HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dämpning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2003/09/12 :  20:30:44  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Köpte ett paket gullfiber ljudskiva 95mm i dag. Provade först med att klä väggen bakom högtalarna men tyckte inte det blev någon större skillnad. Möjligtvis i dom högre registren,men jag var koncentrerad på kontrabasen som bara går runt i rummet. Satte dom sen på väggen bakom mig(2 skivor på höjden i varje hörn på bakväggen) och oj vilken skillnad det blev,i hela registret. Basen dämpades avsevärt och blev mycket torrare. Det förut så hårda pianot blev riktigt behagligt. Tänkte bygga ramar och klä skivorna med tyg. Förtar tyget dämpeffekt,måste det vara grovmönstrat etc...? Det lär vara näst intill omöjligt att få ett par Dali grand att låta bra på 20kvm men jag är en bit på vägen. Helt nöjd blir man väl aldrig. Har ingen sambo så jag huserar fritt i rummet men försöker givetvis göra det så diskret som möjligt. Tips emottages tacksamt.

,

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2003/09/13 :  18:37:27  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Otroligt vilken respons. Är det verkligen ingen som har erfarenhet av ovan nämnda? Alla kanske är upptagna med väsentligheter som yoghurt på cd´n??????????

,
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/09/13 :  19:03:24  Show Profile Send Sentinel a Private Message
quote:
Förtar tyget dämpeffekt

Mycket tveksamt, vet faktiskt inte. Men jag har dämpat med olika tunga gardiner och tycker dom flesta funkar fint. Så PROVA.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/09/13 :  19:39:04  Show Profile Send trolleri a Private Message
Gullfiber klassas ju som irriterande, se http://www.gullfiber.se/kontakta/faq.shtml#Cancer , så om det dämpar sämre med ett anti-irritations-tyg, för ett bättre ord för det, ska väl det inte ha någon större betydelse.
Jag skulle välja ett så luft-tätt tyg som möjligt.

- I'm a head of my self

Edited by - trolleri on 2003/09/13 19:53:20
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/13 :  20:03:45  Show Profile Send Timbre a Private Message


Om det ger ett så tydligt utslag med dämpning av bakhörnen skulle jag börja med att flytta runt högtalarna och lyssningsstolen. Diagonal lyssning...
Annars är det ju oftast en fördel om gullfiberskivorna hamnar bakom lyssnaren istället för framför av rent estetiska skäl. Själv har jag mina inuti väggarna och jag har en stark känsla av att det gör nytta.
Alltså bör tygvalet spela mindre roll.
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2003/09/13 :  22:00:44  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Rummet är i betong med parkettgolv. Jag har en stor matta på golvet framför högtalarna. Det är långsmalt så det finns bara 2 praktiskt genomförbara placeringar, där långväggen egentligen också är utesluten p.g.a att jag har funnit att högtalarna trivs bäst ganska precis 1m från väggen. Har laborerat mycket med placering,dämpkuddar och spikes. Basresonansen uppträder inte på alla inspelningar,och då bara med kontrabas,men den är nog så störig då. Har placerat ut 9st skivor (1200*450*95mm)nu och det börjar låta som en studio. Nästan obehagligt tyst i rummet,men klart behagligt vid lyssning på hög volym. Har tjockleken någon större betydelse eller är det ytarean som avgör? Kanske 5% av skivorna som inte låter bra men p.g.a min "friska" hjärna är det givetvis dom jag skall lyssna på. I stället för att njuta av dom andra 95% retar jag mig på dessa. Ungefär som när jag är ute och kör båge, då letar jag missljud i motorn i stället för att njuta av turen.(Har nog med och göra att kamkedjan small förra året,dyrt,dyrt.) Ger mig inte i första taget, så det är väl bara att laborera vidare med olika placeringar,och andra tjocklekar av gullfibern,för det verkar onekligen vara den som är lösningen. Kanske dämpa taket också?? Fan jag som trodde det räckte med att köpa bra utrustning. Men man lär sig rätt mycket av meckandet,och så är tillfredställelsen desto större när man löst problemet. Är man sjuk så...

,
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/13 :  22:46:22  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har inte försökt praktiskt än men håller på och studerar och planerar litet men hoppas att jag fått en hyfsad förmåga att analysera rumsproblemen.
Basresonansen du har problem med är antagligen en fundamental rumsresonans. Sådana uppstår vid en frekvens där halva våglängden är lika med avståndet mellan väggarna. Du får alltså två sådana frekvenser, för kort- resp. långväggarna + ett multipler av dem som dubbla frekvenserna. De fundamentala rumsresonanserna är låga, t.ex. 37 Hz om rummets längsta längd är fem meter. Och tyvärr det svåraste att åtgärda.
Man behöver här djupt med mineralull. Man skulle kunna pröva med en halv meter djupa skivor placerade vid hörnen på motstående sida. Att sätta dem på motstående sida och inte bakom högtalarna verkar rätt. Den halva metern är bara en grov uppskattning men tunna skivor hjälper inte vid dessa frekvenser även om man laddar in massor. Däremot har ytan stor betydelse för dämpningen i diskant och mellanregister. För mycket så blir det dött. De nio skivor du har ger ca 5 kvm och det verkar ungefär rätt rimligt för ett rum på 20 kvadrat. Men för stor yta kan ge överdämpning, som inte bör bli så trevlig om man har kvar basresonanserna.
En strategi är att det är ogörligt, i alla fall estetiskt, att dämpa ut den djupaste basen. Man kan då inrikta sig på de resonanser som ligger litet högre. Dämpmaterialet har ju en viss spridning i frekvensen så man kan då också få en viss lindring av basresonansen. Det skulle kanske då röra sig om några skivor som är 20 - 30 cm och några vanliga 10 cm. Gissningsvis.
Du kan kanske hitta något av intresse här, jag tänker främst på artikeln Optimising ASC Tube Traps (du har inte traps men man kan resonera på liknande sätt med skivor).
http://www.asc-hifi.com/articles.htm

Nu skall jag fundera på hur mycket jag kan slänga ut av det som man normalt har i ett vardagsrum. Är man sjuk så.. (får man bra ljud!)



Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2003/09/13 :  22:50:56  Show Profile Send Gus a Private Message
Lätt att missa den där Searchfunktionen är det.
(där uppe till höger)
Testa med att skriva dämpning t.ex
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/09/13 :  23:06:05  Show Profile Send srv a Private Message
Vill påpeka att Gullfiber kan lukta ganska illa. Välj annat fabrikat.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/13 :  23:49:35  Show Profile Send Timbre a Private Message


Långsmalt...det brukar öppna upp möjligheter. Du har ju tydligen laborerat med högtalarplacering, men hur är det med lyssningspositionen...
Man kan bli överraskad av vad som händer när man flyttar omkring sig själv i lyssningsrummet...
Du har väl förmodligen redan provat "tredjedelsvarianten"...
framvägg-högtalare / högtalare-lyssnare / lyssnare-bakvägg
En slags startuppställning som oftast slutar med att man flyttar sig själv fram och tillbaka...
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2003/09/16 :  21:02:05  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Har provat alla möjliga placeringar på både mig själv och högtalarna.
Köpte mer iso för nya experiment.4st 1200*450*400mm. 4st 400mm djupa på bakväggen. 2st 45mm för direktreflex av sidovägg. Nu börjar det verkligen hända grejor. Några få basfrekvenser går fortfarande runt men "knappt" störande längre. Hur funkar det, behöver man ett visst djup för var basfrekvens, eller tar bara en djupare dämpning längre ner i registret? Kanske 2st 300mm och 2st 500mm får en bättre spridning av dämpverkan,eller är det bara ytan som har betydelse längre upp?? Rena trolleriet vad skivorna gör på ljudet i HELA registret. Börjar verkligen tro på att det går att ha ett par stora lådor i ett litet rum.(Kräver troligtvis avsaknad av sambo för fritt spelrum). Man kan komma långt med en sjuk Hjärna här i livet.

,
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/16 :  21:42:56  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Kul att det fungerar!
Ju djupare dämpskivor, desto längre ner i basen går dämpningen. Sådana skivor är bredbandiga men dämpar mindre i den djupaste basen än längre upp. Man får nog räkna med att man inte helt lyckas dämpa ut de allra lägsta frekvenserna.


Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/09/16 :  22:50:18  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Generellt så dämpar en mineralullsskiva (glasull eller annat) till frekvens som motsvarar 1/4 av våglängden. För vågor som är mer än 4 ggr långa jämfört med djupet på mineralullen så avtar dämpningen.

Vill du kapsla in glasullen ordentligt kan man enligt Jon Risch använda polyestervadd och sedan kan man klä in med valfritt snyggt tyg även om Jon rekomenderar juteväv. Vill man absorbera främst bas så spelar nog tygvalet inte någon större roll eftersom basen går igenom som en tryckvåg. Iofs kan man tänka sig att "rätt" tyg ger lagom mycket strömningsmotstånd och någon på forumet föreslog sammetstyg som lagom trögt strömningsmotstånd.

Formel för beräkning av våglängd och frekvens
våglängd = hastighet / frekvens
Ljudhastighet i luft är ungefär 340 m/s

Lägg till dessa länkar bland dina favoriter:

Snabblektion i rumsakustik - av Morgan Andreason
http://w1.315.telia.com/~u31519220/rumsakustikfolder/rumsakustik.htm

Jon Risch
http://www.geocities.com/jonrisch/a.htm

www.headphone.com/EditorialHeadroom/RoomTubes.asp" target="_blank">http://web.archive.org/web/20010210071618/www.headphone.com/EditorialHeadroom/RoomTubes.asp (kvartsvågspipor)

http://ic.net/~jtgale/diy2.htm

http://www.tubetrap.com/

EDIT: länkar

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2003/09/16 22:51:04
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2003/09/16 :  23:42:26  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Kan man på en mindre volymenhet, uppnå samma effekt med tubetraps som jag gjort med mina kuber? Kanske dags att experimentera med rör

,
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/09/17 :  08:09:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Här har du "gränsfrekvenserna" för olika tjocklekar :

50 mm mineralull mot en vägg dämpar fullt ut ned till 500 Hz.
Under 500 Hz avtar förmågan. Dämpningen rullar av nedåt i frekvensbandet.
100 mm mineralull dämpar fullt ut ned till 250 Hz.
200 mm mineralull ned till 125 Hz
400 mm mineralull ned till 63 Hz
Detta hämtat ur handböcker från isolertillverkare.
Om man placerar baffeln en bit ut från väggen ökar man baffelns förmåga att dämpa i basen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000