HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga: Aktiv subbas för musik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

VinterNOLL2
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/09/10 :  13:12:14  Show Profile Send VinterNOLL2 a Private Message
Hur viktigt är det med en sluten subbas-låda vid musik lyssnande?

Har nu ett par B&W DM600 S3 stativ högtalare, av förklarliga skäl så får man ju inte den djupaste basen. Lurar på att skaffa en subbas, dock inte så himla sugen på att lägga ut för mycke klöver. På HiFi klubbens sida finns en 10 tums aktiv subbas kallad Gale 3080W. Skulle den kunna matcha mina högtalare??

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/09/10 :  13:55:38  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Kan säkert funka. Nyligen hjälpte jag mina föräldrar till bättre ljud genom att fixa en aktiv subba till några B&W (DM601 S3, ca 4000 kr). Vi provade med Audio Pro (Sub+ för ca 2400 kr) samt en B&W-sub (ca 4000 kr) och givetvis låter en dyrare sub bättre, men om det sedan är värt de extra pengarna (1600kr) i ett system som inte kostar så mycket är inte lika säkert, så det blev Audio-Pro SUB+ som har fått bra kritik för att just vara prisvärd. Tips är att kolla efter en subba begagnat på tex www.blocket.se eller www.hifimagasinet.se och du kan göra riktiga kap! Det finns många att köpa!

Föräldrarna tyckte att en sub lyfte ljudet mycket, men att skillnaden mellan en "hygglig" sub och en budget var marginell, speciellt vid de lyssningsnivåer som föräldrarna har, därmed inte sagt att nån annan tycker lika. Rummet är rätt stort på ca 40 m² men högtalare och SUB+ lyckas ändå fylla rummet på ett bra sätt.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/09/10 :  14:14:06  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Oj... ser att jag inte riktigt svarade på din fråga om sluten låda eller basreflex på subwoofers.

-Jag har nog inte någon uppfattning i frågan annat än att det verkar som om basreflex-subbar dominerar, speciellt i de lägre prisnivåerna. (Jag kan inte ens påminna mig om att jag har sett en sluten aktiv subba på länge) Min gissning är att sluten låda kräver större element och / eller förstärkare för att uppnå samma ljudtryck men högtalarbyggare och andra kan säkert ge ett bättre svar än vad jag kan.

Rent allmänt tycker jag att många stativare låter bra med en sub, bara inte subben tillåts dominera eller att man får problem med resonanser i rummet. Sedan är det då givetvis en systemanpassning och dina egna preferanser vilken budgets osv som styr vad du vill köpa eller om du vill ha en golvstående högtalare.

Fördelen med aktiv sub är ju att förstärkaren inte belastas mer och att du kan ställa basnivåer eller koppla ur helt.

Nackdel kan vara att du kanske (inte säkert) får mer välljud för pengarna om du köper golvare (eller en bättre stativare) samt att subbar ibland kan vara svåra att placera eller ljudmässigt integrera med fronthögtalarna.

När jag bytte en gammal trött technicsförstärkare till mina gamla stativare mot en troligvis 4 ggr så stark NAD så blev jag oerhört överaskad av hur mycket mer (och tightare) bas stativhögtalaren kunde spela fastän jag inte använde tonkontroller!! Den stativaren har sluten låda och är ganska liten... (förmodligen min näst bästa uppgradering någonsin, att köpa ny förstärkare alltså även om just den NADen nu mer är uppgraderad)

(EDIT: Stavfler!)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2003/09/10 14:15:20
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/11 :  00:35:05  Show Profile Send gcs a Private Message
VinterNOLL2: Jag har just skrivit på din fråga om pickuper och jag tycker att du ska kolla Audio Pro´s Subwoofer med ACE slutsteg.
ACE ger en väldigt fin bas som jag kan tänka mig att du kommer att gilla. Tänk bara på att du ska ha en subwoofer som inte bara låter
bra för film utan oxå med musik. Det är nämligen inte alltid så att
en sub klarar båda.

gcs
Go to Top of Page

VinterNOLL2
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/09/11 :  22:39:56  Show Profile Send VinterNOLL2 a Private Message
Tackar för den mycket intressanta läsningen! :D
Det bli nog subbas till slut för mig ändå, som sagt, det gäller ju att den kan spela musik bra.
Vad är ACE slutsteg? Har Audio Pron:n sånt där auto på/av?
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/09/11 :  23:39:02  Show Profile Send Larsen a Private Message
ACE är ACE Bass och är Audio Pros teknik för att, kort och gott, få en ganska liten subb att prestera som en större. Det finns att läsa om tekniken på deras hemsida.
http://www.audiopro.se/products/subwoofers/acebass.asp

Visst finns det slutna subbasar, oftast i lite högre prisklass. Det kanske även säger en del om att slutna lådor kräver mer av högtalarelement och förstärkare för att prestera en lågbas med god nivå. Personligen, om jag nu ska generalisera (vilket jag inte gillar), så föredrar jag slutna lådor. Tajt, rappt, musikalist och ofta lättare att integrera i rummet. Jag offrar gärna lite nivå i botten för att få det andra.
OBS: visst finns det undantag... bara svammlar generellt.

P.s: om du nu lurar på en Audio Pro så sikta på en med 24dB/okt filter. De billigaste och de äldre brukar endast ha 12 dB/okt.
Vilka som har vad hittar du på deras hemsida.
Nästa självklara tips: låna hem olika och jämför till DINA högtalare. Djupare bas, javisst... men inte alltid bättre.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

VinterNOLL2
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/09/11 :  23:51:40  Show Profile Send VinterNOLL2 a Private Message
Ja, man ska väl stödja sitt land, ska kika närmare på Audio Pro!
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/09/12 :  00:04:14  Show Profile Send blackrose a Private Message
Titta här, svårslaget pris/prestanda förhållande!
http://www.fyndborsen.se/
Demoex= 1995:- !!
Helt ny= 2300:- tror jag
# Inbyggd 150W ace-bass förstärkare
# 10" långslagig bas
# Nedåtriktad basreflexport
# Låg- och högnivå ingång
# Endast i svart


Den här subwoofern är bestyckad med en 150 W ace-bass förstärkare. Sub Nova har samma egenskaper som den prisbelönade, "årets subwoofer" B1.35. Den akustiskt optimerade basreflexporten, AirFlow 69 är nedåtriktad för bästa kontakt med rummet. Lyssna till SubNova och du kommer att förstå hur djup, ren och kraftfull basen är från SubNova.

SubNova finns i svart finish.

LÄS TEST RAPPORTER >>

Tekniska Data
Typ: 150 W Ace-bass förstärkare, basreflex subwoofer
Bestyckning: Bas: 10" långslagig
Förstärkare: 150 W RMS, ace-bass
Frekvensomfång: 25-100 Hz
Lågpass: 50-100 Hz, variabel 12 dB/oktav
Högpass: 100 Hz, 6 dB/oktav
Dimensioner: (BxHxD mm) 350 x 380 x 350 mm
Netto vikt : 14,3 kg
Finish: Svart

Samma bas och förstärkare som B1.35 (endast pianolacken skiljer)


Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/09/12 :  00:11:58  Show Profile
quote:
ACE är ACE Bass och är Audio Pros teknik för att, kort och gott, få en ganska liten subb att prestera som en större.


Min upplevelse av Audiopros fantastiska "reptilsnabba" ACE-bass teknik är inte att den får subben att prestera som en större, utan att låta lika långsam som en större.
Jag har inte hört en enda AP-sub som skulle passa ett par snabbare sidohögtalare. Kan vara jag som är överdrivet kräsen då jag tycker min Kappasub inte hänger med 100% i svängarna.
quote:
Den här subwoofern är bestyckad med en 150 W ace-bass förstärkare. Sub Nova har samma egenskaper som den prisbelönade, "årets subwoofer" B1.35. Den akustiskt optimerade basreflexporten, AirFlow 69 är nedåtriktad för bästa kontakt med rummet. Lyssna till SubNova och du kommer att förstå hur djup, ren och kraftfull basen är från SubNova.


"Årets subwoofer"...Nix! Det där snacket åker i samma påse som hunds***en.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/09/12 :  01:44:34  Show Profile Send Larsen a Private Message
Nu kan jag inte göra annat än att hålla med. Lite klumpigt beskrivet kanske, menade att tekniken har som syfte att åstadkomma relativt djup bas i liten låda, med relativt små element. Jag har inte sagt något om transietåtergivning och när jag hintade om att jag gillar slutna så kan jag även inflika att Audio Pro inte har sådana. JAG skulle inte välja en AP utan hellre spara ett tag till till något bättre.

Kappan är en ok pjäs (och mycet dyrare) men som du säger kan det vara otroligt svårt att integrera en subb.

Sub Nova är inget vidare (ok den är billig) och mitt tips om att kolla efter en AP-modell med 24 db filter (dvs INTE Nova) är att jag tycker dom spelar lite bättre... jämförelsevis då. Kanske för att dom skär bort mer av det som dom inte klarar så bra

Trots allt så måste jag säga att AP ger en del för pengarna, men klart det finns mycket bättre om man öppnar lädret lite till. Frågan är då om man vill hamna i byteskarusell eller spara och köpa det man verkligen vill ha?
Som sagt: låna hem fler än en och prova.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/09/12 01:57:50
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/12 :  08:21:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ju större, vanligtvis bättre. Fast av rumsakustiska skäl är det alltid bättre att använda fler. Om man då har en begränsad budget, så kan det faktiskt bli ett bättre slutresultat i lysnsingsrummet genom att ha två som kostar hälften av vad en stor hade gjort. Bäst är förstås många stora basmoduler...

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/09/12 :  09:29:50  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Budgetbegränsning eller någon inställning till nöje per investerad slant är ju något som nästan alla tvingas till. Med tanke på högtalarna i det här fallet (DM600 S3 stativ högtalare) så verkar det rimligt att det inte är någon high-end-sub som skall inhandlas för att komplettera. För +12000kr finns det troligtvis mycket annat att göra i det här systemet, därmed inte sagt att systemet är svagt, bara att man bör ju spendera sina slantar på ett sätt så man får mest välljud.

Tack för intressanta synpunkter. Själv är jag lockad av att låna hem en eller två väl ansedda subbar och gärna jämföra den med någon av audio-pros modeller även om jag förmodar att min lilla lägenhet sätter stora begränsningar för de nedre frekvenserna.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/12 :  11:41:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Kan det här vara någe? 124 dB Spl det vore något det...så kan man bjuda in sina grannar och dom skulle oxå älska ljudet.
http://www.monitor.li/html/fokus_ljud.lasso

gcs
Go to Top of Page

VinterNOLL2
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/09/12 :  21:05:14  Show Profile Send VinterNOLL2 a Private Message
Har ett hyffsat rum på 21 kvadrat.. och kan inte störa någon granne alls :D
En rätt speciell fråga: Om man nu kör budget varianten, dvs. basreflex-sub, vilken musik lämpar sig minst för en sådan? Och vilken musik gör sig bäst??
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/12 :  22:21:34  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Placering, inställning av subben och rummets utformning har nog större betydelse för ljudet än sluten låda/basreflex.

Jag har själv en Canton AS-50 som är en basreflexkonstruktion med ett 12" element.
Som musiksub borde den väl egentligen vara utesluten....basreflex och 12" element. Men faktum är att den spelar förvånansvärt rent.
Har du möjlighet, så provlyssna denna.
Pris ca 7000:-

Vad som är viktigt att komma ihåg är ju just att subben har som uppgift att understödja, men absolut inte färga ljudet, dvs tämligen lågt delad och att man inte drar på för mycket.
Är det fest finns ju naturligtvis också resurser att dra på så att fönsterrutorna skallrar och den spelar fortfarande rent, men då är det ju inte finlir vi talar om.

//Gonzo//
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/09/12 :  23:20:00  Show Profile
Jag har fått skaplig hyfs på Kappasuben nu och det största felet jag tror folk gör mrd subbor är att kräma på för mycket. Spelar ingen roll hur bra sub du har, för hög volym pajar hela grejen. Kappasuben är numera inställd så att den knappt hörs, den känns bara...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2003/09/12 23:20:31
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/13 :  01:08:39  Show Profile Send Gonzo a Private Message
mje1: Visst är det så !

Så gjorde i alla fall jag i början. Att gå från bas som är lyssningsbar till rent fysiskt en spark i magen är häftigt !!!
Jag tror nog att de flesta som skaffar en aktiv sub gör det misstaget i början.
Men......efter ett litet tag inser man ju att det egentligen låter illa, trots att det killar så härligt i magen.....:)

//Gonzo//
Go to Top of Page

VinterNOLL2
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/09/13 :  02:18:20  Show Profile Send VinterNOLL2 a Private Message
Läste i nån HiFi tidning för nått år sen där de testade ett gäng subbor, minns att de hade ett råd som de verkligen proppsade för, det var att ställa delningsfrekvensen så lågt som möjligt. Det låter ju rätt rimligt. Sen har ja oxå tänkt på det där med att den inte får överrösta, men man får väl justera sig fram..
Men återigen, är det nån som skulle kunna gissa vilken musik som passar bäst för de något långsammare basreflex subborna?? Lyssnar på en hel del "långsam" musik.. ? :D
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/13 :  02:27:43  Show Profile Send Gonzo a Private Message
En bra (obs! bra) basreflexsub passar för båda delarna, förutsatt att du har rätt volym och rätt delning.
Detsamma gäller naturligtvis en sluten låda, dvs att du har den rätt inställd.
En bandpassub kan ju vara lite kinkigare i placeringen för att låta bra......

//Gonzo//
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/13 :  11:24:29  Show Profile Send gcs a Private Message
mje1: Där har vi pointen att inte ställa subwoofern för högt. Jag tror att många har problem med det vidare så ska man nog dela så lågt som möjligt,själv delar jag vi 60Hz. Om man delar högre så kan man få en hörbar distorsion. Jag anser att man bör mäta in sina högtalare. När man tittar på film så anser Dolby att suben ska ställas + 10dB. Kolla dom här länkarna och det finns ännu mer att läsa på Genelec´s hemsida.

gcs

www.genelec.com/ht/pdf/aes111th_2.pdf
www.genelec.com/support/faq/faq40.php


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.23 sekunder. Snitz Forums 2000