästa uppgraderingar var när jag bytte mitt KEM försteg mot ett EA triodsteg det hände mycket positivt när jag fick in rör i signalkedjan.
Tackar för tipsen hitills, Conrad-J låter intressant. Men de verkar vara ganska dyra ändå!? Rör har funnits i tankarna, men jag vet ej hur rör passar ihop med slutsteget samt det övriga. Har läst att man ej ska blanda transistor och rör. Har tyvärr ytterst begränsade testmöjligheter både på rör och försteg i övrigt pga. glesbygdsboende.
Tycker att slutsteget var en klar uppgradering från min integrerade Cambridge A500, nu kör jag ju denna som försteg så jag kan tänka mig att det ännu finns mycket kvar att hämta med bättre försteg.
quote: Tackar för tipsen hitills, Conrad-J låter intressant. Men de verkar vara ganska dyra ändå!? Rör har funnits i tankarna, men jag vet ej hur rör passar ihop med slutsteget samt det övriga. Har läst att man ej ska blanda transistor och rör.
Her i Norge går CJ PV10AL for 5-6000,-. Hvis du får tak i en brukt, får du sikkert omtrent det samme igjen for den hvis du ikke liker den. Dermed kan du prøve den uten at det koster deg noe. Rør og transistorer kan blandes uten problem. Jeg vil faktisk anbefale dette.