HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga: nål till skivspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

VinterNOLL2
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/09/10 :  13:19:06  Show Profile Send VinterNOLL2 a Private Message
Har nu en Pro-ject 1.2 (inte den enklaste modellen!) som jag är ganska nöjd med. Tycker dock att basen inte riktigt är helt framträdande. Har nu ett Ortofon Super OM 10 stift. Kan det lösa problemet att uppgradera till ett Super OM 20 stift??

När jag gjorde mina inställningar av arm/nål så hade jag inte direkt nått proffsverktyg till hjälp, utan körde mest med ögonmått etc. Är det så att det är viktigare med de inställningarna än att skaffa bättre nål??

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/10 :  13:48:28  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Inställningarna är klart viktigare för det totala resultatet ja.
protactorer finns att ladda ner på nätet bla på www.enjoythemusic.com
http://www.enjoythemusic.com/protractor.pdf

www.selleri.de
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/10 :  21:16:11  Show Profile Send gcs a Private Message
VinterNOLL2: Om du inte anser att du har någon bas så tror inte jag att det beror på din pickup. Jag har själv en Orofon OM 20 och OM 30
och jag hör ingen skillnad mellan dom två. Jag tycker att du ska köpa en OM 20 och en subwoofer och då får du garantert en bra bas.

gcs
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/11 :  03:46:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Innan du börjar laborera med nya prylar måste du fösäkra dig om att inställningarna är rätt på nålen till svarven.
Rent ut sagt är nog det viktigaste när det gäller skivspelare.

Bravo
Go to Top of Page

VinterNOLL2
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/09/11 :  22:31:42  Show Profile Send VinterNOLL2 a Private Message
Tackar för all info! Det där med subbas låter intressant.. Ska skriva ut den där protactorn & justera bättre, hade iofs. en liknande när ja justerade, men den här äre ju lite instruktioner på iaf.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/11 :  22:41:24  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Tänk även på vta vinkeln den påverkar bas och diskant en del.

www.selleri.de
Go to Top of Page

VinterNOLL2
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/09/11 :  23:03:42  Show Profile Send VinterNOLL2 a Private Message
Vad är det?
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/11 :  23:13:41  Show Profile Send Hepcat a Private Message
vertikal tracking angle
http://www.airtangent.net/playbackcartr_6.html
http://www.airtangent.net/playbackcartr_7.html

www.selleri.de
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/09/11 :  23:43:21  Show Profile Send mikethebike a Private Message
VinterNOLL2:

Utöver geometrin är hur du placerar skivspelaren väldigt viktigt:
- stabilt underlag (teorierna går isär huruvida det ska vara låg eller hög massa - själv använder jag ett väldigt lätt (Torlyte), lågt och stabilt, dedicerat ställ/bord)
- bord och skivspelare måste stå "i våg"; köp vattenpass!
- följ Hepcats råd om VTA/SRA - generellt ger mera "bakåtlut" mera bas MEN på bekostnad av diskanten som blir luddig och ofokuserad om du går förbi "sweet spot"; PU parallell med skivan (sett från sidan) brukar vara en bra utgångspunkt

Lycka till!!

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

VinterNOLL2
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/09/11 :  23:53:18  Show Profile Send VinterNOLL2 a Private Message
Hm.. nja, de lär ju inte bli för mycket overkill justerande för min del, men tackar så mycke ändå. Skivorna man spelar är ju lite viktiga oxå, det är ju inte alltid de är super exakta..
Go to Top of Page

elmeromero
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/09/13 :  18:26:20  Show Profile Send elmeromero a Private Message
"A Beginner's Guide to Cartridge Setup" finns att läsa på den medföljande länken...

http://www.audiophilia.com/features/cartridge_setup.htm

Hoppas det kan vara till hjälp!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/09/14 :  07:56:39  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Hepcat:
ser att du pratar VTA.
Vet att man på Ittok/Asak tiden i Sverige skulle absolut ställa armen i våg på en rättroget injusterad LP12:a vilket ju betydde att vissa Asak definitivt inte kom till rätta. Har det ändrat sig?

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/14 :  09:35:21  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Harry_up;

Jag har hört talas om det där jag sprang på Linn prylar strax efter det så jag vet inte riktigt. Men utgångspunkten är att armen skall vara parallell med skivan med linn armar och linn pickuper, men att det även kan behövas lite finjustering.

www.selleri.de
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000