HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Canton RC-L, Basen utan RCL - boxen??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/09/09 :  23:36:15  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Sitter med ett par Canton RC-L och tycker basen är väldigt stark. Har ratten på minus och racksockar i basportarna! Min undran är följande: RC-L boxen, gör den ändringar i de övre registerna också? Jag vet att det blir fjärde ordningens filter med boxen inkopplad och basen blir väldigt mycket djupare, men ändrar sig de övre registerna något nämnvärt?

Edited by - marcus_ec on 2003/09/10 00:19:57

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/09/10 :  08:57:27  Show Profile Send SW a Private Message
Den inbyggda basförstärkningen i boxen sker bara under 100 hz med max förstärkning på ca 11db vid 30 när basratten står i mittläge. Basratten reglerar bara från ca 100 hz och neråt. Vid 30 hz reglerar den som max plus-minus 3.5db med ratten i respektive ytterläge.
Diskantratten börjar påverka vid ca 5 khz och vid 15 khz påverkar den plus-minus 3.5 db när ratten står i repektive ytterläge.
Sedan har du ett subsonicfilter som börjar att skära väldigt brant vid ca 26 hz.
Om du får så kraftig bas måste du försöka att flytta högtalarna i rummet. Jag har min inställda på noll och porten öppen och de ger ingen överdriven bas utom en mycket kraftig rumsresonans vid ca 35 hz som beror på rummet.

S
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/09/10 :  10:17:59  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Har försökt laborera kraftigt med placeringen, nu har jag typ 70 cm ut i rummet och vinklade. Tror faktisk det är lite att soffan jag sitter i är precis vid väggen. Så på det viset jag upplever att basen blir starkare. Jag har sprungit fram en del och det känns bättre, men det är totalt omöjligt att ha soffan där
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/09/10 :  10:45:21  Show Profile Send SW a Private Message
Helt rätt, sitter man för nära väggen så får man också en basförstärkning.
Kolla på denna länk där du ser hur viktigt det är med just lyssningsplatsen.
http://www.hunecke.de/calculator/hifi/room-acoustics-hifi.htm

S
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/09/10 :  12:36:38  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Japp, anledningen till att du tycker basen är för stark är garanterat att du får stående basvågor i ditt lyssningsrum.. Några bas traps eller ommöblering (+en stor tung soffa är alltid bra :-) kommer att hjälpa. När jag sålde mina RC-L till mon bror blev basen, tro det eller ej, t.o.m. lite tunn i hans lyssningsrum..


"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/09/10 :  15:16:12  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Får fan hitta en ny lägenhet!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000