HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 funderar på hfls-1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ZilenCe
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/09/15 :  21:34:15  Show Profile Send ZilenCe a Private Message
har länge nu varit inne på att köpa ett par billiga stativhögtalare t.ex. B%W DM303 eller Dali 2002, men nu har jag börjat fundera lite på att göra ett försök at snickra ihop HFLS-1. Min elektronik är dock ej speciellt "värsting", en gammal yamaha förstärkare på 2*50wrms 8ohm
o ljudet kommer främst från cd via datorn... Hur mycket bättre är ljudet i HFLS än i de jag annars tänkte köpa? Är det lönt att satsa på hfls med den elektronik jag har?
Rummet jag skalla spela i är på ca 13kvm.

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/15 :  21:41:45  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
B&W vet jag inte men HFLS-1 rockar röven av Dali 2002!

Klart du ska bygga dom, du kommer att kunna ha dom länge! Både i större rum och med bättre förstärkare.
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:18:23  Show Profile Send mac a Private Message
Skulle inte tro du blir missnöjd med HFLS-1 om du bygger ett par. Jag har haft mina spelande en vecka nu. Låter mycket bra. Nackdelen är att jag genast hittar nya svaga länkar i ljudkedjan. Jag har också kass elektronik till mina högtalare. En DVD för ca 1500 spänn och en gammal resiver jag lånat av farsan. Visserligen ganska kraftig, 2x75 W tror jag. Den svagaste länken i min anläggning är nu rummet. Frusterande då det inte är så lätt att få ordning på.

Om du känner att du inte sitter innen med all kunskap för att bygga dessa högtalare så kör ändå. Man lär sig på vägen och här finns det ju många att fråga. När jag började bygga hade jag ingen koll på hur jag skulle gå till väga. Tog det lugnt och frågade massor av "dumma" frågor. Så kör på och fråga om allt du undrar över.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:35:14  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag har inte lyssnat på mer än en modell från B&W, nämligen DM603 S3. De lät i mina öron inte tilltalande på någon punkt. Det lilla jag hört av HFLS-1 (i ett mycket sämre rum dessutom!)så spelar dem skjortan av DM603 S3 på alla punkter. Och det är ljusårs skillnad imho.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/09/15 22:36:09
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/15 :  23:54:49  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
ZilenCe:
Vart bor du? Har du ingen i "The HFLS Club" i närheten av dig?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/09/16 :  00:38:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,
tyvärr känner jag inte de högtalarna du nämner. Men jag håller med EPKPENG, försök bilda dig en egen uppfattning. Det är en del jobb och det kostar dock en del pengar så det är ju bra om man är säker på sitt val innan man börjar...

"The HFLS Club". Har man ett hemligt handslag och rökar cigarrer i den klubben???

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ZilenCe
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/09/16 :  17:08:48  Show Profile Send ZilenCe a Private Message
Tackar föra alla svar, jag tror ni har övertalat mig.. Ser ej problem att bygga dem, är bara avsaknaden av verktyg som är problemet men istället för att åka över till sverige o köpa högtalare blir det nog nu att åka över och köpa vektyg =).
Blir lite dyrare än planerat men man kan ju alltid börja bygga lådorna iaf. och köper elementen senare.

epkpeng: Bor på Åland, vet nog inte någon annan som byggt HFLS här på holmen.
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/09/17 :  19:15:50  Show Profile Send Ludde a Private Message
Vad kostar element o filter till dom?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000