HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brummande strömförsörjning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stånkan
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/09/18 :  10:27:21  Show Profile Send Stånkan a Private Message
Hej

Har en gammal Audio Alchemy DA-omvandlare. Den består av tre delar, bland annat en separat del för strömförsörjningen kallad PS2. Denna brummar. Jag gissar att det är någon av eller båda transformatorerna som "sjunger med" i de 50 Hz:en som kommer från väggen. Brummet hörs inte när man lyssnar på musik men i och med att anläggningen står i sovrummet så är det ganska irriterande. Det är till att dra ur sladden då den inte går att stänga av...

Finns det något sätt att få tyst på eländet?

Tacksam för svar - Stånkan

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/09/18 :  10:37:09  Show Profile Send hal a Private Message
Ibland ger transformatorer upphov till resonans som kan fortplanta sig som ett dovt ljud. Testa genom att trycka på den och se om ljudet förändras. Jag har tagit bort "brum" i många transformatorer genom att lägga gummidistanser under så att själva trafon inte har kontakt med underlaget.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/09/18 :  10:45:28  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Sätt en DC-spärre på. Dette emne har väret behandlet flera gange för.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/18 :  10:45:43  Show Profile Send J-son a Private Message
Antagligen en lindning som är lite lös och vibrerar med "fältet". Är det en liten trafo kostar det nog inte så myckt att byta den. Brukar inte göra någon större skíllnad med dämpning under eftersom den lösa lindningen går "längs sidan" på trafon.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/09/18 :  10:47:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har samma problem och det är fruktansvärt irriterande. Källan till problemen är tyvärr grannens tvättmaskin och en vattenpump som finns i området + någon annan maskin som inte är identifierad ännu. Jag har frågat runt lite men ingen säger sig ha en lösning på hur man får bort 50Hz brum.

Snälla hjälp!!!

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/18 :  11:09:30  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Orsaken är underdimensionerade transformatorer. Ibland hjälper ett DC-filter, ibland inte.

Usch och fy för mekaniskt brummande apparater, såna vill man slänga ut!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/09/19 :  20:13:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Inte beror det på något underdimensionerat nätdel i mitt fall inte. 240.000uF 1060Va trafo för 80W! Jag har redan Dc filter men det räcker inte.

Finns det inga andra lösningar? PS audio? eller?

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/09/19 :  20:30:51  Show Profile Send JMlab a Private Message
Testa Isotek nätrenare The Qube så försvinner brummet den klarar 2000w kontinuerligt ochh
upp till 4000w i topp!
Mvh
LMlab
Go to Top of Page

Stånkan
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/09/19 :  21:59:48  Show Profile Send Stånkan a Private Message
Tack för tipsen!

Jag får väl börja med att trycka och lyssna och se om det ger någon skillnad. I annat fall - DC-filter. Hur fungerar detta, är det en separat dosa eller något man sätter i enheten. Hur mycket får man räkna med att lägga för ett? Var köpa?

/Stånkan
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/09/20 :  00:21:07  Show Profile Send JMlab a Private Message
Hej Stånkan!
Kontakta Pl.audio så får du fakta pris och återförsäljare
Du når dem på 040-916658 tyvärr är Isoteks produkter inte helt gratis.
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2003/09/20 :  01:01:03  Show Profile Send sopwith a Private Message
Hej

Det är oftast trafons trådar som ligger lite "löst" lindade, dom surrar då, det går väldigt ofta att ta vanlig klarlack och lacka på trafon, låta det suga in mellan trådarna ordentligt, vanligt att man gör detta när man har ex tjut i en tvspole, testa.


,vh
Go to Top of Page

Stånkan
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/09/20 :  09:52:34  Show Profile Send Stånkan a Private Message
Klarlack, låter kladdigt, men billigt. Problemet ligger ju i en ca 7 år gammal DA-omvandlare, så det är klart att man inte vill lägga några större pengar.

/Stånkan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000