HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 skaffa hörlurar/hörlursfärstärkare behöver hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:44:38  Show Profile Send regner a Private Message
18tals våning, riktigt högt till tak, och med hårda väggar samt parkett... ingen bra kombo om sambon föredrar allt sparsamt och stilrent. Så jag har insett att jag aldirg kommer få ordning på det extrema ekot har har.
Så nu skiter jag i det här, lägger ner alla planer på uppgraderingar o subbasbygge o istället skaffar mig hörlurar o hörlursförstärkare.

Jag har tänkt lägga ca 3000-4000kr, och jag föredrar att köpa begagnat.

Jag har sneglat lite på sennheiser HD-600 och x-can, verkar prisvärt och välljudande, men för att få ut så mycket som möjligt för mina slatar, finns det några bättre alternativ då?

mvh

micke

Edited by - Zalve on 2004/11/27 00:16:00

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:48:40  Show Profile Send marbrink a Private Message
Finns bättre alternativ än X-can! HD600 är bra men inte bäst och faller inte alla i smaken.
Vad är din budget?
Den kommande HD650 och en lurförstärkare med inbyggd crossfeed från corda kanske kan vara något?
länk: http://home.t-online.de/home/meier-audio/amplifiers.htm
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:51:53  Show Profile Send marbrink a Private Message
missade budgeten...jag hade lagt mer om jag hade haft pengar till det!
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:15:04  Show Profile Send regner a Private Message
nja, 4000 kr är vad jag är villig att lägga just nu. Jag har nämligen oerhört lite erfarenhet när det gäller hörlurar och risken är stor att jag komer få blodad tand och börja uppgradera.. En av anledningarna till att jag köper begagnat.

kan en beg staxhörlur eller någon annan elektrostatisk hörlur vara ett alternativ?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:19:17  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Köp dom här för 129 uk pund.
http://www.askdirect.co.uk/uview?call=ask.productSearch&id=421&topcatid=7
Sen köper du http://www.worldaudiodesign.co.uk/wadproducts/hd83.html Hyfsat enkelt att bygga och låter bättre än xcan. Hamnar kanske runt 5000, men då är allt nytt. Går det att klämma in kanske?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:21:04  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Bygger du stärkaren själv sen kan du uppgradera i alla evighet om du vill, jag har precis börjat med det.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:50:53  Show Profile Send regner a Private Message
låter enormt intressant! Är byggsatsen helt komplett med... låda osv?

HD600 skulle jag dock inte köpa annat än begagnat. Men jag tycker dock att de flesta sätter priset hutlöst högt... Är själv inte beredd att betala en krona över 1500 för en HD600.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:57:33  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kolla om du kan hitta nån Grado lur och en Gradostärkare.. Borde kunna bli inom ramen om nån vill sälja sina förstås..

/Martin
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/18 :  15:58:51  Show Profile Send marbrink a Private Message
HD600 är en ganska bra o hyfsat neutral lur om man kör med en bra lurförstärkare. Sen kan man ju byta ut kabeln på den vilket är en stor fördel.
Själv föredrar jag Grado över HD600.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/09/18 :  16:03:18  Show Profile Send regner a Private Message
vilken gradolur kan man tänkas få för 1500-2000kr och hur står sig den mot en HD600? hur skiljer sig ljudkaraktärerna mellan hd600 o grados lurar?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/18 :  17:46:17  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
regner, räkna på vad 130 uk pund är i svenska. 1637 kronor enligt forex. Nu åker du på frakt på ett par hundra, men du får nya lurar. Byggsatsen är helt komplett, allt följer med. Låda och så vidare, rör med.
Så, lödkolv, lödtenn, voltmeter och lite verktyg är vad du behöver. Går att bygga på ett par kvällar om du är lite van tror jag.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/18 :  17:58:53  Show Profile Send marbrink a Private Message
regner: Det är ganska svårt att hitta Grado lurar begagnade i Sverige. Den modellen jag tycker är prisvärdast/o bland dom bästa av Grados modeller är SR225. Den finns för 2595:- på www.hifisupport.com
Normalt kostar den ca 2900 kr. Jag rekommenderar att du lyssnar på både Grado o HD600 innan du köper. Dom låter väldigt olika.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/09/18 :  18:23:43  Show Profile Send regner a Private Message
hmm.. låter nästan som att man borde ta o göra det.. Sterio här i karlstad är tyävrr den enda hifibitiken och har ett skitkasst utbud. Jag var o lyssnade på HD600 hos dom tidigare idag, men när de saknade hörlursförstärkare var jag tvungen att köra med vad som var uppställt, näligen en sketen sony cd i 4000kr klassen. Det lät faktiskt riktigt jävla tråkigt om jag ska vara ärlig.
Så jag måste med andra ord bege mig ut i sverige om jag ska ha möjlighet att provlyssna. vilken affär har bäst utbud när det gäller lurar o hörlursförstärkare?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/18 :  18:29:27  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, en sak till om hörlursstärkaren är att den går att vira för vilken impedans du än vill ha på luren. Så vilken lur du än köper så går det att köra den förstärkaren. Inte så illa.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/18 :  19:15:28  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det verkar vara vanligt när det gäller en hörlursanläggning att man utgår från att det skall kosta 3 - 5 tusen (alltså för hörlursförstärkare + hurlurar). Det verkar ha gått litet schablon i det. Kanske inte så konstigt att priserna hamnar ungefär där för det är vad det som vanligen finns på marknaden kostar. Men man kan också klara sig med mycket mindre eller behöva lägga ut mycket mer.
Jag tycker att man måste börja med att utgå från sin vanliga anläggning, tvåkanal eller hembio. Nästa fråga är om man vill att det skall låta lika bra, litet bättre eller accepterar litet sämre prestanda från hörlurar (t.ex. om man bara lyssnar sporadiskt).
Min egen hörlursanläggning halkade efter när jag uppgaderade tvåkanalen och lyssning med hörlurar blev mindre engagerande. Jag håller nu på och bränner in en ny hörlursförstärkare, den gamla har hängt med i sju år och det har hänt en hel del sedan dess.
Om man har en riktigt bra anläggning och vill ha något motsvarande på hörlurssidan får man nog tänka sig 10 tusen för eller mer förstärkare + hörlur alt. ett Stax system.
Om man har en anläggning i mellanklassen kanske de 3 - 5 tusen är adekvata. Om man utgår från ljudkort i dator eller en relativt billig CD-spelare skall man nog nöja sig med ett par hörlurar för en tusenlapp. Först när man uppgraderat signalkällan blir det aktuellt att fundera på förstärkare. Naturligtvis är det här en mycket grov beskrivning.
Börja alltså inte med priset utan fundera på viken nivå du vill ha på anläggningen.





Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/18 :  19:25:18  Show Profile Send marbrink a Private Message
Anders47: Håller med dig! Har pre headen kommit nu? kan du inte lägga ut lite bilder o skriva ett test! =)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/18 :  19:41:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Billigaste Stax-systemt ligger på sex och ett halvt. Ljudet är fant..., nej förresten det är jag inte rätt man att berätta om!

Tips: Ett stort hörlurstest av ett trettiotal lurar i det övre kvalitetsregistret kommer i kommande Musik & Ljudteknik. Det är så mycket så det blir uppdelat på två nummer. Förutom omfattande lyssningsintryck, så är även frekvensrespons uppmätt så man kan se hur bra, eller rättare sagt dåligt för de flesta, lurarna mäter. Hörlurars frekvensrespons ska till skillnad från högtalare inte vara rak, utan ska ha ett annat utseende p g a att ytterörats egenskaper blir olika eftersom ljudkällan strålar direkt in i örat, samt huvudets storlek spelar in, m m. Ändå är de flesta lurarna i testen "felanpassade", men några träffar rätt riktigt hyfsat skulle man kunna säga.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/18 :  19:46:52  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har precis bränt in ett par Grado SR225. Det är utmärkta till rock, har inte hunnit testa dem så mycket med jazz men tror att de fungerar där men jag tycker inte om dem till klassisk musik. Jag skaffade dem till rock, särkilt till litet äldre inspelningar med skavanker.
Ljudet skiljer sig kraftigt från Sennheiser HD600 som har en ren klang, bra upplösning och en relativt neutral återgivning. HD600 ger ett litet återhållet ljud som om man sitter ganska långt bak i koncertsalen. Den övre basen är litet överbetonad och djupbasen ganska svag och inte särkilt distinkt. Jag tycker att den passar bättre till klassisk musik och akustisk jazz än till rock, men åsikterna härom är delade.
Grado SR225 låter mycket mer direkt och ligger högre i diskanten. Den låter mer som att sitta på första raden. Den har något lägre upplösning än HD600. Basen var litet svag med min gamla förstärkare men den hade inte den överbetoning en liten bit upp som HD600. Basen verkar vakna en hel del med min nya förstärkare men den är bara inbränd 20 timmar så jag vet inte riktigt än (Gradon är dock inbränd).
Man kan knappast säg att SR225 ger en neutral återginingen utan ljudet är färgat och har en varm karaktär. Deteljupplösningen är inte av högsta klass men detta kompenseras mer än väl av att den har mycket bra "pace and rythm". I det avseendet är HD600 mer som en stelbent gubbe.
Grado påstås ibland (ofta?) vara vass. Visst har den en kraftig diskant men jag har inte upplevt en tillsymmelse till vasshet med SR225. Misstänker att detta beror på att CD-spelaren är vass och i detta avseende är säkert HD600 mer förlåtande.

PS. Om man vill ha Gradoljud till en portabel eller inte har en hörlurförstärkare så påstås SR60 vara det bästa valet (kanske undantag om man har en bra CD som också har en bra hörlursutgång).



Edited by - Anders47 on 2003/09/18 20:02:01
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/18 :  19:50:27  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Knoppen, när kommer dessa nummer. Det är inte säkert att man kan hålla sig så länge särskilt som det blir två nummer.
Jag är nyfiken på hur frekvenskurvan skall se ut men där får man kanske avvakta till Molt kommer. Hur har ni mätt, med konstgjort huvud?
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/09/18 :  21:02:35  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag har själv ett par Sennheiser HD580, vilka är mycket lika HD600. De går för det mesta få tag på för 1995:- nya, vilket är MYCKET mer prisvärt än HD600 (50% dyrare för vad som mest kan ses som lite bättre utseende). Nu kör jag inte mina HD580 med hörlursförstärkare, utan genom min NAD C370, men det fungerar riktigt bra. Visst förlorar man säkert en del i ljud, men jag har inte tyckt det varit värt pengarna att byta upp mig än.

Kan ju nämna att jag lyssnar mest på rock/hårdrock, men även en del "lugn" musik (Loreena McKennitt, Eva Cassidy, Sinead O'Connor, m.fl.) och dessa lurar passar mig alldeles utmärkt. Neutraliteten och balansen är helt underbar.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/09/18 :  22:47:40  Show Profile Send regner a Private Message
alltså, det låter ju som att jag får ta en tur till någon välsorterad hifibutik och lyssna mig fram till vad jag själv föredrar. Men jag kört med rör större delen av mitt liv så jag har faktiskt liiite svårt för ultraneutral återgivning... så med andra ord, vad jag hört så lutar det allt mer åt grado.

Beyerdynamic då!? hur är de klangmässigt? hur står sig DT931an mot de andra lurarna i 3000kr klassen? ljudmakarna har ju ett riktigt bra pris på dem just nu...


Claes, hur skulle du beskriva ljudkaraktären på world audio design förstärkaren?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/18 :  23:36:45  Show Profile Send marbrink a Private Message
DT931 ska vara ganska ljus i klangen tror jag. Priset som är på ljudmakarn är inte så bra som det ser ut. 1500 kr är ordinarie priset i Tyskland.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/18 :  23:45:59  Show Profile Send Anders47 a Private Message
DT931 är väl mer åt det neutrala och kyliga hållet. Men det finns förstås många andra modeller också om man vill bli riktigt förvirrad.
En som jag inte har hört är DT880 som skall ligga litet mitt emellan HD600 och Gradon, antagligen närmare HD600. Det är dock fel att säga att HD600 har en ultraneutral återgivning, den är litet mjuk och återhållen i diskanten.
Gå inte för mycket efter Ljudmakarens lockbeten, den nedsättningen har de haft rätt länge men jag vet inte om de kanske tar bort den. I alla fall är lockpriset ungefär detsamma som normalpriset i Tyskland.

En väsentlig fråga att ta ställning till är om man vill ha crossfeed i förstärkaren som marbrink nämnde. Det gör att stereoseparationen minskar något och att ljudbilden blir mer normal när man slår på den switchen. Tyvärr finns det bara två tillverkare som har denna finess:
www.meier-audio.de och
www.headphone.com
Jag tycker crossfeed är mycket användbart, men det finns också de som tycker att det går bra utan.
Båda sajterna ovan har vettiga beskrivningar av hur de olika hörlursmodellerna låter.

Det finns rätt många hörlursförstärkare som är rörbaserade om du vill hålla fast vid rör. X-Can V2 är det men V2 skall nu ersättas av V3 som tydligen ingen hört än så där svävar det i luftern, jag vet inte ens om V3 har rör. Klubben.net skall ha någon. Earmax Pro är en väl ansedd rörförstärkare som inte kostar skjortan och skall ha mycket fin men inte överdriven rörkaraktär samt bra dynamik (men litet dyrare än X-Can V2). Om man gräver litet i det så finns det väldigt många hörlursförstärkare men det som finns i butikerna är i stort sett begränsat till X-Can och Pro-ject. Den senare skall inte vara något vidare och det finns betydligt bättre än X-Can.


Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/09/19 :  11:55:22  Show Profile Send regner a Private Message
det verkar allt vara en riktigt jungel det här. som det mesta inom hifi. :) får allt ta mig en tur till någon hifihak o provlyssna mig fram. någon som kan rekomendera någon välsorterad sådan?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/19 :  12:03:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Claes_Ireland> Låter intressant den där byggsatsen du talar om. Var hittar man den? Hur mycket kostar den? samt vilka/vilket rör används?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/19 :  12:23:13  Show Profile Send marbrink a Private Message
Här hittar du den Rydberg. http://www.worldaudiodesign.co.uk/wadproducts/hd83.html
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000