HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 sabba 8546 med extra vikt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

illbatting
Member

83 Posts

Posted - 2003/09/16 :  13:06:02  Show Profile Send illbatting a Private Message
jag satt o lekte med winisd och simulerade lite med att adera vikt till konen är det jättedumt på ss18w/8546?

vad jag kan förstå av winisd så går det inget vidare att spela den i en sluten låda annars och jag skulle föredra en sluten då den borde vara enklare att få låta skapligt.

lådan som jag håller på och bygger blir ca30 liter +en midbas/diskant sektion med mtm vifa pl 5" samt ss-revelator

oops did i do that!?!?

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/09/16 :  13:28:06  Show Profile Send AndersP a Private Message
Du har inte övervägt att välja ett annat element?
8546 är ju mer en sorts midbas. Den används tex som mellanregister i Wilson Watt/Puppy.
Kolla in Scanspeaks 8", vad den nu kan ha för serienummer.
Ett alternativ kan ju vara den nya aluminiumåttan från SEAS. Den blir lite billigare än SP-åttan.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

illbatting
Member

83 Posts

Posted - 2003/09/16 :  13:33:24  Show Profile Send illbatting a Private Message
jag är inte ute efter avgrundsbas bara lite stöd till 5orna +att jag har elementen från ett tidigare bygge =)

oops did i do that!?!?
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/09/16 :  14:06:48  Show Profile Send AndersP a Private Message
Basreflex: Du kan ju prova ett sk "extended shelf alignment" eller det närliggande "underavstämd".
Öka på lådvolymen och sänk avstämningsfrekvensen. Om du trimmar upp avstämningen så att sista delen av avrullningen ligger på noll dB blir det en svacka i midbasområdet. Sänker du då avstämningen ytterligare kan du fixa till en mjuk successiv avrullning med resulterande låg F3.

Sluten: 8546 passar lite sådär till sluten låda utan eq, delvis pga det låga Qt. Enda chansen är aktiv eq med tex "Linkwitz Transform" eller nån digital eq typ Behringer Feedback Destroyer. Här bör du kunna plocka ned F3 en oktav eller så.

Lastar du elementet blir många småsignalparametrar ändrade och elementet måste mätas upp innan du kan konstruera en låda med förutsägbara specifikationer. 8546 skulle väl iofs gå att lasta ganska bra pga den starka motorn och det lätta membranet, men det blir nog en del experimentering innan du blir nöjd och flera testlådor.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/16 :  18:42:36  Show Profile Send celef a Private Message
xtra vikt sabbar bara verkningsgraden och du eldar för kråkorna, kärnkraften skulle väl avvecklas?

sound pollution
Go to Top of Page

illbatting
Member

83 Posts

Posted - 2003/09/16 :  23:27:04  Show Profile Send illbatting a Private Message
problemet är att jag har fräst en låda på jobbet med tanken att den inte ska ha några paralella sidor och så liten difraktion som bara är möjligt så jag kan inte ändra på lådan utan att fräsa en ny =)....skall dock testa elementet utan åtgärder innan jag förstör den

elda för kråkorna,det är snart vinter så det är ju bara skönt med lite extra värme =D

nåja jag har någon vecka på mig att vela eftersom jag bara kan belamra maskinerna på helger

tack för svaren dock =)

oops did i do that!?!?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000