HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på försteg!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/08/26 :  10:22:28  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Vill gärna ha tips på bra försteg. Prisklass 5-10 nytt el. beg. Gärna i samma klang och passa ihop med LC audio Zapsolute Mk4.

Ska uppgradera och vill sondera marknaden så jag kan slå till snabbt vid rätt tillfälle.

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2002/08/26 :  10:49:09  Show Profile Send Frode a Private Message
Norske Audio testet Zapsolute sammen med Conrad Johnsen PV10AL og skrev følgende:

"...synergieffekten med preampen fra CJ er enorm."

"Supplert med den vakre mellomtonen som min CJ rør forforsterker leverer, fremsto dette som en nesten magisk kombinasjon."

En brukt PV10 kan finnes i prisklassen du satser på.

Frode

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2002/08/26 :  20:18:46  Show Profile Send svejk a Private Message
Varför inte testa ett rörsteg finns en hel del att välja på AR Ls7 är kanske ett tips. En av mina bästa uppgraderingar var när jag bytte mitt KEM försteg mot ett EA triodsteg det hände mycket positivt när jag fick in rör i signalkedjan.

svej
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/08/26 :  23:04:44  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tackar för tipsen hitills, Conrad-J låter intressant. Men de verkar vara ganska dyra ändå!? Rör har funnits i tankarna, men jag vet ej hur rör passar ihop med slutsteget samt det övriga. Har läst att man ej ska blanda transistor och rör. Har tyvärr ytterst begränsade testmöjligheter både på rör och försteg i övrigt pga. glesbygdsboende.

Tycker att slutsteget var en klar uppgradering från min integrerade Cambridge A500, nu kör jag ju denna som försteg så jag kan tänka mig att det ännu finns mycket kvar att hämta med bättre försteg.

Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2002/08/27 :  08:49:10  Show Profile Send Frode a Private Message
quote:

Tackar för tipsen hitills, Conrad-J låter intressant. Men de verkar vara ganska dyra ändå!? Rör har funnits i tankarna, men jag vet ej hur rör passar ihop med slutsteget samt det övriga. Har läst att man ej ska blanda transistor och rör.

Her i Norge går CJ PV10AL for 5-6000,-. Hvis du får tak i en brukt, får du sikkert omtrent det samme igjen for den hvis du ikke liker den. Dermed kan du prøve den uten at det koster deg noe.
Rør og transistorer kan blandes uten problem. Jeg vil faktisk anbefale dette.

Frode

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000