HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 nya högtalare(B&W Nautilus 804), nytt slutsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/13 :  12:45:44  Show Profile Send J-son a Private Message
Margaux; I bättre integrerade apparater har du separerade lindningar eller separata nätdelar och uppnår samma effekt som ha 2 lådor med mer elektronik...många har hakat upp sig på det här med separata slutsteg och tror att det är bättre...det finns för och nackdelar med bägge lösningarna.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/13 :  13:40:30  Show Profile Send Margaux a Private Message
J-son,

jag vet det. Vad jag sade är att t.ex Grendeln men även t.ex Krells 3250 har en enda transformator. Vid full belastning antar jag att det har en inverkan på kanalseparationen. Jag antar att det trots allt är en kompromiss, därmed inte en dålig sådan. Det finns tvåkanals slutsteg som du sade med helt skilda monoblock fast i en och samma fysiska burk. Mitt slutsteg till exempel. Jag säger inte att du har fel. Dock säger du att mitt resonemang är fel och hittills har du inte övertygat mig att så är fallet

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/13 :  15:51:30  Show Profile Send J-son a Private Message
Margaux; de har separata lindningar på trafon vilket undviker detta problem. Kanalseparationen är inte en funktion av belastning av trafon. Visst är det optimalt med helt skilda nätdelar (monoblock) men idag är tekniken i förstärkarkonstruktion så pass avancerad att du omöjligt kan höra skillnad på kanalseparation mellan "state of the art" produkter inom integrerat och separata slutsteg. En stor anledning att man bygger separata slutsteg är att det skulle bli för klumpigt och stort när effekten ökas kraftigt, samt att man har en större frihet att välja karaktär med olika försteg. De som har erfarenhet av nyttan av kablar förstår då också "den extra kostnad" för kablage för att inte degradera ljudet.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/13 :  16:12:33  Show Profile Send Margaux a Private Message
Min processor har 9 separata lindningar i trafon så jag vet att det inte är något nytt.

Det finns även andra som hävdar att monoblock är en kompromisslösare konstruktion bl.a. på grund av att den har en helt fristående transformator. Du hävdar att detta argument är felaktigt. Utdrag från TAGs hemsida om deras förstärkarfilosofi:

Superior channel separation through true monobloc design
Experts have known for many years that precision, clarity, stereo image and depth can be significantly improved by using so called monoblocs or single channel amplifiers.

This construction provides completely independent amplification for each channel which prevents interaction between them, resulting in a cleaner signal and hence better clarity and stereo imaging.

This is true with two channels and even more with multi-channel amplifiers.

The TAG McLaren Audio three channel amplifier 250x3R includes three completely independent amplifier modules - one for each channel. Each module is a complete, self-contained amplifier, with its own power transformer, bridge rectifier, energy storage capacitors, amplifier electronics (which are distributed over two printed circuit boards), and a high-efficiency aluminium heatsink for excellent heat dissipation.

Vi skall inte bråka om det. Bara så att du vet att det finns andra uppfattningar.

Anledningen till att vi började diskuterade det var att försöka förklara varför vissa slutsteg kunde vara strömstarkare än andra. Sedan gled vi in på SOTA förstärkare och där finns det ju stort sett hur bra slutsteg som helst inom alla typ av slutsteg/förstärkare.

Det finns också andra än jag som rekommenderar att ha rejält med kraft till 802N. Det är bara att i stort sätt läsa vilken recension som helst. Om man håller med om detta är naturligtvis upp till var och en. Det kan dock vara av värde att veta att vissa har den erfarenheten. Jag själv skulle aldrig köpa ett par 802N och driva dem med t.ex. 100W transistor slutsteg såvida det inte var exeptionellt bra och strömstarkt.

Lycka till med dina 804N vilken lösningen på uppgraderingen än blir. Det är ialla fall mkt bra högtalare. Så där är problemet ialla fall inte. Det kan vi väl alla vara överens om

/Joachim

Edited by - Margaux on 2003/09/13 16:55:24
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/09/13 :  19:17:57  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
kanske är den nya advantage intressant..
ska ta mig en lyssning på den i mitt system tror jag och se hur den låter, den är ju billig och amplifixen är ju inte fy skam enligt allas recensioner :) vad tror ni?
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/13 :  20:00:24  Show Profile Send J-son a Private Message
Margaux; som sagt, ta info från en hemsida från en leverantör är mycket trovärdigt . Men det är inget att tjata om....
Tar du Mark Levinson:s bästa integrerade så lär inte kanalseparationen vara sämre där än i ett separat slutsteg .

Sedan så är det strömstyrkan och linjäriteten som ger "pondus" i ljudet.

Du kan ta och jämföra en 80 W (Krell KSA-80) med 250 W Tag McLaren så får du se att effekten inte spelar så stor roll......Krellen lär om någon få det att svänga med sin "lilla" effekt.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/13 :  20:19:06  Show Profile Send Margaux a Private Message
J-son.

Vi lägger ner det här nu. Vi säger väl att Krell e bäst i världen och Tag är ett skitmärke

/Joachim
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/13 :  21:09:37  Show Profile Send Margaux a Private Message
J-son

Jag vet att vi skulle lägga ner det men jag bara måste klippa in ML:s text om sin integrerade förstärkare:

Separate power supplies for left and right channels ensure that demand from one channel cannot modulate the power supply of the adjacent channel. This dual-mono approach results in the most effortless reproduction of dynamic contrast, as well as stable and detailed stereo imaging.

På hemsidan är det dessutom en bild på två fina separata maffiga transformatorer i maskinen.

....

/Joachim
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/14 :  11:02:45  Show Profile Send J-son a Private Message
Margaux; Yepp, vi kommer inte längre i detta ämne.
Jag tror inte du tvivlar på att det inte skulle stämma det M.L skriver om sin integrerade.

Förövrigt tog jag bara Krell som exempel. Jag tycker inte Krell är världens bästa förstärkare men de håller sig nära toppen. För mig ligger Gryphon högst upp på tronen .
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000