HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 kolla och säg vad du tror!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2003/09/13 :  11:55:05  Show Profile Send bjurta a Private Message
efter lite svar från er här så har jag tänkt att köpa ett par lite mindre än 12" basar. nu undrar jag vad ni tror om dom här.
jag har inte så mycket pengar, tänk på det.
sen undrar jag om det är dålig bas... eller någon annan nackdel när det står att det är bas/mellanregister. jag har aldrig fördtått mig på det. är det att man kan kopla den som bas eller mellanregister?
snälla gjälp mig!?

Typ: Bas/mellanregister
Membrstorl (tum): 6.5
Membrantyp: Coatat papper
Impedans (ohm): 8
Frekv omf (Hz): 35-4000
Effekt (W): 120
Känslighet (dB/SPL): 87
Resonansfrek (Hz): 34
Vas: 24
Qts: 0.41
Rek. deln.frekvens (Hz): --
Yttermått: d 180
Mont. hål (mm): d 150
Vikt (Kg): 1.8
Best. nr.: 1187
Pris: 395:-

björn ohlsson

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/13 :  12:12:47  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Det är Audes om någon undrar..

40W65.

Alldeles utmärkt bas. Spelar mkt fint ihop med tex Seas H883 eller liknande. Om du inte har så mkt pengar så är det en utmärkt bas att använda och när du vill ha mer och bättre så köper du bara 2 till och kör antingen dáppolito eller 2,5-vägs.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2003/09/13 :  12:24:13  Show Profile Send bjurta a Private Message
jag vet varken vad dapolito eller 2,5-vägs är.
om det inte är för jobbigt att förklara så får du järna det.
nybörjare du vet

björn ohlsson
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/09/13 :  12:57:59  Show Profile Send Ludde a Private Message
Det där är ett MYCKET bättre val än BRL:s power 12. Och har du råd så köp seas diskanten som dom rekomondera ovan! Sen när det är dags med filter så släng ut en tråd här på forumet istället för att bygga själv, då spar du både pengar och får ett bra filter direkt istället för att köpa och testa 15 st :-)
Lycka till med Bygget!
Go to Top of Page

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2003/09/13 :  14:08:01  Show Profile Send bjurta a Private Message
tack för råden ludde! jag ska nog göra så.
men vet du vart jag kan hitta dom där seas diskanterna?
en annan fråga: du kanske vet vad som menas med bas/mellanregister?
jag vet ju vad en bas är och jag vet också vad ett mellanregister är...

björn ohlsson
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/13 :  14:44:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det betyder att den kan spela i både bas och mellanregister. Du klarar dig
alltså med en sådan och ett diskantelement per låda för att få vettigt ljud.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2003/09/13 :  15:07:53  Show Profile Send bjurta a Private Message
ok... så man ska alltså ha ett 2-vägs delningfilter till det?
men jag har en fråga till. om man sen köper 2 till såna basar och vill koppla in i samma högtalare... hur kopplar man det till delningsfiltret?
alltå: jag har 2 bas/mellanregister och en diskant i en låda. ska jag ha 3 eller 2-vägs delningsfilter?

björn ohlsson
Go to Top of Page

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2003/09/13 :  20:22:05  Show Profile Send bjurta a Private Message
jag tror att jag ska köpa dom. och dom där diskanterna(seas)
men har du nåt tips om vad jag ska ha för delningsfilter till dom.
och vad jag ska ha för låda???
en fråga till. kan du sammanfatta lite för mig vad dom följande är?
basreflexlåda: ska rören sitte fram eller bak?
sluten låda:?
jag skulle uppskatta om du kunde hjälpa en amatör...?

björn ohlsson
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/13 :  20:43:16  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Basreflex är helt enkelt att man har någon form av tunnel/rör ut till omvärlden från högtalarlådans insida. Vart denna öppning ska sitta tvista de lärde om. Denna öppning stämmer man av (genom att förlänga eller förkorta tunnel/röret samt ändra dess area) så att den förstärker de djupaste frekvenserna. En för liten port kan ge upphov till "blåsljud" - luften hindras så mycket av tunneln att dessa uppstår. Undvikes!

En sluten låda är helt enkelt en vanlig låda utan öppning - det enda som tittar ut är elementet och kabelanslutningen.

Hur lådan ska se ut beror på elementens egenskaper som Vas, Fs och Qts. Med hjälp av de värdena kan man få fram en förenklad variant av lådvolym och avstämning. Men det är verkligen inte allt, det finns mycket mer att blanda in för att få det riktigt - man kan gräva djupt i högtalarbygge!

Lite länkar, läs med öppna ögon och öron, för ofta är det aldrig hela sanningen som presenteras, oavsett vem som författat :

http://www.drkrupp.se/hifi/
http://home.hetnet.nl/~geenius/
http://www.aloha-audio.com/library/speaker-design1.html
http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp#crossover
http://www.silcom.com/%7Ealudwig/

Denna tycker jag är underhållande, och jag måste säga att han har många vettiga punkter:
(Det är en intervju med en viss ingenjör som de flesta här känner till )
http://www.sonicdesign.se/oeint0.html

Angående ovanstående Audeselement så har jag faktiskt använt det - men som baselement i till en datoranläggning. (Isobarik 6:e ordningens bandpass)Ger ganska mycket krut för pengarna! Men av mätningen här: http://www.audes.com/40w65-8.shtml att döma, ser vi en otäck peak strax över 3.25kHz... luktar som det behövs ett brant och ganska lågt delat filter, men jag är knappast någon filterexpert så jag lägger in lite förbehåll på den kommentaren.

Edited by - Tank on 2003/09/13 22:32:54
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/13 :  22:10:13  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Dáppolito är namnet på den man som uppfann att om man satte diskanten mellan bas/mellanregister fick till en bredare spridning med reduktion uppåt och neråt för att undvika refelxerna som uppkommer av tak och golv. Man får ökad effekttålighet, lägre förvrängning och ljudet blir mer "up-front" om man nu gillar det. Känsligheten ökar också markant vilket gör att du inte behöver ha ett kärnkraftverk för att driva dom till normal volym. Du använder här ett 2-vägs filter.

2,5-vägs är som ungefär samma som en 2-vägs (bas och diskant) men har som tillägg en extra bas nånstans under 500hx för att fylla ut basområdet. När man gör på detta viset så brukar mellanr. volym vara sluten och den extra basen ha en reflexvolym. I denna konstruktionen så blir det ett 3vägs-filter. Exempel på del.frekvens kan vara 300 och 3000Hz.(förutsatt att elementen kan arbeta inom dessa områden då)

Ang. basreflexrör och var dom/den skall placeras råder som sagt delade meningar om. Placerar du den framåt så kan flåsljudet störa upplevelsen men ljudet känns ändån mer "korrekt" och basen blir inte så lätt svullen som när man riktar den bakåt. Skulle man rikta den bakåt så hör man nu inte flåsljuden så tydligt men du får samtidigt en förstärkning från bakväggen, positiv som negativ beroende på lyssningrum.

Vill du köpa en Seas diskant så kan du gör det här : www.hifikit.se

Seas H881: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=169 [Denna låter neutralt med mjukt och med ganska mkt detaljer ändå]
Seas H883: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1075 [Denna har en metalldome och låter lite "tuffare" och rappare än H881]

Du får alltså välja vilken du vilken som helst då båda passar bra för ditt ändamål.

Edited by - MaxMartin on 2003/09/13 22:12:53
Go to Top of Page

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2003/09/13 :  23:48:45  Show Profile Send bjurta a Private Message
hej max.
vet du om dom grejorna jag hade tänkt att köpa brukar finnas i butiken på s:t eriksgatan?
det är alltså 2st seas diskanter H883 och 2st audes bas/mellanregister 40w65.
eller måste man beställa "hemkörning"
sen undrar jag också vad man ska ha för delningsfilter till dom.
det står ingen rekomendation på kifikit.se.
mvh. bjurta.

björn ohlsson
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/14 :  00:38:09  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Dom ska finnas i lager. Maila mig om filtret eller så får du vänta, jag har lite att göra...

Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/09/14 :  01:53:47  Show Profile Send Ludde a Private Message
Du... köp inget filter om du kan tänka dej löda, tror jag skrev det till dej förrut, vad du ska köpa och hur du ska sätta ihop det hjälper VI dej med. Billigare och bärst resultat!
Go to Top of Page

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2003/09/14 :  11:01:39  Show Profile Send bjurta a Private Message
hur gör man då menar du... jag har aldrig hört talas om det förut.
vart löder man, hur kan det ersätta ett filter?
jag kan ju inte mycket om sånt här...

björn ohlsson
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/14 :  13:03:25  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Alltså, jag tror Ludde menar att du inte ska köpa ett komplett, färdigdesignat filter - utan löda ihop ett själv av spolar, kondensatorer och motstånd, efter rekommendationer från oss.

Filter SKA designas med vad man har för element i åtanke.

Edited by - Tank on 2003/09/14 13:03:48
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000