HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Funderar på ny CD -men vad???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2003/09/15 :  18:25:38  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Har till slut gått igenom alla 36s. på HiFi-delen... Man blir väl aldrig klok av att läsa om sån't som man ska lyssna på, men vad göra om man bor långt bort mot Dalarna där få hifi-handlare finns?

Marantz, Cambridge, SAT, Musical Fidelity finns i alla fall ofta med som i snacket om vad som är bra och andra uppfattar som dåligt.

Vad vill jag ha? Sådär lite snabbt kan jag väl ställa några krav:
* Upplösning
* Perspektiv
* Neutralt ljud. Jag vet inte längre vad jag har för musiksmak utan lyssnar på allt från orgel till hårdrock. Väldigt lite pop dock.
* Enkelt handhavande: Fjärr med få knappar.
* Bör gå att kombinera med bra (framtida) försteg och köra på samma fjärr. Har en tanke på att kanske det blir digitalt rakt igenom vad det lider, så helst något framåt märke känt för support och bakåtkompatibilitet. (Gissar att där rök sony. Jag gillar förresten inte ljudet på min Sony tv. Det är alldeles för överdriven stereo i den, super-wide liksom. Nu fick jag det sagt, skönt...)
* Ej svart eller mycket udda design.

Vad kan forumets kunniga och kräsna medlemmar rekommendera? Pris? Tja, 5000 är helt ok, men mer än sådär 10' har jag inte riktigt lust att lägga ut. Isåfall måste det vara något alldeles extremt. Min bil ligger i tiotusenkronorsklassen, så jag tycker det verkar vara en ganska lagom avvägning:-)

Tips? Någon?

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/09/15 :  20:33:26  Show Profile Send bjarne a Private Message
Ja, eftersom du frågar så ställer jag följdfrågan. Har någon lyssnat på Harmony Designs moddade cambridge:ar? HD brukar ju hyllas... och Cambridge:arna har ju fått prisvärdhetsomdöme i grundutförande,( även om jag inte var helt övertygad när jag lyssnade på dom).
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/16 :  00:49:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Njoe Tjoeb 4000 är ju en spelare som fått mycket beröm och är uppgraderingsbar priser från 5000-13000:-.

se klubben.net: http://www.klubben.net/modeller.htm

Bravo
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/09/16 :  01:05:46  Show Profile Send KennethS a Private Message
Njoe Tjoeb Vad är eller vilket märke är det?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/16 :  01:12:07  Show Profile Send Bravo a Private Message
Saxat från klubben.net, länk se ovan "Till grund för Njoe Tjoeb 4000 ligger (Marantz) OEM CD-4000" slut citat, som sedan görs om till en annan/bättre spelare. Konceptet är holländskt.
DÉ HIFIWINKEL BV
Stratumsedijk 67h
561 NC Eindhoven
The Netherlands

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/09/16 01:20:36
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/16 :  01:19:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tester se: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/tjoeb4000_e.html

http://www.audiotweaks.com/reviews/AhNT4K/page01.htm

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0501/tjoeb4000.htm

Bravo
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/16 :  01:41:46  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag tror att jag kan hjälpa dig men en sak. Ljudet på TV-n kallas rymdljud el. dyl. och kan ändras i menyn, du kanske behöver kolla i manualen. Så är det i alla fall på min Sony och jag tyckte inte heller om ljudet.
Annars tycker jag att du har så många krav att det blir svårt. Att kombinera en CD med ett försteg är normalt inget problem och du behöver inte ta ställning till vilket det skall bli så småningom. Det här med digitala ingångar på försteg gäller mest på hemmabiofronten och så länge du håller dig till tvåkanal är det inte viktigt. Men det är förstås bra med en digital utgång på CD-spelaren. Om du tycker det är ett stort problem med flera fjärrkontroller så finns det programmerbara där du kan mata in alla du har i en. Många knappar är heller inte så stort problem. Man behöver bara använda de vanliga standardknapparna och kan strunta i de andra.
Annars lär du väl få ungefär de tips du kan finna i de andra trådarna och jag har ingen specialare. Men Noe Tjoeb har jag också sett få beröm som bra och prisvärd och det kan ju vara ett alternativ.
Du verkar ha upptäckt att det ofta finns motstridande omdömen på forumet. Man får ta det med en nypa salt minst och jag tycker att omdömena ofta är överdrivna, samma spelare kan beskrivas som oerhört bra eller "låter apa". Man kommer aldrig fram till vad som är bäst utan får nöja sig med att hitta något som är prisvärt och man själv tycker låter bra och så bra att det är värt pengarna.


Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2003/09/18 :  00:23:08  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Så sant, så sant... Lyssna, titta och lyssna mer. När man är nöjd så är man. (Att försöka leta det allra mest prisvärda vore en alltför svår nöt att knäcka.)
Tror jag ska ta min gamla CD under armen och gå ut och ta en första jämförelse i några trevliga hifi-butiker.

PS. Ngt helt annat: P3 Live nu på Torsdag 18/9 kl.21--23.00 ger Iron Maidens konsert från Stadion den 28/6. DS.

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

HiEnd of Sweden
Numera Audioconcept

56 Posts

Posted - 2003/09/18 :  09:15:32  Show Profile Send HiEnd of Sweden a Private Message
Njoe Tjoeb Cd'n är som sagt byggd på en Marantz OEM CD-4000.
Man har i princip behållt chassit och släden.
Sedan är det massor av roliga saker i den.

Priset börjar på 4800:- och den värsta ligger på 12423:-

MvH Patrik

Numera Audioconcept
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000