HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD i all ära...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/08/24 :  22:46:21  Show Profile Send B Peter a Private Message
... men det är ju lite för enkelt. Dags för att plocka upp skivspelaren igen. Åtminstone ett år äldre känns det som jag har blivit sen igår då ny pickup och drivrem till skivspelaren anlände. Han som sålde grejerna sa på telefon att "Om du inte får ihop grejerna så kan du skicka hit pickupen och främre delen av tonarmen så ska jag fixa det".

Ha! Precis som om det skulle vara någon match, tänkte jag, han har väl bara två händer han också. Nu, efter att till slut ha fått ihop grejerna (hur kan man svettas floder när man håller på med något som bara väger 6 gram?) så misstänker jag ändå att han har en tredje hand, eftersom han gör det här professionellt. (En fråga till vinylexperter: vad är tumregeln för hur många gånger man kryper omkring under bordet och letar bland rester av torra frukostflingor efter de där små muttrarna som används för att få fast pickupen? Fyra, fem?). Till slut sitter pickupen där så nästa steg var att ställa in de tre räta vinklarna. Varken mina händer eller min gamla tonarm är av särskilt hög precision så en finjustering där jag önskade mig typ en grads förändring ledde i praktiken till ca ett kvarts varv. Ofta när jag så lyckats få till ett schysst läge så hoppade allt tillbaka när jag försökte skruva fast hela härligheten. Till sist så gav dock pickup och tonarm upp kampen och lät sig hjälpligt justeras. Då tror ni kanske att det bara var att spela? Hehe, nix. Nästa steg var att se till att skivspelaren stod i våg. En kontroll med vattenpass avslöjade att så inte var fallet men det avhjälptes med palla under (inga justerbara fötter här inte) på ett icke hifimässigt sätt. Eftersom tallriken är fjäderupphängd så kontrollerade jag sen att även den var ivåg. En viss frustration uppstod då vattenpasset avslöjade att lutningen på skivtallriken skulle ha lett till en varningsskylt om det hade varit en landsväg. Ingen aning om hur fjädrarna justeras. Dock, tur i oturen, det visar sig att skivtallriken inte är något under av precision utan genom att lyfta upp den, vrida den någon grad, och sedan sätta ner den igen så ändras lutningen i både x- och y-plan (och z-planet om man ska vara petig). Till slut hittade jag ett läge där den var hyfsat i våg.

Nu tänker ni att jag tänker skriva om inställning av nålvikt, utan våg, och antiskating, utan testskiva men det ska ni besparas. Däremot så kan jag konstatera att typ varannan skiva har något osynligt hack som gör att en slinga har bildats före första låten. Knaster - klick, knaster - klick, knaster - klick, osv i all evighet.

Om jag nu ska vara allvarig en stund så är det det här sista som gör att jag undrar om det är värt att satsa på något bättre i skivspelarväg. Visst, det låter ganska bra och det är något visst med LP, både ljud och upplevelse i övrigt. Tyvärr så förstörs det av att man inte kan spela alla spår, särskilt inte på favoritskivorna. Jag skulle kunna tänka mig att lägga mer slantar på vinyldelen om det inte vore för att skivorna inte går att spela, och då har jag ändå alltid varit väldigt rädd om dem. Begriper inte var hacken kommer ifrån. Synd, för jag tror att vinyl har potential att låta mer naturligt och medryckande än CD.

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/24 :  23:12:37  Show Profile Send norman a Private Message
har du tvättat skivorna? ibland kan dom bli bättre om knastret kommer från damm som ligger i spåren. Sen är det väl bara trevligt med lite knaster, ungefär som att elda i kakelugn..

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/08/24 :  23:16:03  Show Profile Send B Peter a Private Message
Norman, problemet är inte knastret (det ger ju en viss braskänsla) utan att det har bildats slingor som pickupen inte kommer förbi. På varannan skiva av 20 testade och alltid före första spåret!!!

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/24 :  23:30:28  Show Profile Send norman a Private Message
ok, hmm det har jag aldrig varit med om... hur mycket antiskating har du? om man har för mycket vill gärna pickupen hoppa tillbaka ett spår vid hack i skivan.

Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/24 :  23:46:08  Show Profile Send Bland a Private Message
"En fråga till vinylexperter: vad är tumregeln för hur många gånger man kryper omkring under bordet och letar bland rester av torra frukostflingor efter de där små muttrarna som används för att få fast pickupen? Fyra, fem?"

Nästa gång du handlar en nål så är den gängad. Det låter som du inte har justerat spelaren ordentligt. Jag vet inte vad du menar med "slingor" i vinylen??? Inget jag har och mina skivor har en blandad standard. Vad det kan vara vet jag inte men, som någon redan sagt, det kan vara antskatingen. I vilket fall som helst är något som inte stämmer. Jag tror inte att dina skivor har drabbats av något....

Vinyl låter trots allt fortfarande bäst.

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/08/24 :  23:53:19  Show Profile Send B Peter a Private Message
Ni ger mig hopp! Kanske det är antiskatingen som är boven. Grejen är alltså den att den här första hacket gör att pickupen hoppar tillbaka, skivan går ett varv, kommer till hacket igen och ännu en gång så hoppar skivan tillbaka. Ungefär som i det blanka området i slutet av skivan, pickupen far ju aldrig in i metallaxeln man trär fast skivan på (tack och lov) pga att den istället går i en slinga.

Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/25 :  00:06:40  Show Profile Send Bland a Private Message
quote:

Ni ger mig hopp! Kanske det är antiskatingen som är boven. Grejen är alltså den att den här första hacket gör att pickupen hoppar tillbaka, skivan går ett varv, kommer till hacket igen och ännu en gång så hoppar skivan tillbaka. Ungefär som i det blanka området i slutet av skivan, pickupen far ju aldrig in i metallaxeln man trär fast skivan på (tack och lov) pga att den istället går i en slinga.

Det är alla gånger antiskating. Ta bort antskatingen dvs inget tryck alls så att den är noll. Då ser du hur den nålen rör sig. Om den fortfarande gör likadant så är det något annat "fel", vilket jag inte tror.

"pickupen far ju aldrig in i metallaxeln man trär fast skivan på.." Nålen skall aldrig gå så långt in pga att spåren i skivan skall hindra detta.

Jag antar att du har rätt nåltryck. Ibland kan för låga nåltryck göra att nålen spårar konstigt. Oftast är det bättre att ha ett lite högre nåltryck då spårar nålen bättre och man sparar skivor. Bland det värsta man göra mot en skiva är att ha ett lågt nåltryck och att nålen spårar dåligt (ännu värre är ett gigantiskt nåltryck och dålig spårning). Skivor är känsliga för felaktiga inställningar på nålen. Om man är rädd om skivor så skall nålen spåra bra.

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/08/25 :  00:11:28  Show Profile Send B Peter a Private Message
Tack Norman och Bland, ska testa att minska antiskatingen.

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/25 :  12:24:27  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Har varit med om liknande problem (För 100 år sen ).
Dock inte just i inledningsspåret.
Beror med all sannolikhet på för lågt nåltryck och/eller för mycket antiskating.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000