Author |
Topic |
|
VinterNOLL2
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/09/10 : 13:19:06
|
Har nu en Pro-ject 1.2 (inte den enklaste modellen!) som jag är ganska nöjd med. Tycker dock att basen inte riktigt är helt framträdande. Har nu ett Ortofon Super OM 10 stift. Kan det lösa problemet att uppgradera till ett Super OM 20 stift??
När jag gjorde mina inställningar av arm/nål så hade jag inte direkt nått proffsverktyg till hjälp, utan körde mest med ögonmått etc. Är det så att det är viktigare med de inställningarna än att skaffa bättre nål?? |
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/10 : 21:16:11
|
VinterNOLL2: Om du inte anser att du har någon bas så tror inte jag att det beror på din pickup. Jag har själv en Orofon OM 20 och OM 30 och jag hör ingen skillnad mellan dom två. Jag tycker att du ska köpa en OM 20 och en subwoofer och då får du garantert en bra bas.
gcs
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 03:46:48
|
Innan du börjar laborera med nya prylar måste du fösäkra dig om att inställningarna är rätt på nålen till svarven. Rent ut sagt är nog det viktigaste när det gäller skivspelare. |
Bravo |
|
|
VinterNOLL2
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 22:31:42
|
Tackar för all info! Det där med subbas låter intressant.. Ska skriva ut den där protactorn & justera bättre, hade iofs. en liknande när ja justerade, men den här äre ju lite instruktioner på iaf. |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 22:41:24
|
Tänk även på vta vinkeln den påverkar bas och diskant en del. |
www.selleri.de
|
|
|
VinterNOLL2
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 23:03:42
|
Vad är det? |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 23:43:21
|
VinterNOLL2:
Utöver geometrin är hur du placerar skivspelaren väldigt viktigt: - stabilt underlag (teorierna går isär huruvida det ska vara låg eller hög massa - själv använder jag ett väldigt lätt (Torlyte), lågt och stabilt, dedicerat ställ/bord) - bord och skivspelare måste stå "i våg"; köp vattenpass! - följ Hepcats råd om VTA/SRA - generellt ger mera "bakåtlut" mera bas MEN på bekostnad av diskanten som blir luddig och ofokuserad om du går förbi "sweet spot"; PU parallell med skivan (sett från sidan) brukar vara en bra utgångspunkt
Lycka till!! |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
VinterNOLL2
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 23:53:18
|
Hm.. nja, de lär ju inte bli för mycket overkill justerande för min del, men tackar så mycke ändå. Skivorna man spelar är ju lite viktiga oxå, det är ju inte alltid de är super exakta.. |
|
|
elmeromero
Starting Member
6 Posts |
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2003/09/14 : 07:56:39
|
Hepcat: ser att du pratar VTA. Vet att man på Ittok/Asak tiden i Sverige skulle absolut ställa armen i våg på en rättroget injusterad LP12:a vilket ju betydde att vissa Asak definitivt inte kom till rätta. Har det ändrat sig?
mvh/Harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/09/14 : 09:35:21
|
Harry_up;
Jag har hört talas om det där jag sprang på Linn prylar strax efter det så jag vet inte riktigt. Men utgångspunkten är att armen skall vara parallell med skivan med linn armar och linn pickuper, men att det även kan behövas lite finjustering.
|
www.selleri.de
|
|
|
|
Topic |
|