HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Morgans HA1 hörlursförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/19 :  17:24:30  Show Profile Send Morgan a Private Message
En tråd på hifi-forum om hörlursförstärkare föranleder jag att postar ett schema för en hörlursförstärkare av min egen design. Den använder sig av ganska dyra komponenter, men den elektronik-kunnige kan förstås själv välja komponeneter efter tycke och plånbok.
Designen är ganska skolboksmässig. Inga krångliga kretslösningar. Inga tweaks. Det är en enkel design med fina råvaror, vilket brukar borga för bra ljud.

I min version, med fina komponeneter, är materialkostnaden kring 1.500 kr. Det kan jämföras med Grado RA-1 hörlursförstärkare, som är en liknande design men med mycket lägre komponentkvalitet och som i handeln kostar kring 4-5000 kr och innehåller komponenter för några hundralappar. Om man vill så kan man koppla en ingångsväljare till min hörlursförtärkare, så har man ett trevligt batteridrivet försteg - det är en flexibel design.

Komponentlista:
G= Analog Devices AD825 OP-förstärkare
B= Burr-Brown BUF634 OP-buffert, unity gain
VR= Texas Instruments TLE2426 "Voltage Reference" och "virtual ground driver"
R2= 10K metallfilms-resistor
R3= 2.0;2.5;3.3;5.0 K metallfilms-resistor för Gain 6;5;4;3 i samma ordning
P= 10K stereopotentiometer, logaritmisk.
C3= 0.1 uF Kondensator, polypropylen-metallfilm

Om man beställer AD825 från LC audio eller Bo Medin på Golden Age i enkel-upplaga så kommer dessa fastlödda på ett litet kretskort med avkopplingskondensatorer, så C3 kan uteslutas.
Batterinätdelens spänning är flexibel. Det beror på vilken GAIN man bahöver till lurarna man använder. Hög GAIN kräver att man använder seriekopplade batterier. Jag själv har GAIN 3,5 till mina Sennheiser HD600, och då går det bra med bara ett niovoltsbatteri.

Kondensatorerna i nätdelen kan mycket väl vara elektrolyter med en trevlig poloester/metallfilmskondensator parallellt. Kapaciteten i uF kan man välja efter budget och smak. Jag själv kör med 3 x 330 uF per sida, parallellt med 10uF av "finare sort". Kondensatorer är dyrt, men kan vara av ljudlig betydelse. De finare sorterna är också stora i förhållande till sin kapacitans, så man kan inte bygga miniatyr med dessa. Välj själv!

Jag har valt att inte placera några kondensatorer i signalvägen. Förstärkaren är alltså DC-kopplad. Mät upp så att det inte finns DC-offset på utgången - det är enkelt med oscilloskop eller multimeter. Man får se upp med att ansluta signalkällor med dc-offset.

Själv skippade jag LEDen i nätdelen, eftersom jag inte behövde någon indikator för att tala om ifall förstärkaren är på. Den KAN ge brus, men det är osannolikt. Ha den med ifall ni vill.

Många komponenter finns på ELFA. Jag köpte exempelvis en fin ALPS-potentiometer därifrån. De har också en del fina metallfilmsmotstånd och polyester/metallfilms-kondensatorer. Välj och vraka bland utbudet.

OP-kretsarna från Analog Devices, Burr-Brown och Texas Instruments har fina produktblad där man kan se vilka pins som motsvarar vilka delar i schemat. Jag bemödar mig inte att ange dessa - lite skall ni väl jobba själva också. Allt finns att hämta som PDF på tillverkarnas sidor.

Om det finns stort intresse för att bygga min design, så skulle man teoretiskt sett kunna designa och etsa egna kretskort i liten upplaga, så att man får maximalt kompakta lösningar. Min egen låda innehåller tre 9V-batterier och är lite större än en bärbar CD-spelare, man det är ju bara en prototyp jag byggt.

Hur låter det då?
Ja, jag är förstås inte själv den bäste att tala om detta, men jag har aldrig fått dåliga betyg från någon lyssnare. Finns ni i Göteborgsområdet så kan ni gärna få komma och lyssna och titta närmre på den lilla burken.
Den spelar minst lika bra som min egen Musical Fidelity X-CANs V2 - men det låter annorlunda. Min design brusar mindre, är mer ofärgad och "naken" i ljudet. Basen är klippfast och med brutal attack. X-CANs V2 är mer färgad och gosig i klangen. Välkomna på provlyssning!

Hoppas nu bara att bilden kommer med i min post...

Förresten. Om ni har besökt Headwize forum någon gång så är ni säkert bekanta med Chu-Moy och grabbarna. Det är därifrån jag hämtat inspiration, så var det sagt ;)

MVH
/Morgan

This picture graciously supplied by Fridefors Digital Dreammaker Inc ;) Def föreställer HA-1:an i provisorisk låda, en Musical Fidelity X-CANs v2, ett par Sennheiser HD600 med Clou 212 Red Jaspis kabel, en bärbar CD-spelare ovanpå förstärkaren och ett par Philips 590 hörlurar.

Edited: Schemat är omritat så att motkopplingen är global istället för lokal över spänningsförstärkaren. Detta i enlighet med "application notes" för BUF634. Global motkoppling gör att man undertrycker distorsion i denna applikation. AD825 står för precisionen, och BUF634 levererar krutet i form av ström. Tack till IÖ, som fick mig att få ändan ur vagnen och rita om schemat

Edited by - Morgan on 2002/07/18 16:04:0

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/06/19 :  17:58:56  Show Profile Send Nagref a Private Message
"Förstärkaren är alltså DC-kopplad. Eller egentligen inte... AD825 använder nämligen J-FETar på ingången, så den förstärker inte likström."

Att den har j-fetar innebär inte att den inte förstärker DC utan bara att strömmen in i ingångarna är i det närmaste obefintlig. Din förstärkare förstärker säkert likspänning mycket bra men det är oftast ett mindre problem.

I övrigt måste jag säga att den ser väldigt bra ut och jag hade nog kunnat tänka mig en sådan själv. Jättefin! :-)

Nätdelen hade jag gjort lite annorlunda dock om dubbla batterier hade använts. Då hade jag kopplat in jordpunkten i spänningspunkten mellan det nedre och det övre batteriet och sedan skippat den virtuella jordgeneratorn (som f ö jag tycker är en väldigt trevlig sak som jag använder själv i min mätmikförstärkare). Det krävs en tvåpolig brytare för att bryta strömmen då (en för minusmatningen och en för plusmatningen) men det är en marginell utgift om man jämför med vad en kvalitetspot kostare eller de två BB-buffertarna (som är jättebra!).

The world is my oyster..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/06/19 :  19:42:46  Show Profile Send celef a Private Message
Morgan>> "Om det finns stort intresse för att bygga min design, så skulle man teoretiskt sett kunna designa och etsa egna kretskort i liten upplaga, så att man får maximalt kompakta lösningar."

Jag är mkt íntresserad!!

Nagref>> "som f ö jag tycker är en väldigt trevlig sak som jag använder själv i min mätmikförstärkare"

Kan du berätta mer om din mätmikförstärkare??
Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2002/06/19 :  21:00:59  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Att den har j-fetar innebär inte att den inte förstärker DC utan bara att strömmen in i ingångarna är i det närmaste obefintlig. Din förstärkare förstärker säkert likspänning mycket bra men det är oftast ett mindre problem.

I övrigt måste jag säga att den ser väldigt bra ut och jag hade nog kunnat tänka mig en sådan själv. Jättefin! :-)

Nätdelen hade jag gjort lite annorlunda dock om dubbla batterier hade använts. Då hade jag kopplat in jordpunkten i spänningspunkten mellan det nedre och det övre batteriet och sedan skippat den virtuella jordgeneratorn (som f ö jag tycker är en väldigt trevlig sak som jag använder själv i min mätmikförstärkare). Det krävs en tvåpolig brytare för att bryta strömmen då (en för minusmatningen och en för plusmatningen) men det är en marginell utgift om man jämför med vad en kvalitetspot kostare eller de två BB-buffertarna (som är jättebra!).

Nagref: Tackar för korrektionen angående likspänningsförstärkning. Jag redigerar mitt inlägg, tror jag. Det är ju dumt att där finns felaktigheter ;)
Kul att du gillar designen. Det är ju absolut inget märkvärdigt, utan bara en enkel icke-inverterande spänningsförstärkande op-amp följd av en buffert - jag har velat hålla det enkelt, så att man kan satsa på komponenter av toppkvalite utan att det blir svindyrt. Och så har jag velat hålla strömförbrukningen på ett minimum. Mina tre parallellkopplade 9V-batterier har hållit för över 100 timmers drift vid det här laget, och det tycker jag är dugligt.

Och visst kan man tänka sig en konstruktion med en jordpunkt mellan batterierna. Flera scheman för sådana nätdelar finns att hitta på Headwize. Fördelen, (enligt mer pålästa personer än jag själv) med att använda en virtuell jordgenerator, är att en sådan nätdel skall vara stabilare vid kraftiga, snabba strömuttag - men det är det ju sällan tal om i en förstärkare av detta slag. Tror du det ligger något i detta påstående om snabbare, stabilare jordpotential i en nätdel med jordgenerator? Själv har jag inte kunskaperna att avgöra det, och tycker att det borde räcka med kondensatorbanken. En annan fördel med virtuell jordgenerator är ju att man kan ansluta just den matningsspänning man tycker sig behöva till den GAIN man valt. Det räcker med ett enda 9V-batteri för att driva förstärkaren, så den kan teoretiskt göras ganska liten. Sedan kan man ju spänningsdela med matchade resistorer med jordpunkt mellan oxå...

Man kan snacka mycket om vilka op-förstärkare som är bra i vilka applikationer. Jag har satsat på en AD825 för att den har fått ett så massivt bifall i hifi-världen. BUF634 från Burr-Brown var faktiskt mitt andrahandsval, efter BUF04 från Analog Devices, men med den senare så behöver man eventuellt kompensera för DC-offset med en pot/resistor mellan två pins, och dessutom gick den inte att få tag på!
Jag använder BUF634 med den negativa matningsspänningen till den pin som ger lägst bandbredd, eftersom strömförbrukningen ökar avsevärt med den högre bandbredden. 30Mhz bandbredd känns liksom tillräckligt :)

Tack för berömmet

MVH
/Morgan

Edited by - Morgan on 2002/06/19 21:04:3
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/06/19 :  21:35:59  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hello Morgan och Celef!
Först om min mikförstärkare:
Där kör jag med ett niovoltsbatteri och en jordgenerator. Då blir det en 4.5V-spänning som är lämplig att använda till elektretmikrofonernas strömmatning. Signalnivåerna är inte så stora så att man kommer i närheten av vad opamparna svingar så där är det inget problem med den låga spänningen. Mikförstärkaren består av två kaskadkopplade ickeinverterande steg där förstärkningeni det första är fast och där förstärkningen i det andra är reglerbart. Förstärkningen kan regleras mellan 40-60dB. Lagom verkar det. Två opampar används så det är inte en massa elektronik precis... Tanken är att denna mikförstärkare ska användas men en kalibrerad elektretmikrofon som klarar stora nivåer till skillnad från Clas Ohlson-mikarna.... 130dB har jag för mig. Då kan man mäta dist också.

Morgan du är en skön typ som klarar att korrigera dig. Frågan är om jag är så duktig på det :-O

Att en jordgenerator är snabbare än batterier och relativ stora kondingar är jag skeptisk till men fördelen med att ha jordgeneratorn är just som du säger - att man är oberoende av vilken spänningsförsörjning man har. Det är ett argument som biter men jag skulle nog själv vilja har en strömförsörjning med två batterier och då är det bästa att skippa jordgeneratorn. 1000uF kondingar på 16V är inte så stora och de kan hantera alla problem. Man kan använda torrelektrolyter också - de har lägre inimpedans.

En skön opamp för förstärkningen är också OPA2132/2134. Då får man BB (TI) rakt igenom! :-)

The world is my oyster..
Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2002/06/19 :  22:13:20  Show Profile Send Morgan a Private Message
"En skön opamp för förstärkningen är också OPA2132/2134. Då får man BB (TI) rakt igenom! :-) "

Aha... Vi börjar sniffa oss till en Burr-Brown-anhängare ;)
Man kan ju också tänka sig att man använde BUF04, så får man Analog Devices rakt igenom Om man nu är "märkestrogen" *garvar*.

Rätta mig om jag har fel, men är inte OPA2132/2134 dubbla op-förstärkare på samma kretskort? I så fall kan man ju bygga kompakt, för att nu använda en underdrift.

Själv valde jag AD825 för dess extremt fina data för "settling time" och slew-rate, som är väldigt fina för en spänningsförstärkare som denna. Det vore kul om någon byggde min design med de op-förstärkare du nämner, så kunde vi jämföra om det är någon hörbar skillnad. Om inte annat så är ju BB-prylarna billigare i inköp, för den som tycker en dryg tusenlapp är för mycket att lägga på komponenter.

Och nog är jag en skön typ som kan korrigera mig alltid ;) Jag har märkt att ödmjukhet varar längst i de flesta sammanhang. Fallet blir högre från höga hästar, om du förstår var jag menar.

Jag skulle gärna vilja veta mer om din mikrofonförstärkare och vad du använder den till, förresten. Men jag föreslår en ny tråd, så att denna kan få fortsätta handla om min hörlursförstärkare *garvar* Det är hopplöst så snabbt det blir "thread drift" i ett furum med detta interface.

MVH
/Morga
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/06/19 :  23:14:14  Show Profile Send Nagref a Private Message
"Fallet blir högre från höga hästar, om du förstår var jag menar."

Jag förstår vad du menar men jag förstår inte hur det känns... :-)

OPA2132 och OPA2134 är samma krets men i olika kapslar (keramik/plast). De är verkligen bra. Det finns även enkla opampar och fyrdubblaopamar av samma sort. OPA134/2134/4134. Tydligen så utgår 4134 i vanlig dilkapsel :-(

Den är ruggigt bra. Disten är i regionen 0.0001% om jag minns rätt och slewraten är inte dålig för ett försteg eller mikförstärkare. Bruset är inte kasst det heller. Men det är inte viktigt. Det väsentligaste är att man kan byta kapslar efter tycke!

Min mikförstärkare är inte helt fullt i användning än eftersom jag inte har fått den mätkapsel jag önskar. Den lär vara på väg.
Syftet är att använda den för mätningar av högtalare och därefter processa datan i Matlab. Då kan man göra ungefär vad man vill med de mätdata man har fått fram. Syftet är att ta fram ett par ruggigt bra sidosystem som jag vill ha själv...

The world is my oyster..
Go to Top of Page

and
Starting Member

13 Posts

Posted - 2002/06/21 :  12:12:05  Show Profile Send and a Private Message
Nu blev man ju jätte sugen på att bygga hörlursförstärkare har gått och grublat på det länge.
skulle vara bra om man var ett par st så man kunde fixa kretskort

Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/22 :  12:22:51  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Finns ni i Göteborgsområdet så kan ni gärna få komma och lyssna och titta närmre på den lilla burken.

Hej Morgan!

Det vore väldigt trevligt att få lyssna till denna tingest, även om det är uteslutet att bygga en själv... Om man skulle bli imponerad: är den då möjligen till salu?

MVH
Stefan Fridefors

>>>Only dead fishes flows with the stream<<<
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/22 :  12:54:11  Show Profile Send Timbre a Private Message

Du kommer att bli imponerad...!

Midsommarhälsningar
Timbre
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/06/22 :  15:04:39  Show Profile Send celef a Private Message
Nagref>> Kan du berätta mer om mätkapseln du väntar på?

Övriga>> Ere nån som har fått tag på schemat på Grado RA1??
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/06/22 :  16:22:05  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det jag vet är att den ska vara bra! Åtminstone enligt 'pedah' på HM. Det är en elektret och klarar till skillnad från de vanliga typerna högre ljudnivåer och är mindre riktningskänslig om jag minns rätt. Kapseln kostar runt 300kr.

The world is my oyster..
Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2002/06/23 :  18:49:35  Show Profile Send Morgan a Private Message
Till Stefan Fridefors:
Jag har för mig att du är göteborgare, så det är väl inga problem för dig att komma och lyssna i Biskopsgården ;) Du är välkommen. Om du har lust så kan du ju alltid plocka med dig en signalkälla som du är välbekant med, så kan den få gå en rond mot min egen lilla bärbara batteridrivna cd-spelare. Skicka mig ett mail med ditt telefonnummer, så gör vi upp om en tid.

Till Timbre:
Tack för förtroendet :)

MVH
/Morga
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/23 :  22:12:11  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Du kommer att bli imponerad...!
Midsommarhälsningar
Timbre

Tänk vad rätt du fick: Lyssningsstunden slutade med att jag oblygt försökte övertala Morgan att tilverka en HA-1 till mig, "jag får tänka på saken" blev det hoppfulla svaret... Fan, batteridrift är tydligen inte att leka med! Får väl skicka tillbaks mina Philips 890 också? Kombin HA-1 och Sennheiser HD600 var ju helt enkelt fenomenalt välljudande!

Tack för demo:n Morgan!

Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2002/06/23 :  22:47:13  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Kombin HA-1 och Sennheiser HD600 var ju helt enkelt fenomenalt välljudande!
b]Tack för demo:n Morgan![/b]

Tack Stefan för de fina lovorden. Jag ska ta mig en allvarlig funderare på det här med att tillverka några fler exemplar i lite trevligare yttre utförande. Kanske Valnötslåda, eller hur var det vi sade?

MVH
/Morga
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/06/24 :  06:42:12  Show Profile Send ekman a Private Message
later valdigt spannande detta jag ar ocksa intresserad sa borja serietillverkningen nu =)))
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/24 :  07:42:41  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Tack Stefan för de fina lovorden. Jag ska ta mig en allvarlig funderare på det här med att tillverka några fler exemplar i lite trevligare yttre utförande. Kanske Valnötslåda, eller hur var det vi sade?

Hej igen Morgan!

För min del får du gärna förpacka HA1-ingredienserna i en påläggsburk, jag vill ha den ändå... Nej, skämt åsido, visst vore det grymt fräckt med en trälåda av något slag? Valnöt (med läderfront?) skulle kanske tilltala en och annan SF-freak Hör gärna av dig för smakråd ...

Hoppas du hittar tid och inspiration för någon form av serietillverkning, det vore ju synd om din batteridrivna "hemlighet" stannade i Biskopsgården !

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/06/24 :  11:14:25  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

skapligt..

har du lagt ut blder etc på nån webbsida?

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2002/06/24 :  12:03:05  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

skapligt..
har du lagt ut blder etc på nån webbsida?

Hej Niklas.
Jag har tyvärr inga bilder på min lilla plastlåda, men det är heller inget upphetsande att se... Lite större än en bärbar cd-spelare, av svart plast, och med en volumkontroll och strömbrytare på fronten. Ful som stryk, men låter gör den.

Mr Fridefors tog ett par bilder när har var och provlyssnade, och känner jag honom rätt så blir de strax publicerade i hans hifi-kolumn ;)

MVH
/Morga
Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2002/06/24 :  12:07:03  Show Profile Send Morgan a Private Message
Till alla er som är intresserade att bygga:
Jag håller som bäst på att undersöka möjligheterna att få en liten serie kretskort tryckta, som kan göra designen mer kompakt och lättbyggd. Om det finns någon som har kontakter inom elektronikbranchen som skulle kunna vara av hjälp, så får ni hemskt gärna höra av er till mig.

MVH
/Morga
Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2002/06/24 :  12:39:02  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

>> Ere nån som har fått tag på schemat på Grado RA1??

Celef>>Via headwize.com är nu schemat till Grado RA-1 uppspårat. Det är en kille som har slaktat en dylik förstärkare på brutalaste sätt för att se efter vilka komponenter som ingick däri ;) Sådan hängivenhet uppskattar vi!

Lustigt nog så är schemat för denna Grado RA-1 mycket välbekant för alla som har läst Chu-Moy's artikel om att bygga en op-baserad hörlursförstärkare. Det är i princip exakt samma förstärkare - ett skolboksexempel på icke-inverterande op-förstärkare, kan man säga. Det enda som kunde göras enklare är ifall man utesluter kondensatorn och resistorn på ingången, som utgör ett högpassfilter för att skydda mot likspänning. Kondensatorer i signalvägen brukar inte ha så gott rykte, nämligen, och de är enligt min erfarenhet inte nödvändiga i en hörlursförstärkare.

De ingående komponenterna i denna Grado RA-1 är inte av så värst hög kvalitet. Det finns betydligt bättre op-amps än den som Grado använder. Designen har också en viss svaghet i att den spänningsförstärkande OP-förstärkaren måste driva hörlurslasten direkt. Ofta är det en god tanke att använda en buffert, så att man inte lastar spänningsförstärkaren.

Om ni kanske känner för att göra ett försök med en ännu simplare design än min egen så rekommenderar jag http://headwize.com/projects/showproj.php?file=cmoy2_prj.htm eftersom denna använder lite bättre komponenter än Grado RA-1.

MVH
/Morgan

Edited by - Morgan on 2002/06/24 12:42:3
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/06/24 :  20:21:23  Show Profile Send celef a Private Message
T a c k M or g a n !
Jag måste erkänna att jag aldrig har byggt ngt elektroniskt förut (har endast fipplat med passiva högtalarfilter) men jag har gett mig f*n på att våga mig på några projekt - hörlurförstärkare och mätmikrofonförstärkare närmare bestämt. Därför skulle kretskort eller varför inte ett kompl. DIY KIT vara välkommet!
Ang. Grado-förstärkaren har jag för mig ha läst på Planet HIFI (numera nerlagd tror jag) att dessa hade problem med jordningen eller dyl., jag har för mig att det uppkom när man tog på stärkarens metalldelar (ratt, in/utgångar) men jag kan minnas fel!?
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/24 :  22:15:56  Show Profile Send matson a Private Message
Ja, jag skulle också gärna köpa ett kretskort om det blir/finns möjlighet till det!
Halvtaskigt lödande brukar jag kunna trixa till och om jag ställer en biljard frågor här, kanske det blir något......

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/06/24 :  23:46:36  Show Profile Send celef a Private Message
En Grado/Chu-Moy förstärkare skulle man nog - kanske - kunna klara av att koppla hard wired, som ett litet uppvärmningsprojekt tills Morgan har fått igång kretskortstillverkningen på sin krets.

Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2002/06/25 :  02:31:41  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

En Grado/Chu-Moy förstärkare skulle man nog - kanske - kunna klara av att koppla hard wired, som ett litet uppvärmningsprojekt tills Morgan har fått igång kretskortstillverkningen på sin krets.

Och om man inte vill jobba hard-wire så kan man ju alltid beställa ett kit från www.tangentsoft.net (men se upp för Hansen-förstärkaren, för den tillämpar crossfeed, vilket inte alls luktar hifi)
Annars kan man använda en liten stump proto-board: http://www.tangentsoft.net/audio/misc/micro-cmoy-layout.pdf

Denna design är trevlig som en enkel "booster" till en bärbar cd-spelare när man har trögdrivna hörlurar. Man får vara noggrann med att justera Gain så att det passar ens applikation, och man bör vara medveten om att op-förstärkare i en konfiguration som denna kommer att operera under allt annat än ideala förhållanden, eftersom man låter en och samma op-förstärkare agera både spänningsförstärkare och strömleverantör.

Jag fortsätter undersöka möjligheterna att trycka upp kretskort till min egen design. De amerikanska företag jag hittills funnit är inte helt billiga, och helst vill man ju pressa priset. Jag vore jättetacksam för tips om kretskortstillverkare i Sverige!

MVH
/Morga
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/06/25 :  17:23:48  Show Profile Send celef a Private Message
Tackar för länken, den måste utforskas!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000