HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Kaizers Orchestra!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/09/10 :  00:34:50  Show Profile Send Roq a Private Message
Gled in på lokala skivaffären och lyssnade på måfå på en platta i en "4-cd-spelare-på-väggen". Det blev en positiv överraskning!
Klart tuff och annorlunda musik från norska "Kaizers Orchestra". Jag har aldrig hört talas om dem tidigare och det visade sig vara debutalbumet. Svårbeskriven stil men grunden är rock där man smugit in lite saxofon, dragspel, mandolin, xylofon etc. Sång på norska och lite känsla av Tom-Waits-flum och Klezmer emellanåt.
De första tre låtarna är tyngst där viss känsla av Thåström (PLP) smyger sig in. Ljudet är skönt tungt distat men musiken blir aldrig brötig med stora tunga monotona ljudmattor utan är istället "gles" och hela tiden melodiös med hög stampa-takten-känsla.
Lyssna på t.ex. "Bön fra helvete" där ett grymt tungt parti drar igång vid ca 1:50 med distade trummor och taktfast metallslammer :-)
"I7o" är långsam tung rock med glad refräng där tankarna går till 70-tals-kampsångsrefräng. "Mann mot mann" låter som Tom Waits spelandes en låt med refräng skriven av Kent :-)
"Resistensen" ger viss känsla av öststatsmusik kombinerat med varité-sång. "Dekk bord" är rock helt enkelt.

Jag blev i alla fall direkt imponerad av den här skivan och har i princip inte kunnat sitta stilla i stolen sen jag kom hem med den.
Klart orginellt!
De spelar tydligen på Nalen 23/9 - ska försöka dyka upp där - enligt killen i skivaffären är de tydligen riktigt röjiga på scenen! Då är det extra roligt med konsert.

Edited by - Roq on 2003/09/24 10:10:09

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/09/24 :  10:09:46  Show Profile Send Roq a Private Message
Lars Demian och Kaizers spelade på Nalen igår. Ojoj, tungt och bra var det! Jag kom dit för Kaizers men måste säga att Demian var inte dum heller. Kaizers var ju suveräna live! 6-mannauppsättning: Sång, 2xgitarr, bas, orgel, trummor och lättmetallfälg(!)
Klart energiskt uppträdande med ljudbetoning på tung rytm. Lite besviken var jag ändå på sången - sångaren sjöng inte ut lika bra som på plattan och var ganska lågt mixad tyvärr.
Nån som var där och tyckte nåt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000