HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Begpris på högtalare....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/09/17 :  11:38:25  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Har funderingar på att inhandla ett par beg högtalare, nypriset var 88 ca 24 000, hur mycket bör dom vara värda idag. Vet att det finns extrema märken med väldigt bra andrahandsvärde men om det nu inte är ett av dessa märken.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

HiEnd of Sweden
Numera Audioconcept

56 Posts

Posted - 2003/09/17 :  11:46:13  Show Profile Send HiEnd of Sweden a Private Message
Vilken högtalare pratar vi om?

MVH Patrik

Numera Audioconcept
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/17 :  12:07:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Du måste nog specifiera dig lite, det kan nästan bli vilket pris som helst gissar jag från en 1/4 del av nypriset och nedåt.

Bravo
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/09/17 :  12:33:02  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Visst kan jag specifiera mig lite. Mordaunt Short System 442, väldigt få som känner till den här modellen.

Bravo: 1/4 är väl vad jag hade i tanke också....

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2003/09/17 12:34:06
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/17 :  17:04:46  Show Profile Send J-son a Private Message
Beror självklart på skicket. Du måste noggrant kolla element osv.

Lycka till
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/17 :  21:36:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Svårt att få riktigt kläm på dessa högtalare, men verkar ha ett gott rennomé.

Men under 25% skulle jag nog bjuda av skäl du själv nämner, förutsatt att högtalarna är justa.

Bravo
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/17 :  21:45:52  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Annars säljes Mourdant short på www.hembiobutiken.se till betydligt lägre priser än vad märket har betingat tidigare.
Du kan väl titta där så att du får en vettig utgångspunkt.
Även om dina högtalare inte finns, kanske de har någon motsvarande modell?

Men, de är ändå 15 år, så jag skulle absolut vara skeptisk till elementen. Materialet åldras och blir sprött och då är det ju egentligen lådorna och filtren du betalar 1/4 av nypriset för........

//Gonzo//
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/17 :  21:53:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Precis "Gonzo", har den här säljaren renoverat sina högtalare under tiden t.ex.

quote:
Men, de är ändå 15 år, så jag skulle absolut vara skeptisk till elementen. Materialet åldras och blir sprött och då är det ju egentligen lådorna och filtren du betalar 1/4 av nypriset för........

Bravo
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/09/19 :  07:31:23  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Gonzo: Vad jag hört så har Mordaunt Short förfallit en del sen 442:orna byggdes, inte alls samma kvalitet, varken på låda eller ljud. Så tyvärr gör dom ingen liknande högtalare längre.
Sen till elementen så kan jag tala om att dom är lika fina idag som för 15 år sen, har modellen mindre med samma element och dom är lika frächa idag som när jag köpte dom. Tyvärr kan jag inte säga samma sak om diskanter och filter.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/09/19 :  08:44:09  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag skulle nog avvakta 15år är en lång tid sen skulle jag nog köpa en konstruktion som är lite mer up to date.
Mvh
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/09/19 :  11:06:35  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Då kommer nästa fråga, är allt bättre idag än det var förr???? Tanken faller på Stig Carlsson, få grejer som är så mycket bättre idag än det var då. Problemet med många av OA skapelserna är just att det inte finns nya element att tillgå, annars hade det varit ett alternativ...*S*

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/19 :  20:10:21  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Jag kan nog tänka mig att rätt många högtalartillverkare kommer att förfalla mer och mer. Med detta menar jag att vi kommer att se mer undermåliga lågbudgetprylar även från välrenomerade högtalartillverkare.
Och.....varför tror jag då det ?

Vad som säljer mest i dag och sannolikt ännu mer i morgon är hembio, hembio och hembio !!
Nackdelen här är att det krävs många högtalare och då kostar det en himla massa pengar om man skall ha 5 eller 7 st högkvalitetshögtalare och dessutom en aktiv sub.
Några har råd att lägga de pengar som krävs, men de allra flesta kompromissar och tillverkarna vill naturligtvis att så många som möjligt ska köpa deras produkter.
För att ta del av den stora marknaden erbjuder man i dag lägre kvalitet till lägre pris ( hmmmmm rätt logiskt faktiskt)

Egentligen är det ju en väldigt trist utveckling.

Samtidigt som hembioförstärkare får bättre nätdelar, komponenter och att dvd spelarna blir bättre och bättre för ren cd, kränger man fler högtalare av sämre kvalitet.
Nu säger jag inte att detta gäller alla högtalartillverkare, men de verkar bli fler och fler.

Blev kanske lite OT, men jag tycker ändå att det är lite relevant.

//Gonzo//
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000