HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Värsta Stärkaren...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/17 :  02:39:15  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
HejA*!

... DIY ā la byggsats, någonsin ??






Pris: 17995:- (icke monterad )


Mvh A*

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/17 :  06:52:43  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Otroligt läcker design.
Jäkligt fräsh! :)
Hur låter det?
Kan man få lite data på vidundret också?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/17 :  09:25:50  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ser ut som en Thel Audio?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/17 :  09:43:38  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Håller med fast vad är URL:en. Kan inte komma på det, ej mindre kan Google svara på det. Du menar Thiel med "i" antar jag?

Gediget bygge på gränsen till overkill fast det kan ju också vara kul. Jämför AKSA förstärkarna som verkar otroligt retro.

Jag har haft lite skriftutväxling med Hugh och han har såld 500 kort, inte så illa. Denna enkelhet är bra om man är total novis men är den bra? Ingen aning.

www.aksaonline.com

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/17 :  10:35:03  Show Profile Send J-son a Private Message
Läckert bygge. Ser ut som en "muskelmaskin"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/17 :  10:37:15  Show Profile Send UrSv a Private Message
Nja, jag menar nog Thel utan "i".

http://www.thel-audioworld.de/module/acuso/acuso.htm

Man kan ju undra om det inte varit bättre att lägga jordplattorna längre från signal med tanke på att det är klass AB normalt installerat. Förmodligen hyggliga grejor men lite halvtaffligt hopsatt.

Edited by - UrSv on 2003/09/17 10:37:57
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/17 :  11:39:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Explosiv oder geschmeidig, jajjamen!

Är det någon som vet hur schemat ser ut?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/17 :  12:09:55  Show Profile Send UrSv a Private Message
Nej men de använder IRFP240/9240 som utgångstrissor och dessutom ligger en del skyddskretsar på huvudkortet verkar det som så det verkar vara en enkel rimlig konstruktion.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/17 :  13:14:08  Show Profile Send Pabo a Private Message
Vill inte verka pessimistisk men jag tycker nog att man bör vara försiktigt med att placera likriktningen så när förstärkarkortet. Stötströmmarna är enorma, speciellt i en nätdel av denna kaliber, vilket lätt ger upphov till brum pga kopplad magnetism.

Även om förstärkaren är brumfri så kan man få jobbiga problem då man bygger så kompakt. Laddströmmarna till de kondensatorer som sitter närmast effekttrissorna kommer innehålla halva musiksignalen och ger lätt upphov till udda övertoner om de får kopplas magnetiskt till ingångssteget.

Jag säger inte att denna förstärkare absolut lider av dessa problem men vill tipsa om att det ibland kan vara lurigt att bygga kompakt. En spektrumanalysator avslöjar dock detta enkelt, om man nu har en sådan

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/17 :  13:20:45  Show Profile Send UrSv a Private Message
Som sagt...
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/17 :  13:47:32  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Patriks kommentar kan vara värd att tänka på. Hur många steg har detta uppbyggnadssätt? Inte många!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/17 :  14:33:55  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej !

Såå nära är det väl inte, eller är det??( A* är ellitterat !! ;)

"Effekt"-likriktningen sitter på botten utav de stora kondningarna och
"driv"-likriktningen sitter på själva förstärkarkortet??


Mvh A*
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/17 :  14:42:29  Show Profile Send UrSv a Private Message
Vad jag och Pabo (hoppas jag) kommenterade på lite olika sätt är att effektnätdelens plattor sitter VÄLDIGT nära kretskortet och därmed kommer(kan komma) de strömmar/spikar som finns där att påverka kortets funktion. Som P-A sagt så bygger ingen stor tillverkare på det viset utan kretskortet hade på sin höjd suttit mot ovansidan på kondingbanken...

Och för övrigt hoppas jag att bilderna inte då är dina på just din förstärkare så att vi sårar dig. Skulle dock så vara fallet går det ju alltid att vända dem...eller be om ursäkt för orsakad skada vilket som passar bäst.

Edited by - UrSv on 2003/09/17 14:44:27
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/17 :  14:42:37  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det eventuella problemet är inte vid tomgång eller småspelning utan vid fullt bôs. Risken är att disten ökar onödigt mycket. Magnetkopplingen är inte försumbar om man rör sig på distnivåer om typ 0.01 eller 0.001 %. Skulle det vara problem med magnetisk koppling så kan man ju alltid skärma med järnplåt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/17 :  14:46:32  Show Profile  Visit peranders's Homepage
En liten enkel produktkontroll kan göras med t ex http://audio.rightmark.org var dock rädd om ljudkortet. Kolla noga hur mycket det tål. En spänningsdelare behövs samt hörselskydd eller konstlast.

Förutom skepticismen så är bygget snyggt. Är allt handlött eller är något färdiglött?

En kommentar angående kylningen av likriktarna. Troligtvis är det alldeles tillräckligt för musik och hemma men full spätta, då blir det varmt! 10 A generar runt 15-20 Watt! in i den stackars lilla plåten. Jämför hur mycket en lödkolv är på.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/09/17 14:52:22
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/17 :  14:55:43  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej U!

A*ha, A* trodde att första bilden var uppochnervänd( är visst inte bara elliterat ;)

Jo då är det ju A*ningens nära inpå!! Man kan dissa stärkaren hur mkt somhelst unta o sårA*!
Det är bara bra om det klargörs hur lämplig själva konstruktionen är för eventuellt välljud!!


Mvh A*
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/17 :  15:28:48  Show Profile Send UrSv a Private Message
Har aldrig hört eller läst om någon som hört den men rent allmänt verkar det ju vara rätt gediget. Rätt kopplat blir det säkert inte värre än det mesta annat. Man kunde t.ex. satt trafona i framkant..kablage
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/17 :  17:22:39  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Jo då är det ju A*ningens nära inpå!! Man kan dissa stärkaren hur mkt somhelst unta o sårA*!


Kan nån översätta?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/17 :  17:31:50  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Dåren är tillbaka. Kan knappast förvänta dig en översättning :(
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/17 :  23:13:00  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Dåren är tillbaka. Kan knappast förvänta dig en översättning :(

Hm... kollat lite av inläggen. Hififorum har också en halojoy....

Vad är viktigast: Utmärka sig genom skrivsättet eller utmärka sig på innehållet man skriver?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/17 :  23:35:32  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Nagref: på vilket sätt är det kul att han skriver så man har svårt att tolka innehållet? O, jag kan jag med.
Na*gref, va*d bra* detta* ser ut, Så hä*r ska*ll ja*g skriva* mina* julkort fra*möver.

Hoppa*s ma*mma* blir stolt!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/17 :  23:46:20  Show Profile Send Thomas A a Private Message
HejA*

Mkt trevligt att *A skriver igen...


Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/17 :  23:50:07  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message

Skojar du eller är du bara dum i huvet? Hur kan du ha den signaturen & samtidigt tycka att Automongo gör rätt?
Om du läser vad jag skrivit om honom, så kommer du förstå att HANS KUNSKAP INTE FÖRMEDLAS, EFTERSOM IDIOTEN ENVISAS MED ATT SKRIVA SOM EN 3-åring med bromsspår i byxan. FYFAN säger jag :((

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/09/18 :  00:02:10  Show Profile Send hal a Private Message
Med den tonen du använder Vecc, läser jag ju hellre A*´s inlägg än dina troglodytiska.

Sänk tonen...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/18 :  00:11:58  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
ok, men du har kanske inte heller fått 40 PM från honom, som tagit evigheter att översätta till svenska.....
Min ton är iaf läsbar, eller hur, Hal?
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/09/18 :  00:22:10  Show Profile Send hal a Private Message
Nej, vecc. Har inte fått 40 PM från A*, faktiskt inte ett enda.
Är nog inte lika populär som du är...

Tillbaks till tråden igen förhoppningsvis.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000