HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken Skivborste??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/09/16 :  13:00:02  Show Profile Send mace a Private Message

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/09/16 :  13:06:05  Show Profile Send hal a Private Message
Ska vi skramla ihop till ett köksbord för vår vän divander.
Saft och kolasås på mackan hmmm...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/16 :  13:10:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Glass och rårörda lingon brukar jag ta med saltsyra och stålborste. Funkar finfint det också!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/09/16 :  13:22:10  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Den bästa borsten tillverkade Denon, låg i en "kuvös" liknande behållare som höll borsten fuktig. Enligt Janne på Ljudshopen i Malmö(den nere vid kanalen) så tillverkades av ett kinesiskt syskonpar för hand...sant eller ej..vet jag inte. Men anledningen varför dom slutade tillverka den var väl att en av dom dog. Själv använder jag en Discwasher och behandlade skivorna innan dess med ett medel som hette permastat som gjorde skivorna antistatiska. Säkert 20 år sen den första blev behandlad, fungerar fortfarande.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/16 :  13:30:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Skämt åsido, jag använder Decca kolfiberborste.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/16 :  14:02:37  Show Profile Send nin a Private Message
Personligen försöker jag låt bli borsten (som är en hedlig plysch modell). Eftersom jag delar åsikten med massa andra att man trycker ner smutsen ännu längre i spåren och det är inte vidare. Det enda gångerna jag använder borsten är det det är mkt YTLIG smuts som inte pressas ner.

Man borde nog köpa en rejäl skivtvätt....
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/09/16 :  14:31:03  Show Profile Send SW a Private Message
Använder ibland en plysch skivborste som följde med ett medel som hette Permostat. Har ett hundratal LP-skivor från 70-talet som behandlades med det medlet och de är fortfarande som nya och de blir inte statiska.

S
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/09/16 :  16:02:59  Show Profile Send mace a Private Message
När jag startade tråden om borstar så tänkte jag mest på ytsmuts o damm

Övrigt klet brukar jag slicka av, Bättre djuprengöring och kontroll får man leta efter

Magnus

Ps för riktigt grov smuts kan jag rekomendera ultraljuds rengörare med små konformade keramikbitar i, vibrerar utav H-vete och allting bara försvinner, behöver inte ens stoppa tillbaka skivan igen

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/09/16 :  16:28:50  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag har fortfarande flaskor kvar med Permostat, som jag använder för att tvätta av begagnade skivor som jag köper. Medlet sprayas på och sedan "bortar man av det med en "plysch" borste, och skivan blir mycket renare.

För att ta bort den statiska elekrisiteten använder jag en Zerostat Pistol (dessa går fortfarande att köpa, jag köpte min från ett ställe i England, för två år sedan)

För att tvätta nålen använder jag en ultraljudstvättare från Ortofon (batteridriven), man häller en vätska på en "dyna" och ställer nålen på denna, sedan startar men den och låter den stå och "vibrera" i någon minut sedan är nålen ren.

Och händerna tvättar jag med tvål och vatten

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/09/16 16:33:10
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/16 :  16:51:50  Show Profile Send Hepcat a Private Message
quote:
För att tvätta nålen använder jag en ultraljudstvättare från Ortofon (batteridriven), man häller en vätska på en "dyna" och ställer nålen på denna, sedan startar men den och låter den stå och "vibrera" i någon minut sedan är nålen ren.




hm liknande audiotechnikas AT-637 som jag äger tillverkar ortofon sin sådan fortfarande? AT gör ju inte sin längre inte för att jag behöver en ny men det kan ju vara kul att veta.

www.selleri.de
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/09/16 :  16:58:51  Show Profile Send mace a Private Message
Permostat:

http://www.stoneaudio.co.uk/stoneaudio/products/browser2.asp?ManufacturerID=32

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/09/16 :  17:07:49  Show Profile Send mace a Private Message
och i sverige:
http://www.hifi-punkten.se/tillbehor.htm#rengoring

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/16 :  17:23:21  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag har några skivor som är Permastat behandlade jag har inte gjort det själv, men några knastrigare skivor i min samling får man leta efter men de ser ut som nya. har personen som gjort behandlingen gjort något fel?

MvH

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/09/16 :  18:11:44  Show Profile Send SW a Private Message
Sedan man sprejat Permostat på skivan skulle man spela skiva direkt för det var meningen att nålen skulle skrapa bort skit ur spåren. Man fick rengöra nålen minst en gång per sida även på en helt ny skiva. Gjorde man inte det så är det nog möjligt att skiten torkade fast.
På mina skivor med permostat finns inget knaster och de är helt fria från statisk elektricitet trots minst 30 år sedan de blev behandlade. De är i mycket bättre skick än de flesta andra skivor inköpta ungefär samtidigt.
Har kvar sprayflaskan och lådan och då blir till att köpa en refill eftersom det tydligen fortfarande finns kvar.

S
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/09/16 :  18:51:44  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Hepcat: På de skivor som jag har "behandlat" så är kvalitén bra, men de måste spelas direkt efter ( som SW säger).
Men vi talar om två olika produkter Permoclean, som används för att rengöra och Permostat som används som ett skyddande medel (mot smuts och statisk elektrisitet).
Först tvättas skivan med Permoclean och sedan behandlas den med Permostat, behandlingen med permostat är inte nödvändig på begagnade skivor tycker jag (om de inte är i mycket bra skick).

Jag vet faktisk inte var man köper Parmoclean/stat men jag har 5-6 flaskor av vardera kvar.

Ca. 1000 skivor har jag behandlat med Permostat konceptet och på mina skivor har det fungerat bra. Har ca 2000 skivor som inte är behandlade (av olika anledningar) men jag tycker att de som är behandlade har bättre kvalitet.

Edit: nu vet jag var man köper Permostat i sverige, läste inte alla svaren i tråden.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/09/16 18:56:09
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/17 :  02:24:00  Show Profile Send nin a Private Message
Jag har länkat detta innan men gör det igen:

http://www.sundazed.com/scene/framer_body.html

Vad jag fattat så är inte Permostat heller så bra.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/17 :  05:36:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej, fy tusan "nin", jag behandlade en gång i världen mina LP med Permostat och var tvungen att kassera ca 200 st.

De blev efter hand brusigare och sämre, de blev kort sagt sämre.

Bravo
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/09/17 :  09:41:23  Show Profile Send Robis a Private Message
Själv använder jag Onzow Z-cloth. En liten putsduk som suger upp damm å bôs.

http://www.vinylbutiken.se/article.asp?artID=2891&view=yes

Jag tycker att den fungerar riktigt bra - om än något dyr då..


/Råbis
Go to Top of Page

Chopper
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/09/17 :  10:20:32  Show Profile Send Chopper a Private Message
Jag har Deccas skivborste och den funkar bra för underhållsrengöring, sen har jag ett par plyschborstar, Metrostatic record cleaner och Nuway Velvetone till "grövre" rengöring typ nyköpta begagnade skivor. Skivorna brukar jag tvätta med diskmedel och vatten då jag köpt dem och före första spelningen drar jag av dom med en fuktad plyschborste. De jag äger har ett lock där jag ska fylla på ett par droppar vatten...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/17 :  12:32:53  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag brukar använda mig av Decca borste alt. plyschrulle antagligen samma som Chopper skrev om. Jag diskar oxå mina skivor med Yes och destilerat vatten och till sist när jag kör över vinyler till datorn för att redigera och tvätta ljudet. Då spelar jag av skivan med dustbugg, destilerat vatten blandat med isopropanol som då oxå fungerar som ett slags smörjmedel.

gcs
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/09/17 :  20:55:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tackar för hjälpen! Då jag har problem med antistatiska skivor som har blivit värre på senare tid var detta forum utmärkt. Jag har provar mr Muscel antistat på begagnade smutsiga och antistatiska skivor med gott resultat, jag spädde ut med destillerat vatten för att få en mindre agressiv lösning.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/17 :  21:22:44  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tackar för dagens bästa garv, fick fan ont i magen och tårar i ögonen. Superbt.
*************************
Plysch är kanon när man måste ta i. Den fungerar bra mot ex. ölfläckar när man råkat ställa och glömt ett glas på skivan. Då är det bara at ta någon stark rengöringsspray (typ toarent eller liknande). Spraya på rejält på skivan och gnugga allt vad du kan. Vips så har du en helt sprillans ny skiva.
**************************
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2003/09/18 :  00:11:06  Show Profile Send Buggsson a Private Message
gcs, vad har du för proportioner i din "dustbugg"?

J. Ullberg
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000