HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stig Carlsson Teorierna bakom! Hur f*n tänkte han?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/09/06 :  11:49:35  Show Profile Send flintan a Private Message
För någon månad sedan renoverade jag ett par OA12. Nya element, nya kondingar, nytt internkablage och terminaler. Nu har dom fått lite speltid och bättre placering mot väggen som dom ska stå.
Först lyssnades det. Kom fram till att något var fel. Lyssnades mer. Måste vara fasfel. Mer lyssna. Det är nog den vänstra. Hmmm... Vände på kabeln och OJ mycket bättre. Kom först då på att ta ett 1,5v batteri och testa och visst basen i den vänstra gick inåt med plus till plus osv. Skruva skruva...löda löda...skruva skruva...
Ojojojojojojoj....iallafall det mest musikaliska ljud jag har hört. Lådorna försvinner fullständigt. Ljudbilden sträcker sig högt och brett och målar upp alla nyanser med exakt presition. Vilken diskant..en hihat låter precis så plåtigt som om det satt en trummis och bankade där nånstans framför mig. Ahhhh dessa kan jag leva länge med.
Det enda som jag möjligtvis kan klaga en liten aning på är väl att man kan önska minimaliskt mer dynamik och djupbas. Dynamiken finns där men men... Dock så är jag till hundra procent säker på att det som möjligtvis stryper ljudet är drivning och signalkälla (Denon integrerad nånting...och Technics CD). Och självfallet så kan man inte kräva djupbas av 6,5" element i rel små lådor och måste tilläggas, dom spelar alldeles tillfredsställande djupt. Skulle dom spela djupare blev det bara fladder...Så jag klagar inte där men man saknar ju andå den där djupaste basen i viss musik.
Erik, jag tror jag börjar förstå din fanatism...
Är det någon som kan förklara teorierna bakom dessa egensinniga högtalare med horisontellt monterade element etc..?

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/06 :  11:58:29  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Himla kul att renoveringen gick bra!

Som du säger så är det just det allra lilla sista i djupbas och dynamik som saknas i OA12, men som du säger så får man ju tänka på deras storlek. De är ju hur små och smäckra som helst.

De större 70-talarna har dynamiken helt klart och när jag får råd ska jag helrenovera mina stora OA116.

Som sagt mycket kul att höra att du blev nöjd!

Vill du läsa lite om Stigs teorier så är hans patent mycket intressanta. Gå in på http://se.espacenet.com och sök på Stig Carlsson i 3:e rutan så kommer hans (tillsammans med ett gäng andra) patent upp.

EDIT: Letade upp patentet som innefattar OA12, OA14 samt OA116. Sök på SE7311562 i andra rutan så finner du det.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/09/06 12:06:12
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/09/06 :  13:17:01  Show Profile Send flintan a Private Message
Intressant! Snacka om att den mannen var före sin tid. Och är det fortfarande. En riktig HIFI-filosof med teorier djupt rotade i matematiska uträkningar. Än idag är det inte många konstruktörer som tar hänsyn till (och inte minst utnyttjar) rummet som högtalarna faktiskt ska spela i.

http://l2.espacenet.com/espacenet/viewer?PN=SE7311562&CY=se&LG=se&DB=EPD
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/06 :  18:47:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag för min del tycker att det är något konstigt med att lyssna på ett ljud som inte är direktljud utan som är reflekterat mot mina väggar och tak. Jag vill höra det ljud som man hade när man spelade in musiken i studion. Ett aktivt lyssnande kräver direktljud enligt min mening. Varför spelas aldrig musik in med Carlsson lådor?
Jag hade ett par OA någonting på 60 talet men jag gillade dom inte.
Jag har faktisk tänkt på att dom kanske skulle fungera som suround
högtalare. Testa det någon så får vi höra om det fungerade bra.

gcs
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/06 :  18:59:26  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Man ska dock vara väl medveten om att de Carlssonmodeller som diskuterats här i denna tråden och framförallt de nyare är något helt annat än de helt "rundstrålande" modeller som fanns fram till 1973. Alla de senare modellerna har en skräddarsydd balans mellan direkt och reflekterat ljud.

Oavsett vilka högtalare man har så lyssnar man ju (såvida man inte har ett döddämpat rum) till viss del på reflekterat ljud. Skillnaden är att Stig, till skillnad från många (dock absolut inte alla!), tog med detta som en viktig del i konstruktionen av högtalarna. Så man ska varken förneka eller överdriva skillnaderna mot mer konvetiella högtalare. Men att man skulle lyssna mer "som det lät i studion" med konventionella högtalare håller jag inte med om.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/09/06 19:01:13
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/06 :  20:14:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är nog sant, jag har inte brytt mej om att lyssna på Carlsson
högtalare efter 1973. Men det är oxå sant att jag gillar högtalare med fettljud och brilla. Ett par JBL eller Genelec är inte helt fel.
Men jag skulle gärna se att någon testade det här med att ha Carlsson
som suround högtalare.

gcs
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/09/06 :  20:21:28  Show Profile Send flintan a Private Message
Har för mig (men kommer inte ihåg vilken modell eller var jag hört/läst det) att det var någon Carlsson burk som var populär som monitor lyssning i musikstudior förut.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/09/06 :  20:42:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Som jag sagt tidigare så har Carlsson högtalarna hamnat på andra plats bland historiens största kalkoner i den engelska tidningen HN&RR.
Det är inte alltid lätt att vara profet med annolunda tankar och lösningar, eller hur?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/06 :  20:53:06  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Helt korrekt. Tror det var OA14 som tog den där andraplatsen. Dock ska sägas att inte ens en Carlssontok som jag tycker att 70-talarna låter speciellt bra med originaldiskanterna. Inget jag skulle kunna leva med.

/Erik
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/09/06 :  20:59:46  Show Profile Send flintan a Private Message
Nä kanske inte originaldiskanterna låter så bra och smaken är som bekant...olika, men jag undrar ändå hur dom kom fram till det.

Micke, du nämde det i tråden om fula anläggningar. Du kan väl ändå inte påstå att OA12/14 & OD11 är FULA?
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/06 :  21:04:05  Show Profile Send brumel a Private Message
Men vad är principen med ortoakustiska högtalare? Inga ingenjörspatent bara enkla förklaringar tack!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/06 :  21:34:38  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Sammanfattat kan man väl säga att det är högtalare som är designade att spela optimalt i ett normalt bostadsrum med dess reflekterande ytor.

Det är svårt att sätta ord på det. Det finns det andra än mig som kan bättre. Själv renoverar jag och lyssnar helst.

/Erik
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/06 :  21:38:03  Show Profile Send gcs a Private Message
flintan: Det kan jag inte tänka mig att Carlsson har varit populär
i studio kretsar. Jag har själv varit med sedan 60talet och bara hört skit. Man har ju bara garvat åt honom. Jag tror det var han som myntade den där slogan "Back to mono". Ja jag har hört många historier om honom.

gcs
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/09/06 :  21:55:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
flintan

Nä, fula tycker jag inte att någon av hans skapelser är. Ibland lite udda men inte fula.

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/06 :  21:57:26  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Det gäller som jag skrev tidigare att hålla isär på de olika modellerna. Stig höll fram till 60-talets slut fast vid att stereosystemet inte var tillräckligt bra ännu. I början av 70-talet började han dock att utvecklade högtalare skräddarsydda för stereolyssning då han kände att det då var ett bättre alternativ.

Och det kan även nämnas att den största 70-talsmodellen, OA2212, länge var med i uttagningen när Sveriges Radio skulle köpa in ett stort antal monitorer på 70-talet men de föll på att de skulle stå på golvet och "försvann" då bakom de höga mixerborden. OA2212 var ju i grunden designad för professionellt bruk och såldes även i förhållandevis stort antal till just detta ändamål.

Så jag får väl än en gång säga att det gäller att inte blanda ihop begreppen.

Det är ju egentligen ganska naturligt att olika högtalare från en konstruktör som haft 21 modeller i produktion under 50år, kan vara ganska så olika?

/Erik
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/09/08 :  11:54:48  Show Profile Send bassman a Private Message
Ett problem med Carlsson högtalare var väl också att de krävde bra/"perfekta" inspelningar, för att låta bra. Mina OA-51:or lät för det mesta för tunt/vasst och jag undrade ofta hur de skulle låta om lådorna var större, så att det blev med basstöd.
Jag kan dock säga, att proac-klonerna låter som jag önskade att OA-51:orna skulle låta, dvs nästan alltid bra.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/09/08 :  17:11:52  Show Profile Send mapem a Private Message
Carlsson är inte den enda konstruktör som intresserat sig för förhållandet direktljud och reflekterat ljud. Men han var nog den som mest konsekvent drev sina teser. De flesta högtalare av hans konstruktion låter mycket bra med rätt förstärkeri och rätt placerade. Med bra menar jag musikaliskt. Flintans beskrivning av sin upplevelse med OA 12 stämmer med vad jag upplevde i går när jag f f g på 10 år lyssnade på mina undanställda popboxar (ung samma som OA 14), hembyggda, med originalelement, men nu kopplade till en nait 3. Förbluffande musikaliska, vi satt och gapade hela familjen och det blev inte tevetittande den kvällen, bara musik. Att det sen inte fanns mycket bas vägde lätt jämfört med helheten. Det lät obegripligt bra helt enkelt, om jag renoverar dem blir det väl rena himmelriket...
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/08 :  18:51:44  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Ja, även gamla orenoverade Carlssonhögtalare av de sämre modellerna låter förbluffande bra. Jag ställde upp ett par OA5 i köket härom veckan och visst, de är inte sista ordet i vare sig bastyngd, renhet eller frekvensomfång men alla andra högtalare jag hört från tidigt sjuttital (och många nyare) är tusenfalt sämre! Och detta är alltså de Carlssonhögtalare som beskrivs som bland de sämsta av Carlssonfantasterna. Jag vågar inte ens tänka på hur ett helrenoverat par av någon av de bättre modellerna skulle låta.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/08 :  21:05:49  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Angående OA51-intrycken ovan så stämmer de väl med mina egna intryck av OA51 och OA51.2 (lätt vasshet, irreterande susljud, etc). Detta beror dock på de äldre elementen. I senaste versionen 51.3 så spelar de helt underbart!

/Erik
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/09/09 :  00:22:21  Show Profile Send pekka a Private Message
Jag har ett par helrenoverade OA2212 och de spelar med en
dynamik och renhet som få andra högtalare.
Ljudet är luftigt svävande basen är ren och fast.
Har svårt att hitta några nackdelar - det skullle vara att de kräver
ett rejält slutsteg för att komma till sin rätt.

PEKKA

Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/09/09 :  08:42:19  Show Profile Send mapem a Private Message
Pekka: Hur rejält, vad kräver dom egentligen?
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/09 :  08:42:20  Show Profile Send J-son a Private Message
"Stig var före sin tid......."
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/09/09 :  09:00:16  Show Profile Send pekka a Private Message
Mapem

Jag kör ONKYO M-5890 som är på
2x 235W i 8 ohm och strömstarkt
Jag tror nog att där bör man ligga
för att högtalaren skall komma till sin rätt.

PEKKA
Go to Top of Page

MAGR
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/09/09 :  10:12:25  Show Profile Send MAGR a Private Message
Jag har ställt frågan innan, men... inga svar.
Ni som hört Kolboxen, hur tycker ni den låter?
Den måste väl vara den mest extrema av sina bröder i OA-familjen, i sin utformning åtminstone. Någon som jämfört OA-6 I och kolboxen?

Jag ÄLSKAR den!

Magnus Granberg
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/09/09 :  10:51:35  Show Profile Send mapem a Private Message
MAGR: Jag har hört den! När jag var student i Lund i slutet på 60-talet hängde fyra stycken i varsitt hörn i räcket till balkongen i Akademiska föreningens stora sal. Det var ju rätt länge sen, jag minns inte exakt hur dom lät, men jag kommer ihåg att dom kunde fylla hela denna stora sal med musik. Jämfört med alla andra högtalare var dom läckra i alla fall! Jag har hört en annan av Carlssons tidiga konstruktioner också När jag gick i plugget fanns i varje klassrum en "Tonträff" som klassrumshögtalare. Genom densamma förmedlades morgonböner och rektorns förmaningar. Nån HIFI-upplevelse var detta icke, snarast framkallade det rysningar, men det var inte högtalarnas fel.
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/09/09 :  12:13:58  Show Profile Send pekka a Private Message
Musikmuseumet i Stockholm hade "kolboxen"
och lundförstärkaren.
Var där på lyssningsstunder på 60/70-talet
Har för mig att det var i LTS regi men jag kan ha fel.
Den lät då bättre än det mesta kanske med
Quad 57 undantagen.


PEKKA
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000