HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 försteg till sp-991
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/09/11 :  08:36:18  Show Profile Send sirväs a Private Message
har nu fått hem mina vincent monoblock sp-991 som jag driver mina canton rcl med. Låter kanon! Grymt djup och kontrollerad bas. Precis det som jag ville ha och som jag inté trodde jag kunde få med mina rcl, men det stämde ju inte Problemet är att jag idag använder min gamla hk650 som försteg. Inte optimalt på ngt sätt. Basen är ju ok men mellanregister och diskant låter ganska tillbakåtlutat, dvs de vill inte riktigt spela ut. Denna effekt blev tydligare i och med inkopplingen av monoblocken. Borde ju vara så att dessa är mer korrekta i sin återgivning och därmed avslöjar "fel" i signalen på ett mer påtagligt sätt. Så frågan är vilket försteg som ni tycker jag skall använda. Inte för dyrt. Max 5-6 kkr begagnat, gärna mindre. Kanske en vincent sa-31, men då kanske man inte utnyttjar blockens kapacitet maximalt?? Vad tycker ni???tacksam för råd

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/09/11 :  09:13:40  Show Profile Send SW a Private Message
Jag föreslår att du testar ett försteg av samma märke som slutstegen. Det kan vara mycket svårt att få till ett homogent ljud med för och slutsteg av olika fabrikat.

S
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/09/11 :  09:24:04  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Thule PR150B balanserat försteg bör du kunna hitta begagnat för mellan 4-5 kkr. DEt kasnke kan vara ett alternativ.
Audio Analogue BElini bör gå att finna för runt 5 kkr. Det sägs att det skall låta bra och trevligt, och så är det snyggt att se på med RIIA steg som bonus.



läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/09/11 :  12:34:07  Show Profile
Lägger en röst på "Bellinin". Snygg,välbyggd,välljudande. Och billig...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2003/09/11 12:34:32
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/09/11 :  13:16:17  Show Profile Send sirväs a Private Message
tackar för svaren hittills. Kanske får ta ock kolla närmare på ett
audio analogue försteg då. Varit lite inne på musical fidelity. Skulle de kunna vara ngt kanske? Vilken ljudkaraktär skulle man få tror ni?
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/09/11 :  13:49:39  Show Profile Send SW a Private Message
Vilken ljudkaraktär du får vet du först sedan du provat. Det är ett rent lotteri det kan jag lova. Har man tur så kan kombinationen bli kanonbra men för det mesta blir det tvärt om. Det senare har du ju redan upplevt med att köra din HK som försteg. Vissa register bli bra medan andra blir sämre och det kan det bli med vilket försteg som helst. Största chansen att det blir bra är att använda för och slutsteg av samma fabrikat.

S
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2003/09/11 :  15:31:22  Show Profile Send KentTomas a Private Message
Hej sirväs eftersom jag har ägt både MF och Audio Analogue Belini
kan jag bara hålla med, Audio Analogue Belini låter bra och med ett fantastiskt RIA både mm/mc fjärren däremot är ett stort misslyckande, snygg och titta på men räckvidden är ca 2 m och då måste du sikta bra. När det gäller Musical Fidelity tycker jag att det har ett mer analytiskt ljud och med en aning åt det ljusa hållet åtminstone A3cr. Bygg kvaliteten är nästan likvärdig på båda stegen, d.v.s. mycket bra, men tycker dock att Audio Analogue Belini är ett mer prisvärt steg trots den dåliga fjärren.
Sen måste jag säga att en nackdel med Musical Fidelity är att dom byter modeller lite väl ofta och är lite överprissatta.
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/09/11 :  15:50:51  Show Profile Send sirväs a Private Message
ett vincent sa31 kanske inte är så dumt i alla fall då?? ELler skjuter jag mig själv i foten med att kombinera detta med blocken, dvs bör jag istället titta på sa-91. Gillar inte detta försteg riktigt. Dyrt och inga rör i alls. Vet inget om ljudkaraktären dock.
Skiljer det så mycket mellan sa31 och sa91 tror ni, kan jag nöja mig mid sa31???
Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/11 :  16:20:42  Show Profile Send TiGgR a Private Message
Lånade hem SA-31 till mina Mcintosh MC7100 och det lät väldigt bra.. Men jag köpte SA-T1 istället. Den är inte lika luddig i mellanregistret som jag tyckte SA-31:an var. Eller kanske man ska säga lite dov.. Det är då ett av det bästa förstegen i den prisklassen! Tycker jag.. Men spara annars ihop mer pengar och prova SA-T1. Jag är kanon nöjd med den.

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2003/09/11 :  16:35:24  Show Profile Send KentTomas a Private Message
Till dom välljudande trevliga blocken SP-991 som kostar 35.000:- tycker jag att SA-31 är lite för dåligt har inte lyssnat men SA-31 kostar nytt 4500:- eller begagnat för 2000:- säger en del, är nog det billigaste försteget du kan köpa i dag på den svenska marknaden tycker dina block SP-991 är värda lite bättre.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/09/11 :  21:39:54  Show Profile Send drkim a Private Message
Kolla in Densen Beat 200..

Jag kör en liknade uppsättning och har testat lite olika lösningar med försteg och cd-spelare kopplad direkt till stegen, när jag testade Beat 200 var det som att komma hem..

Mycket prisvärt dessutom (6500 Kr beg i Danmark + plus fjärr 1500 Kr i Norge (!) ) Den kostar 12000 Kr ny..





MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/09/11 :  23:28:01  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Tycker inte om volymratten på Densen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/11 :  23:49:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Köp samma försteg som jag har till mina Sp 991


Fast det kostar lite mycket men är värt varenda krona !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/09/12 :  09:41:44  Show Profile Send drkim a Private Message
marcus_ec!

Är det färgen eller formen du inte gillar?
Finns ju även en modell som är svart med kromad ratt, eller varför inte denna:



MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/09/12 :  10:52:11  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Den var ju nice!
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/12 :  11:28:41  Show Profile Send J-son a Private Message
Jag håller inte med "KentTomas" i hans beskrivning om A3cr vad gäller att det ger en ljus karaktär. Jag har själv ägt ett och jag skulle vilja påstå att det håller sig mer mot det neutrala hållet med lite mer värme och ett härligt driv. Det är ett mycket bra försteg men i din kombination tror jag att det skulle "mörka" lite med tanke på vincent's karaktär.
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2003/09/12 :  11:59:04  Show Profile Send KentTomas a Private Message
J-son, jag menar i jämförelse med Audio Analogue Belini
låter MF mer analytisk och ljus var nog jag som skrev otydligt, vad tycker Du om dom övriga påstående som jag berörde angående MF dom byter modeller ofta och lite överprissatta?
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/09/12 :  13:20:28  Show Profile Send sirväs a Private Message
Tack igen för svaren!!! Densen försteget tycker jag ser ganska "coolt" ut. Vad tycker ni man skall ge för ett begagnat. Ngn som har ett att sälja? Annars kanske inte ett thuleförsteg är så dumt eller????
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/12 :  13:30:39  Show Profile Send J-son a Private Message
KentTomas; Ok då är jag med. Ja det stämmer om du jämför dessa apparater. Jag skulle inte vilja säga att M.F är analytisk däremot har den en mycket fin upplösning och detaljrikedom, som många kan uppleva som analytiskt i jämförelse med sämre utrustning.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/09/12 :  14:47:49  Show Profile
quote:
Jag har själv ägt ett och jag skulle vilja påstå att det håller sig mer mot det neutrala hållet med lite mer värme och ett härligt driv. Det är ett mycket bra försteg men i din kombination tror jag att det skulle "mörka" lite med tanke på vincent's karaktär.

Äger ett A3CR ("förra" modellen) för tillfället och instämmer helt.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/09/12 :  16:37:40  Show Profile Send drkim a Private Message
sirväs!
Den enda nackdelen med Densen är väl att man inte ser så många beggade till salu, men kolla in www.hifilink.dk och http://www.hifi4all.dk/ eller någon beg site i Norge, som t.ex www.audiophile.no/bruktbors/index.html.

Priset för en ny i Sverige ligger som sagt på 12.000 Kr utan riaa och fjärr, riaa kostar 1500 Kr, fjärren (Gizmo) helt i metall och uppladningsbar kostar 3500 Kr.

Priser och info finns på:
http://www.dennis-hifi.se/Densen.htm

eller

http://www.esoterisk-hifi.se/

eller

www.densen.dk


Jag gav som sagt 6500 kr för Beat 200 inkl frakt från Danmark och 1500 Kr inkl frakt från Norge för fjärren.
Dessa priser tycker jag mig ha sett till och från..

Lycka till

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000