HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 En idé - bra el dålig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/12 :  18:56:53  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Jag har upptäckt en sak när jag simulerar lådor med lspcad.
Om man ismulerar med talspole värmning, bl olinjäritet och cms olinjäritet så ändras parametrarna på elementet, och således avstämningen på lådan, när effekten ökar.
Elementet verkar börja "komprimera" (i brist på bättre ord) vid högre effekt. Detta ger som följd att en lådas q är olika vid olika effekt.
Slutna lådor (vilket är det jag räknar på) får därför hgre q ju mer effekt som matas in.
Hur stämmer detta med verkligheten? Är det klokt att allt avstäms till 1watt? Högtalarna används förmodligen vid högre effektuttag än så, borde dom inte vara optimerade för det då?
Är detta helt felaktigt? Som resultat av detta får man mycket större (ungefär dubbla volymen vid 5 watt) lådor för att kunna möta samma q på lådan.

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/12 :  22:36:25  Show Profile Send Kraniet a Private Message
hehe.. 66 läsningar och ingen idé.. hmmm

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/12 :  23:08:56  Show Profile Send Kraniet a Private Message
så du skulle inte säga att det är en dum idé att simulera lådvolymer vid 5 elelr 10 watt? och då köra med den volymen som då skulle bli bättre till den tänkte högtalaren?

Jag lyssnar iaf på rätt ordentliga volymer.. På Linn försteg är det 60-70 på volymskalan (max99) som gäller emellanåt. Vet inte hur mycket det säger men jag vill iaf ha musiken hemma i vardagsrummet..

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/12 :  23:22:54  Show Profile Send Kraniet a Private Message
så då ska jag ignorera dom som tycker att 10 liter för en liten femtummare är förmycket volym.. eller 100 liter till en åtta när vanliga (simulering vid 1watt) ger 40 liter?(snackar låg q här 0,5 typ)

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/12 :  23:41:39  Show Profile Send Kraniet a Private Message
hehe.. ja bra talat.. efter att ha jobbat i informationen i byggvaruhus i sommar så förstår jag din hållpunkt..
Men det är som jag slutlett tidigare.. testning och åter testning.. teslådor före slutgiltig produktion.. lite extra jobb men kanske värt det..
I detta fallet verkar basarna kunna hantera det.. Peerless HDS har ordentligslaglängd och verkade inte må dåligt av den stora lådvolymen.

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000