HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Bybee del i Coltranehögtalaren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2002/08/27 :  12:25:55  Show Profile Send Viking a Private Message
jonny99: Hva med de som HØRER forskjell?? Alt skitsnakket om at "det man hører kan man måle" og "det jeg ikke skjønner er ikke mulig" blir fort litt enkelt og patetisk!! Poenget er at MANGE sier at det fungerer og da kommer vel forklaringen i 2. rekke?? PRØV SELV!!! Gjør man narr av et produkt man ikke har testet selv er man ikke spesielt innsatt i hifi verden!!

MVH Vikin
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/27 :  18:10:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Oavsett vad Jack Bybee själv säger om hur och varför dom fungerar, så gör dom det och dom fungerar verkligen kanonbra. Det är nog den bästa tweaken som jag har provat i min anläggning.
Och jag kommer att få reda på exakt vad dom innehåller och varför dom fungerar som dom gör framöver, om det är möjligt att mäta vad dom gör, med känd teknik.
Och det blir mycket vetenskapligt kan jag avslöja. Såpass att varken jag eller förmodligen dom flesta här på forumet inte kommer att begripa ett skvatt. Men den kommer att "översättas" i ett mer lättförståeligt språk.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma

Edited by - Jorma on 2002/08/27 18:59:4
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2002/08/28 :  10:11:09  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Jorma

Jag väntar spänt på DEN TREDJE förklaringen på varför BYBEES grejor funkar, först så tvättade och sorterade filtren elektronerna, sen så satte filtret ihop elektronerna på ett optimalt sätt, undrar vad den nya förklaringen är? Jag ser verkligen fram emot att se några mätresultat.

Viking

Om någon föreslår en tweek som innebär att jag själv ska bygga något med aluminiumfolie och glasspinnar så testar jag det gärna även om det verkar trotsa naturlagarna. Om däremot någon SÄLJER en tweek för tusentals kronor utan att kunna visa mätningar och en bra förklaring till hur den fungerar så är jag mycket skeptisk, det finns flera förklaringar till det. För det första är jag försiktig med mina pengar vissa skulle säga snål, för det andra så finns det en viss placeboeffekt när man testar tweeks vill man att det ska vara skillnad så hör man det, för det tredje så är en del tillverkare tjuvar och bedragare, jag kommer ihåg ett test för några år sedan i High fidelity av ett norskt nätfilter, när HF röntgade den hermetriskt slutna lådan så visade den sig innehålla ingenting.



Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/28 :  14:11:32  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

För att återgå till Bybees fantastiska filter. Här är förklaringen till filtrets funktion som fanns på hemsidan 1999, efter den finns den nuvarande förklaringen. Som man kan se så har förklaringen till hur de fungerar ändrat sig genom åren.

Om nån fortfarande är intresserad av Bybees produkter efter att ha läst förklaringarna så var vänliga ta kontakt med mig, jag har nämligen utvecklat en kvantmekanisk förgasare som minskar bränsleförbrukningen med 90% i alla motorfordon. Jag har blivit motarbetad av de multinationella oljebolagen men om tillräckligt många av er skickar mig era besparingar så kan jag börja tillverka den och göra er alla rika.
<snip!>



Hahahaha!

Verkligen underhållande läsning!

Kommer inte in i mitt hem (eller bil, då, för den delen )



mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2002/08/28 :  14:22:15  Show Profile Send Viking a Private Message
jonny99: I ditt eksempel som gjaldt filteret til norske Celius så hadde HF FEIL!!!!! De så kun epoxymasse!!! Tomme rom blir SVARTE på røntgen mens røntgenbildet filteret var hvitt!! Dette var elendig arbeid av danske HF og elendig journalistikk!!!! Norske Audio fikk åpne et filter og det var alt annet enn tomt. Så ikke tro alt du leser av elendig HIFI journalistikk!! At de ikke hørte forskjell kan komme av at norge og danmark har forskjellige strømnett!! Å bruke dette eksemplet faller derfor på sin egen urimelighet!! Har du et GODT eksempel på dine påstander???

MVH Vikin
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/28 :  17:42:55  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Jorma

Jag väntar spänt på DEN TREDJE förklaringen på varför BYBEES grejor funkar, först så tvättade och sorterade filtren elektronerna, sen så satte filtret ihop elektronerna på ett optimalt sätt, undrar vad den nya förklaringen är? Jag ser verkligen fram emot att se några mätresultat.

Viking

Om någon föreslår en tweek som innebär att jag själv ska bygga något med aluminiumfolie och glasspinnar så testar jag det gärna även om det verkar trotsa naturlagarna. Om däremot någon SÄLJER en tweek för tusentals kronor utan att kunna visa mätningar och en bra förklaring till hur den fungerar så är jag mycket skeptisk, det finns flera förklaringar till det. För det första är jag försiktig med mina pengar vissa skulle säga snål, för det andra så finns det en viss placeboeffekt när man testar tweeks vill man att det ska vara skillnad så hör man det, för det tredje så är en del tillverkare tjuvar och bedragare, jag kommer ihåg ett test för några år sedan i High fidelity av ett norskt nätfilter, när HF röntgade den hermetriskt slutna lådan så visade den sig innehålla ingenting.




Versionen från 1999 och 2002 har inga motsättningar i förklaringen av hur dom fungerar. Och det Jack Bybee skriver om är supraledarteknik, som filtren har utvecklats ifrån. Och han vill inte kalla dom för filter utan han kallar dom för Purifiers. Och det han skriver om kan mycket väl stämma enl. en svensk forskare som arbetar inom det här omerådet. Och det är inte säkert att det blir någon tredje version, utan det kan bli så att det Jack Bybee uppger blir bekräftat.
Han säger 1999 att det då var nästan omöjligt att verifiera detta med mätningar. Vi får se om forskningen har kommit så långt att det idag går att mäta. För om det finns en teknisk möjlighet till detta så kommer dom att bli uppmätta.
Jag har fått en beställning från en forskningsavdelning på Chalmers Tekniska Högskola på ett antal Bybee Purifiers. Dom har sökt anslag till detta och har fått ett anslag beviljat. Så dom köper alltså in dessa från mig. Jag har precis fått hem en sändning och kommer att levera dom beställda enheterna i veckan.
Hur lång tid det kommer att ta vet jag inte, men jag kommer att få veta det dom får fram om Bybee,sarna.


------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/28 :  17:49:03  Show Profile Send ekman a Private Message
jonny99 säger orden trångsynt och bakåtsträvare dig något? =)))

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/28 :  18:32:20  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message

quote:

Jorma

Jag väntar spänt på DEN TREDJE förklaringen på varför BYBEES grejor funkar, först så tvättade och sorterade filtren elektronerna, sen så satte filtret ihop elektronerna på ett optimalt sätt, undrar vad den nya förklaringen är? Jag ser verkligen fram emot att se några mätresultat.

Viking

Om någon föreslår en tweek som innebär att jag själv ska bygga något med aluminiumfolie och glasspinnar så testar jag det gärna även om det verkar trotsa naturlagarna. Om däremot någon SÄLJER en tweek för tusentals kronor utan att kunna visa mätningar och en bra förklaring till hur den fungerar så är jag mycket skeptisk, det finns flera förklaringar till det. För det första är jag försiktig med mina pengar vissa skulle säga snål, för det andra så finns det en viss placeboeffekt när man testar tweeks vill man att det ska vara skillnad så hör man det, för det tredje så är en del tillverkare tjuvar och bedragare, jag kommer ihåg ett test för några år sedan i High fidelity av ett norskt nätfilter, när HF röntgade den hermetriskt slutna lådan så visade den sig innehålla ingenting.




Versionen från 1999 och 2002 har inga motsättningar i förklaringen av hur dom fungerar. Och det Jack Bybee skriver om är supraledarteknik, som filtren har utvecklats ifrån. Och han vill inte kalla dom för filter utan han kallar dom för Purifiers. Och det han skriver om kan mycket väl stämma enl. en svensk forskare som arbetar inom det här omerådet. Och det är inte säkert att det blir någon tredje version, utan det kan bli så att det Jack Bybee uppger blir bekräftat.
Han säger 1999 att det då var nästan omöjligt att verifiera detta med mätningar. Vi får se om forskningen har kommit så långt att det idag går att mäta. För om det finns en teknisk möjlighet till detta så kommer dom att bli uppmätta.
Jag har fått en beställning från en forskningsavdelning på Chalmers Tekniska Högskola på ett antal Bybee Purifiers. Dom har sökt anslag till detta och har fått ett anslag beviljat. Så dom köper alltså in dessa från mig. Jag har precis fått hem en sändning och kommer att levera dom beställda enheterna i veckan.
Hur lång tid det kommer att ta vet jag inte, men jag kommer att få veta det dom får fram om Bybee,sarna.

Om det norska filtret har jag läst i norska Audio det som Viking skriver om.
Ett filter som fungerar i Norge behöver inte göra det i ett annat land förutom Albanien. Norge och Albanien har ett likadant elsystem, och är ensamma om detta i Europa. Det är ett balanserat system med en flytande nollpunkt.
------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma




Edited by - Jorma on 2002/08/28 18:33:3
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/08/28 :  19:02:37  Show Profile Send dax a Private Message
Det jag undrar är:

Om den här huper-duper-dämpade klumpen suger åt sig en massa elektroner, borde den inte bli lite laddad då? Elektroner kan väl inte ätas upp? Det borde ju gå att mäta om det nu är så många elektroner som inte är tillräckligt bra!

Sen det här med att prylen är nästan supraledande, men har supraledande egenskaper verkar ju lite märkligt. ett material är väl antingen supraledande eller inte vid en viss temperatur. Om man gradvis sänker temperaturen så inträffar det supraledande stadiet lika snabbt som ens brutta surnar till om man skulle nämna något om hennes vikt!

lekar jag Staffan Westerberg, eller?

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/28 :  19:53:32  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Det jag undrar är:

Om den här huper-duper-dämpade klumpen suger åt sig en massa elektroner, borde den inte bli lite laddad då? Elektroner kan väl inte ätas upp? Det borde ju gå att mäta om det nu är så många elektroner som inte är tillräckligt bra!

Sen det här med att prylen är nästan supraledande, men har supraledande egenskaper verkar ju lite märkligt. ett material är väl antingen supraledande eller inte vid en viss temperatur. Om man gradvis sänker temperaturen så inträffar det supraledande stadiet lika snabbt som ens brutta surnar till om man skulle nämna något om hennes vikt!

lekar jag Staffan Westerberg, eller?





Dom frågorna kommer jag att få svar på om det är möjligt att ta fram svaren. Det enda jag vet hitills är att dom material som används i Bybee Purifiers inte kan vara supraledande i rumstemperatur, men dom kan ha en del positiva egenskaper vid denna temperatur ändå.
Och det man hör i användning i högtalare är mycket positivt.
Dom har en inspelningstid på några hundra timmar. Det kan ju vara det här med "dammsugningen" av elektroner som tar denna tid innan dom fungerar fullt ut.
Det som händer när man börjar lyssna direkt efter installationen är att det blir så hög upplösning och dynamik att ljudet känns påträngande. Jag blev tvungen att dra ned volymen åtskilligt för att orka med den första lysningen. Efter ett par dagar har ljudet fallit tillbaka, men upplösningen finns kvar. Och efter ett par veckors spelande, så spelar fortfarnde med en mycket hög upplösning och dynamik, men utan att kännas påträngande. Ljud som jag aldrig tidigare har uppfattat på skivorna kommer fram. Och en liveinspelning känns verkligen som live på ett sätt som jag aldrig har hört i min anläggning tidigare. Skillnaden mellan tex. olika kablar är lättare än någonsin tidigare att urskilja. Och dom lär går att använda i all elektronik med bra resultat, men högtalaren är där dom påverkar mest.
Jag har inte hunnit prova i annat än högtalare. Och det är mina egna Sonus Faber Electa Amator 2. Och Mårten Designs nya Coltrane, där dom har varit igång i 3 veckor. Leif Olofsson testade först med 2 st direkt efter delningsfiltren, som hitintills har legat på golvet bakom högtalarna. Det var en till diskanten och en till mellanregistret. Mellan Purifierna och högtalarelementen fanns bara ca. 1 meter kopplingstråd av god kvalitet. Han tyckte om det han hörde och flyttade dom enl. Jack Bybees rekomendation till elementen.
Dom löddes alltså fast direkt på lödöronen på plussidan, och resultatet blev att dom gjorde en mycket större inverkan där.
Så det verkar som om verkan av deras Purifiering eller vad vi ska kalla det för avtar en bit ifrån dom.
Efter detta provade vi med att Bybeefiera basarna. Björn var med när vi började att lyssna på en del basrika låtar en stund. Sedan monterades Bybeesar in på baselementen. Det var enheter som var delvis inspelade i mina egna högtalare. Dom hade spelats ca. 100 timmar. Och basupplösningen ökade. Det var lättare att följa med i basgången och anslag på strängarna hördes tydligare. Rumsresonanserna verkade också att minska, troligen därför att en renare bas rumblar mindre. Alltså om en bas spelar med lägre distorsion, så blir problem med rumsakustik ett mindre problem. Och efter 2 veckors testande bestämde Mårten Design att Bubeesarna tillförde såpass mycket positivt i återgivningen att dom standardmonteras i Coltrane framöver. Chefen för forskningsavdelningen på Chalmers känner mig, Björn och Leif Olofsson såpass väl att han blev intresserad av Bybeesarna. Inte för Hifiintressets skull, utan därför att det dom gör kan komma att vara användbart i deras forskning om ledarmaterial.
Jack Bybee har ju forskat inom militären med hemligstämplade projekt, och här kan finnas något som inte har kommit civil forskning till del. Jack Bybee är 75 år och det kan ju vara bra att få reda på vad dom innehåller innan han försvinner från vår planet.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/08/28 :  20:55:06  Show Profile Send dax a Private Message
Ska bli intressant att få del av resultatet!

Fint att du inte tog det som ett påhopp Jorma, utan nyktert förklarade hur du hade upplevt det. I mean it, inte någon dold ironi!

Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/08/28 :  21:08:54  Show Profile Send Terminator a Private Message
Är man inte oseriös (eller bara fruktansvärt okunnig) som tillverkare då man lämnar ut filtret till test utanför det norska (eller albanska) elnätet?

Terminator
Professor Audiofil
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/28 :  21:14:52  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Ska bli intressant att få del av resultatet!

Fint att du inte tog det som ett påhopp Jorma, utan nyktert förklarade hur du hade upplevt det. I mean it, inte någon dold ironi!





Det var ju inte inlagt i någon påhopparstil
Att vara skeptisk är sunt. Men det går ibland till överdrifter. Jag läser en del amerikanska forum, och hittade en del folk som hade provat Bybees i sina anläggningar. Och det var en hel del påhopp och skitsnack som det brukar vara på en del forum. Men dom som hade testat var samtliga nöjda med resultatet av Bybeesarna. Det var därför som jag tog hem ett dussin av dom för att prova själv. Och när jag såg dom här små grejerna första gången, så växte tvivlet inom mig. Vad tusan kan dom här små kondensatorliknande prylarna göra för nytta? Men det är inte utseendet som gör det. Framöver kommer jag att testa dom på nätdelarna, och i signalvägarna. Men först ska jag testa dom utvändigt inkopplade i serie med nät, signal och högtalarkablar.
Jag vil inte sälja saker som jag inte vet vad dom gör med ljudet.
För min egen del är jag heller inte så noga med mätresultat och tekniska specifikationer. Men det finns en del som tycker att det är viktigare än hur det låter. Och allt går inte att mäta ännu. Och allt som påverkar vet inte vetenskapen ännu. Det är därför det finns grundforskning.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2002/08/28 :  21:26:55  Show Profile Send sopwith a Private Message
Hej

Vilken go mening ...

"Dom har en inspelningstid på några hundra timmar. Det kan ju vara det här med "dammsugningen" av elektroner som tar denna tid innan dom fungerar fullt ut. "

, aarghh, jag svimmarrrr, alla år som ägnats åt elektronik och fortfarande fattar jag troligen ingenting.., jag ville ju att du skulle pilla sönder en sådan där mojutt och kolla om det bara var en tråd rakt igenom eller..., har du inte gjort det?

"Och det blir mycket vetenskapligt kan jag avslöja. Såpass att varken jag eller förmodligen dom flesta här på forumet inte kommer att begripa ett skvatt. Men den kommer att "översättas" i ett mer lättförståeligt språk.

kom igen med teknikaliteterna bara, kom igén...

Sedan att Norge har ett konstigt elnät, kan jag bara skriva under på, har skickat dit mycket mätutrustning som kan leva f.n om man inte använder mellantrafo.

mvh
Sopwith motvals käring...

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/28 :  21:50:16  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Hoppas bara att dom inte ser så gräsliga ut på teckningen i annonsen. Mårtens högtalare är ju annars sååå snygga i all sin stramhet.

Da
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/28 :  22:13:59  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Allt är en smaksak, men jag tror att det blir dom snyggaste högtalarna som Mårten Design har gjort hittills. Dom färdiga lådorna har vi inte sett ännu. Dom kommer till Göteborg på fredag och ska monteras ihop under helgen, och fintrimmas innan mässan. Element och delningsfilter är dock ordentligt inspelade i MDFprototypen, som inte har samma former som "kolfiberboxen". Frontarna i massiv 60 mm skiktlimmad valnöt är helläckra. På bilden ser det ut som om frontarna är gjorda i ett plastmaterial.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000