Author |
Topic |
|
AKA
Trancelover
616 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 15:07:23
|
Hej!
Någon som har erfarenhet av Infinity Alpha 50?
Skall köpa ett par högtalare under 9'000kr och vill att de skall kunna leverera mycket bas (lyssnar nästan bara på trance).
Eller har ni annat att rekommendera?
Mvh Mange
Edited by - AKA on 2002/08/24 01:26:4 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 15:12:35
|
Heco Argon 50/70... lirar fett grymmt..
www.heco-audio.de se Argon, 50/70
välkommen hem till mig om du vill lyssna, kan tas hem asap, bor ca i Eskilstuna..
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
|
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 15:47:06
|
kolla efter JBL oxå om du stampa till takt med basen
enrich life through technolog |
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 16:04:54
|
den fick dålig kritik i H&M, och det är ju aldrig bra...läste dock inte testet så jag vet inte på vilka punkter.
Vet inte om jag bara snackar skit nu, men ska inte porten vara på baksidan om det ska bli riktigt med bas? det är min erfarenhet iaf, rätta mig om jag har fel...jag vet även att med porten framme kan lådorna stå nära bakvägg...
för 9 lök finns det fetare allternativ, speciellt beggat...kappa 90 borde man ju få för dessa pengar...
|
|
|
AKA
Trancelover
616 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 16:53:57
|
quote:
Heco Argon 50/70... lirar fett grymmt..
www.heco-audio.de se Argon, 50/70
välkommen hem till mig om du vill lyssna, kan tas hem asap, bor ca i Eskilstuna..
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Var i Göteborg kan man lyssna/köpa Heco?
|
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 18:35:19
|
öööh, inte en aning, men ta reda på nr till deras generalagent(i sverige) ev ringa till tyskland å kolla, så kan du säkert få reda på det..
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Edited by - Robin Fischer on 2002/08/23 18:36:5 |
|
|
n/a
deleted
63 Posts |
Posted - 2002/08/24 : 00:14:48
|
Om du ska lira trance så kanske inte dom mera egenskaper som föredrars hos jazz och klassisk musik så viktigt. Cerwin Vega får du för det priset, och lär vara bra till trance. Men riktigt bastryck. Finns på hifiklubben...vet inte om dom har det i butiken i göteborg, inte i den butiken i sthlm iaf...
edit: Annars så bör du lyssna på JBL XTI100. Eller Heco Argon 50/70 som tidigare nämt. Båda dessa är bra allround högtalare. Då Cerwin Vega är mest för trance/dance/Techno å sån där bas musik...fast du lär ju kunna slänga på ngn lugn skiva utan att dö :)... Humm *tänker* Nä kan inte komma på några andra _basiga_ högtalare i den prisklassen just nu.... /mvh s.p.
Edited by - Stefan Persson on 2002/08/24 00:31:2 |
|
|
n/a
deleted
63 Posts |
Posted - 2002/08/24 : 00:22:24
|
quote:
Vet inte om jag bara snackar skit nu, men ska inte porten vara på baksidan om det ska bli riktigt med bas? det är min erfarenhet iaf, rätta mig om jag har fel...jag vet även att med porten framme kan lådorna stå nära bakvägg...
yalpha: Det där spelar ingen större roll. Jag har hört många högtalare med mycket bas med aeroports frammåt, därav Heco Argon 50/70. Högtalare med aeroport bakåt som jag har lyssnat på nyligen är JBL XTI100. Och ja det var vädligt med bas. Men den var väldigt kontrollerad och fast. På mina audiopro A2.42live så är aeroportarna neråt. Detta ger också en hel del bas.
Men det är klart det blir oftast mest bas om dom är bakåt, fast är det kvantiteten eller kvaliteten som räknas ?...jag anser kvaliteten. Allså att det låter bra och inte mullrar, förutom när det SKA göra det :)...
/mvh s.p.
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/08/24 : 00:36:59
|
Porten på Heco Argon 50/70 sitter på baksidan för det första, å de vill stå långt från väggen!
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/08/24 : 00:38:28
|
sen så spelar det en jäkla roll om var den sitter, framför eller bakom, en hel vetenskap med det get två olika nyanser..
|
|
n/a
deleted
63 Posts |
Posted - 2002/08/24 : 01:06:49
|
Ja just det det gör dom, humm blandade ihop det med några andra....my bad....såklart det är olika nyanser beroende på vart de sitter....det är ju olika nyanser på alla högtalare även om de skulle sitta på samma ställen. Det jag försökte påpeka var att man kan ha framåtriktade aeroports som också ger väldigt mycket bas, behöver inte vara sämre än bakåtriktade....men många gånger är det lättare och få mer bas i bakåtriktade. Även nedåtriktade är lätt att få bas i...sen vilken klang basen är en helt annan sak. Har aldrig påstått något annat men vad jag vill poängtera var att man inte måste ha bakåtriktade aeroports för att få en kraftfull bas.
/mvh s.p.
|
|
AKA
Trancelover
616 Posts |
Posted - 2002/08/24 : 01:18:56
|
quote:
Om du ska lira trance så kanske inte dom mera egenskaper som föredrars hos jazz och klassisk musik så viktigt. Cerwin Vega får du för det priset, och lär vara bra till trance. Men riktigt bastryck. Finns på hifiklubben...vet inte om dom har det i butiken i göteborg, inte i den butiken i sthlm iaf...
edit: Annars så bör du lyssna på JBL XTI100. Eller Heco Argon 50/70 som tidigare nämt. Båda dessa är bra allround högtalare. Då Cerwin Vega är mest för trance/dance/Techno å sån där bas musik...fast du lär ju kunna slänga på ngn lugn skiva utan att dö :)... Humm *tänker* Nä kan inte komma på några andra _basiga_ högtalare i den prisklassen just nu.... /mvh s.p.
Edited by - Stefan Persson on 2002/08/24 00:31:26
Hej. Cerwin Vega är lite för mycket disco högtalare för mig tror jag. Vill kunna lira lite "finlir" ibland också. Har för övrigt sett dem på HiFiklubben i Göteborg.
Var inne på HECO's hemsida. Där hittade man INGENTING om vilka återförsäljare/distributörer som finns runt om i världen. Allt som fanns var ett telefonnummer till deras kontor i Tyskland...
Sen JBL, de tillverkar ju även bilhögtalare. Känns inte som ett riktigt hifi märke, utan mera budget märke som typ Jamo. Sen hittade jag ingen hifi affär i GBG som säljer JBL.
B&W DM603 S3 är också ett alternativ. Någon som lyssnat den?
Mvh Magnus
|
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/08/24 : 08:31:33
|
Ja, Heco är bättre älternativ, men ring till kontoret i Tyskland å kolla, jag kan kanske kolla åt dig, först på måndag om mitt minne sträcker sig så långt=)
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/08/24 : 08:33:13
|
å jo, JBL gör "riktiga" saker de med, jag vet ett flertal som e rätt så kära i JBL
|
|
AKA
Trancelover
616 Posts |
Posted - 2002/08/24 : 15:33:19
|
quote:
Ja, Heco är bättre älternativ, men ring till kontoret i Tyskland å kolla, jag kan kanske kolla åt dig, först på måndag om mitt minne sträcker sig så långt=)
Ja det vore kanon!
Mvh Mangan
|
|
|
n/a
deleted
63 Posts |
Posted - 2002/08/24 : 19:47:03
|
quote:
Hej. Sen JBL, de tillverkar ju även bilhögtalare. Känns inte som ett riktigt hifi märke, utan mera budget märke som typ Jamo. Sen hittade jag ingen hifi affär i GBG som säljer JBL. B&W DM603 S3 är också ett alternativ. Någon som lyssnat den? Mvh Magnus
Hej för det första så är JBL absolut inget "budget" märke. Visst dom har väl billiga högtalare men det gör inte deras dyrare klasser sämre. Sen kostar väl högtalarna i K2 serien över miljonen. Sen så har dom väldigt mycket under deras JBL pro division. Som inte heller av modell "budget" då det är det vanligaste märket bland biografer. Även Cosmonova på naturhistoriska rikmuseét i sthlm andvänder JBL. Men iaf jag tycker du ska lyssna på dom iaf. Dessutom ser de rätt snygga ut. Dom är mycket snyggare i verkligheten än på bild (Xti 100)...på bild ser dom lite tråkiga ut. Men lyssna på dom.
Jag har lyssnat på B&W DM603 S3 också och jag upplevde dom trista. Tycker defenetivt att tidigare nämda JBL XTi 100 spelar mycket roligare och mer lättlyssnat än B&W paret. Det är förstås bara vad jag tycker.
/mvh s.p.
|
|
AKA
Trancelover
616 Posts |
Posted - 2002/08/24 : 21:55:15
|
Var kan man köpa JBL?
På SIBA och liknande eller?
|
|
|
n/a
deleted
63 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 03:55:13
|
quote:
Var kan man köpa JBL? På SIBA och liknande eller?
Har ingen aning om vart de säljer JBL högtalare Lyssnade på mina i lokala butiken Klitons hemmabio & hifi eller nåt sådant heter den... www.klintons.se dom håller på byter hemsida så jag vet inte om den är något att gå på men om någon stormarknad säljer dom så är det bara gå dit och köpa dom eftersom det är omöjligt att lyssna på dom där. Sen tar du hem dom och lyssnar på dom. är du missnöjd är det bara att lämna tillbaka dom i kartongen....vilket kräver du att du är varsam vid upppackningen :=)..så allt embalage är som det ska vara. så lämnar du bara tebaka dom och ser glad ut :).
/mvh s.p.
|
|
|
Topic |
|