HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 LTS och Proac
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/09/17 :  20:57:42  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Hav tålamod Fred. Jag är säker att kommer att få ett svar från Nagref.
Dimitri
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/17 :  21:20:57  Show Profile Send Belker a Private Message
LTS-3v-f1 jämfört med pi60, då?
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/17 :  21:27:19  Show Profile Send Belker a Private Message
Menade egentligen f4 och 60s eftersom de ligger skapligt nära i pris (omonterat)...
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/17 :  21:40:49  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Nagref; Har jag förstått det rätt om det egentligen är en fråga om tycke och smak när det gäller skillnaden mellan dessa två högtalare? Om jag frågar utifrån ett "praktiskt/subjektivt" perspektiv: Stämmer det att proac kan lyfta en del inspelningar som är "sämre", det vill säga dölja det dåliga, på ett helt annat sätt än vad LTS klarar av samtidigt som LTS låter bättre med bra inspelningar?
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/09/17 :  22:17:23  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Nagref,
Du är väl inte medlem i UD's diplomatiska kår?
Ba undrar.
Dimitri
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/17 :  23:00:54  Show Profile Send celef a Private Message
av nån anledning glädjer det mig att det talas gott om proac'en här, helskumt!

kanske beror det på att man börjar bli less på alla "andrahandskorrektioner" konstruktionen har blivit utsatt för och att det faktiskt finns ngt i originalet som är bra!?

sound pollution
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/18 :  10:18:05  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Då kommer jag nog att göra färdigt mina proac-kloner och se till så att de får en snygg finish. Om jag inte gillar dem kan jag ju alltid sälja dem. Det låter som om klonerna (eller åtminstone proac-orginalet) skulle passa mig bra i smaken. Förhoppningsvis låter klonen ännu bättre än orginalet. Terminalerna blir ju i allafall orginal! =)

Nagref; Ställer LTS:arna högre krav på kringutrustning också? För om proac-högtalarna är duktiga på att "dölja" vissa detaljer som inte alltid är önskvärda att höra, så borde de väl även vara snälla mot dem som inte har så jättebra förstärkare och CD?

Du får gärna berätta lite mer om hur intrycken skiljer sig åt mellan dem om du nu kommer ihåg något mer.

Annars, är det ingen annan som har hört båda? Det är väl ändå rätt så populära hemmabyggen.


Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:54:13  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Appropå att kritisera Proac så är det väl snarare tvärtom. Nästan alla talar väl om både dem och klonerna, vilket är anledningen till att så många bygger klonerna. Det som gjorde att jag tvivlade var när jag såg någon som jämförde dem med LTS-byggen, vilket är anledningen till att jag ställde frågan till den här tråden. Min budget är ju starkt begränsad vilket gör att jag vill bygga ett par högtalare som jag kan ha i några år framöver, tills jag flyttar till hus. Därför vill jag få så mycket information som möjligt så att jag fattar ett klokt beslut =)

Bästa sättet vore egentligen att åka till Stockholm om lyssna, men det dröjer ett tag innan jag kommer iväg dit. :(
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/09/18 :  16:04:26  Show Profile Send bassman a Private Message
Fred, jag har klonerna själv och har lyssnat kort på LTS-F1 på Hifi-Kit.
Det var inte världens bästa elektronik de körde på, men mitt intryck av LTS-högtalarna var: väldigt detaljerade och transientsnabba, men..
ljusa och hårda i klangen, jag tycker de påminner om Audiovector M3, fast mycket ljusare.
Klonerna har en i mitt tycke, naturligare och mjukare karaktär, fast de kan uppvisa prov på snabbhet och hårdhet också, om de får sådan signal. Annars kan jag ju säga att flera av mina bekanta (musiker) har tappat hakan, när de lyssnat hemma hos mig.
F.ö. är klonerna snyggare (om du gör dem noggrant)!
Observera att mina erfarenheter av LTS och Audiovector, är hastiga lyssningar i butik, de kanske är mycket bättre i andra miljöer.

Det låter bättre med helrör på bänken

Edited by - bassman on 2003/09/18 18:28:25
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/09/18 :  17:17:24  Show Profile Send Lash a Private Message
Bassman, vilken diskant kör du med i dina kloner?
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/09/18 :  18:15:20  Show Profile Send bassman a Private Message
Lash, jag kör 2010, originalet.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/18 :  21:25:09  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Bassman: What can I say? Jag bygger färdigt mina proac, helt klart.
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/18 :  22:37:09  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Bassman: Får jag fråga vad du har för kringutrustning och hur pass "perfekt" rummet är?

Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/09/19 :  20:10:49  Show Profile Send bassman a Private Message
Javisst Fred får du det.
Jag kör budget, en Marantz PM 66 KI SI förstärkare, lite tunn i basen, annars OK, Arcam Alpha 7 CD med störskyddstrafo (gör klar skillnad), högtalarkabel EKK 4 x 2,5 mm2 fyrflätad, signalkabel (just nu) EKK 2 x 2,5 mm2 alt. Van den Hul Hybrid mkIII. Skivspelare Ariston RD40 med Rega RB300 arm och Goldring Eroica MC-pickup. Plus en rörstärkare för att värma upp rummet under vintern .
Rummet ett vanligt radhusvardagsrum ca 25 m2, med gipsväggar och ekparkettgolv, normalmöblerat. Högtalarna står vid kortväggen ca 1,5 m från långväggarna och kanske 20 cm ut från kortväggen. Stereo och tv står emellan högtalarna. Möblering efter funktion, ej maximalt välljud, fast jag vet inte om annan placering skulle vara bättre.
Ser ut så här:http://bildarkiv.hififorum.nu/bassman/bildstor.jpg
Jag tror inte du kommer att ångra dig, låt de bara spela i 3 månader innan du fäller ett slutligt omdöme. Detta är en bra högtalare.
Jag har precis sänkt basavstämningen från 40 till 36 Hz , ibland är basen ruggigt djup.
Själv funderar jag på att skaffa ny cd-spelare, men det är ju bara det att det låter så himla bra redan, att det egentligen inte behövs, kanske bättre att satsa på nya skivor.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/19 :  21:58:33  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Tja, jag tror faktiskt du får mer glädje av 100 skivor än vad du får av en ny CD-spelare om du redan är nöjd med ljudet. =)
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/09/20 :  08:40:30  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Bassman skrev:

quote:
Fred, jag har klonerna själv och har lyssnat kort på LTS-F1 på Hifi-Kit.
Det var inte världens bästa elektronik de körde på, men mitt intryck av LTS-högtalarna var: väldigt detaljerade och transientsnabba, men..
ljusa och hårda i klangen


Jag håller med till 100%

Jag har också klonerna (med uppgraderat filter - v.6), men har lyssnat lite på LTS'arna hos HiFi-Kitt.

Det jag skulle kunna tillägga är väl att LTS'arna låter väldigt neutralt! Dock så är de absolut inte förlåtande, ska det låta bra så ställs det rätt höga krav på inspelningen, vilket jag inte direkt ser som en fördel... (man skulle banta skivsamlingen rätt rejält om man bara skulle äga "sån" musik).

Men under rätt förutsättningar så kan LTS'arna låta grymt bra (skulle jag kunna tänka mig).

Föredrar nog klonerna, kanske för jag e partiskt, vad vet jag.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/20 :  10:14:55  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Det är definitivt ett par Proac som jag letar efter och som jag kommer att bli nöjd med. För tillfället har jag ett par VH-1:or som är alldeles för detaljerade i ljudet. Sedan är basen ojämn. Jag läste någonstans att voighthorn har den "defekten" eller egenskapen. Annars är det definitivt rummet som spökar.

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/20 :  10:26:31  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
ProAc lär nog vara än mer detaljerade än VH-1 skulle jag tro. Även om man inte ska tro att pris och prestanda alltid hänger ihop så är ju Monacorelementen i VH-1 inte av någon högre klass.

/Erik
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/20 :  14:32:47  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Erik: Kan hända att jag använder fel ord för att beskriva vad jag egentligen menar. Problemet i mitt rum och med VH1orna är att det blir väldigt skrikigt och jobbigt för öronen när jag sätter på "maffigare" musik med instrument som ger komplexa "vågformer"., exempelvis musik med elgitarrer och många olika ljud samtidigt. Då upplever jag ljudet som väldigt skrikigt.

Det kanske kan bero på rummet. Jag har betongväggar och inga absorbenter. Det blev lite bättre när jag ställde in två soffor istället för en, men det var ingen jätteförändring. Antagligen är det en kombination... VH1orna är inte särskilt dämpade - kanske har det med det att göra? Resonanser från lådan?

Nåja, det kan man kanske låta vara osagt tills jag provar proac-högtalarna när de är färdiga. Då går det nog lättare att lokalisera felet och eventuellt köpa absorbenter om det skulle behövas.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/09/20 :  18:58:48  Show Profile Send Lash a Private Message
Någon som vet hur proacklonerna låter jämfört med B&W 602 och de andra i den serien?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/20 :  19:38:37  Show Profile Send celef a Private Message
"Problemet i mitt rum och med VH1orna är att det blir väldigt skrikigt och jobbigt för öronen när jag sätter på "maffigare" musik med instrument som ger komplexa "vågformer"., exempelvis musik med elgitarrer och många olika ljud samtidigt. Då upplever jag ljudet som väldigt skrikigt. Det kanske kan bero på rummet. Jag har betongväggar och inga absorbenter. Det blev lite bättre när jag ställde in två soffor istället för en, men det var ingen jätteförändring. Antagligen är det en kombination... VH1orna är inte särskilt dämpade - kanske har det med det att göra? Resonanser från lådan?"

låter högtalarna grötigt även när du lyssnar på mkt nära avstånd? jag tror att den mesta störningen härör till rummet (har samma problem själv, frugans förödande inredningsideal är "less is more"...).

sound pollution
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/20 :  19:50:42  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Jag kan faktiskt inte avgöra det. Jag tycker att det låter som om att skrikigheten kommer direkt från högtalarna... :(

Men placeringen verkar väldigt känslig. När jag lyssnar på enbart den ena högtalaren så försvinner mycket av diskanten till skillnad från den som står på andra sidan. Det är jag helt säker beror på var de står i rummet. Där diskanten dämpas mer låter det bättre. Så antagligen beror skrikigheten på rummet ändå...

Det blir att köpa ett par bra absorbenter och sätta upp. Är det någon som vet om det kommer att lösa problemet?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/20 :  21:39:40  Show Profile Send celef a Private Message
kanske beror det på dåliga diskanter med hög dist, kanske beror det på dåligt valda spridningsegenskaper, kanske beror det på placering, kanske beror det på rummet, eller en kombination av allt... hur låter det med andra högtalare?

sound pollution
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/20 :  22:34:25  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Jag har inte hunnit prova med några andra högtalare än. Jag ska göra jämförelsen när mina proac-kloner är färdiga. =)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000