HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mät-skola
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/09/10 :  11:10:59  Show Profile Send knabsol a Private Message
Nu har jag påbörjat lite nya byggen och vill gå lite längre än jag gjort hittils. Vill börja mäta upp mina högtalare nu. Vet att de finns många duktiga människor här på forumet som har en del erfarenheter av detta så dela gärna med er av dem.

Hur börjar jag? Antar att jag behöver en mikrofon och ett hyfsat ljudkort? Har ett ok ljudkort men ingen mikrofon. Finns det någon ekonomi-variant för hemmapularen som jag? Vill minnas att det skall finnas någon panasonic-kapsel som ska vara hyfsad. Går den att få tag på i Sverige?
Sen antar jag att man behöver något program som dels genererar frekvenser och något som presenterar det som mikrofonen "hör". Finns det något shareware/freeware som någon rekommenderar?
Undrar också hur pass mycket förstärkaren betyder? eller kablar? Och dessutom rummet borde väl påverka mest? eller bör man alltid släpa ut prylarna utomhus?

Mitt mål är iafl att kunna få en vink om hur kurvan ser ut och göra lite egna filterjusteringar, så jag är tacksam över allt hjälp jag kan få .

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/10 :  12:48:17  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Kolla in:
http://www.speakerworkshop.com/index.htm

/Marcus
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/09/10 :  13:24:22  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vill gärna rikta ett varningens ord

Jag började precis som du, enkelt en mickapsel i ett rör, liten konding och några mostånda och så direkt in i ljudkortet. justMLS är verktyget.

Och visst fick jag kurvor, men de var lite konstiga. Dvs. var fanns problemet? Mätobjekt, hemmabyggd mic, kringutrustning, mätrum????

Slutade med inköpt Behringer mätmik och en mikförstärkare, tvåkanalers mätning osv. Bara för att skapa en tillit till mätningen.

Nu kommer jag säkert få pisk för detta uttalande om hur rätt och fel man kan göra allt, men det är en ny väg du ger dig in på, dock är den väldigt rolig och intressant.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/10 :  13:40:12  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ett bra sätt att verifiera mätningarna är att mäta på två enkla, vanliga element där nån annan också mätt. Man kan på så sätt korrelera sin mätning rätt OK.

Tycker du har rätt, Lucifer. Vari ligger felet? Inte alltid självklart...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/10 :  14:08:45  Show Profile Send period a Private Message
Finns det någon som har tips på länkar gällande mätningar och mätteknik? Någon slags tutorial?

Mvh // Per
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/10 :  17:43:35  Show Profile Send brumel a Private Message
Audua har något slags forum för användare av Speakerworkshop. Där kan man nog lära sig en del.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/10 :  17:49:17  Show Profile Send celef a Private Message
bästa tipsen får man i instruktionsböckerna till mätprogrammen, vill man fördjupa sig så finns det böcker, typ "testing loudspeakers" skriven av joe d'appolito.

behringer ecm8000 + behringer tube ultra gain mic100 (eller rolls mp13 eller va den nu hette!) + justmls = är nog en bra början till bättre högtalare (observera dock att man inte kan mäta nån form av dist med justmls...)

sound pollution
Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/09/10 :  18:07:08  Show Profile Send BigD a Private Message
Är inte risken ganska stor att det blir mycket distortion på signalen med en rör-micförstärkare? (särskilt med en billig dylik)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/10 :  18:22:12  Show Profile Send brumel a Private Message
Mnja då tror jag miken distar värre. Har väl ett signal/brus förhållande på 60dB.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/09/10 :  18:34:52  Show Profile Send BigD a Private Message
Tja.. enligt min personliga erfarenhet så brukar rörmicförstärkare vara allt annat än neutrala, bl.a. så brukar basen vara väldigt "fladdrig" och okontrollerad, samt att de färgar ljudet ganska mycket (med dist).

Detta kan vara önskvärt i vissa sammanhang, eftersom en del gillar det "varma" ljud som det ofta ger på t.ex. röster, men som mätinstrument så ställer jag mig skeptisk.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/10 :  19:11:59  Show Profile Send celef a Private Message
med justmls kan man inte mäta dist.

om man är orolig för behringerförstärkaren så kan man istället välja rolls mp13 (eller nåt annat).

enligt behringer så lämpar sig deras mikförstärkare utmärkt till akustiska mätningar tillsammans med ecm8000, men för mer info kontakta behringer.

sound pollution
Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/09/10 :  19:21:02  Show Profile Send BigD a Private Message
personligen skulle jag nog hellre köpa nåt sånt här: http://www.m-audio.net/products/m-audio/audibudy.php
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/09/10 :  21:14:04  Show Profile Send aolite a Private Message
Är det med frekvenskorrigeringsfiler för de flesta mikar mikförstärkare, antar att det även kan vara bra att korrigera ljudkortet? Är de desutom i något sorts standardformat så man kan använda dem med olika program?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/10 :  23:39:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
BigD: Vet du hur mycket spänning ger den via fantommatningen? Hittade inget om det på sidan. Behringers mikrofon vill väl ha +48V om jag inte minns fel.

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/11 :  00:45:39  Show Profile Send brumel a Private Message
Vissa semipro-ljudkort typ Maya kan ph mata på 48v har jag för mig.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/09/11 :  02:15:42  Show Profile Send BigD a Private Message
f95toli: 48v är väl standard på fantommatning, kan inte tänka mig att m-audio skulle använda sig av nåt annat.

edit:
den här sidan bekräftar det också: http://www.bhphotovideo.com/product/189927/MAAB/REG/1649

Edited by - BigD on 2003/09/11 02:22:47
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/09/11 :  08:09:44  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Behringers ECM8000 fungerar med 15V - 48V fantommatning, jag kör med 15V fungerar utmärkt.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/09/11 :  09:25:19  Show Profile Send knabsol a Private Message
Jag kanske får ta på mig Dumhatten nu men varför bör man ha en mic-förstärkare? Ljudkort med mic in har väl oftast de på kortet? Då antar jag att man inte kopplar in mikrofonen på "mic in" utan på line in om man har en separat mic-förstärkare? För kör man den på "mic in" ändå så tappar man väl poängen med en separat mic-förstärkare? Blev lite osäker där bara och har tyvärr inte vart i kontakt med så mycket studioverksamhet osv. innan.
Behringers ECM8000 verkar ha ett trevligt pris på thomann.de så kanske blir en sådan. Tackar för alla inlägg hittills!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/11 :  10:57:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet är att de flesta ljudkort inte kan ge fantommatning vilket är nödvändigt för ex. behringers mikrofon.
Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/09/11 :  12:20:28  Show Profile Send BigD a Private Message
Samt att den inbyggda mikförstärkningen i många fall är rent urusel, med massor med brus.
Men på mer "profesionella" kort så brukar det finnas fantommatning om de har en micingång, dessa brukar också ha xlr ingång för micen.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/09/11 :  16:29:43  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
hur skaffar man justmls?
är kapseln de säljer på minic något bra(den de säger har mätmiksprestanda)?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/09/11 :  17:36:47  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Separat mikförstärkare på linjeingång ger även möjlighet att även återmata utsignalen från effektförstärkarens utgång (via en dämpare) till ljudkortet då kan mätprogramvaran kompensera för fel i kedjan från ljudkort till mätobjekt.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/11 :  17:44:11  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jag såg att Goldenage ger möjligheten att hyra mätsystem för 700:-/vecka. Är det någon som testat det? Clio Standard är det... nån som vet om allt nödvändigt (förutom en vanlig PC) ingår?

/ Simon
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/12 :  11:59:32  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
hur skaffar man justmls?

Här hittar du nog den information du söker.

http://www.ijdata.com/

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/12 :  14:39:19  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Knabsol, mitt bästa råd är att först lära dig akustik. Köp allra helst någon bok inom området. När du sedan kan mer, så vet du sedan vad som är intressant att mäta. Jag har ofta träffat på folk som har gjort det omvända, dvs mät utan att veta vad de pysslar med, då blir det vanligtvis en riktig soppa eftersom de inte kan tolka mätresultaten rätt, eller knappt ens åstadkomma en korrekt mätning. Tro mig, jag har sett många skräckexempel!

En bra bok är t ex "Elektroakustik" skriven av Johan Liljenkrantz på KTH, institutionen för talöverföring och musikakustik. Jag tror han gått i pension nu men boken ska gå att få tag på från institutionen.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/09/12 :  17:39:32  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Knoppen: You got me!

Dock är jag ganska nöjd med min mätresultat även om det var ett himla pillande på vägen dit.

Kör Behringer ECM-8000 + Shark 8024 (som micstärkare) + SB Live!

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000