HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sonus Faber vs Dynaudio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/09 :  20:28:41  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag har för tillfället ett par Dynaudio audience 42:or. Ev. funderar jag på att uppgradera om ett tag. Är dock väldigt nöjd nu för dom pengarna jag har gett. Två modeller jag funderar på är Sonus Faber concertino och concerto? min fråga är hur stor uppradering det är över 42:orna? 42:orna anses ju som väldigt prisvärda.

En fråga till. Känns som Sonus Faber har haft samma modeller länge nu. I alla fall bland de billigare högtalarna. Vet någon om det är någon ny mindre stativare på väg?

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/09 :  22:12:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Sonus Faber låter i alla fall väldigt, väldigt bra.
Om du har möjlighet provlyssna på dem.

Bravo
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/09 :  23:02:20  Show Profile Send marbrink a Private Message
Har nog svårt att få en provlyssning på de här modellerna...kanske kan lyssna på signum och electa amator på malmsjö dock..men det är ju ganska mycket bättre också! =)
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/09/09 :  23:22:00  Show Profile Send Adagio a Private Message
Angående modellbyte: Man kan ju inte uppfinna hjulet varje gång, jag tycker det är sunt och stabilt när ett företag kör en välkonstruerad modell i flera år för att sedan revidera och släppa en mk2 modell.
Jag tycker det känns som bilskojeri att ständigt komma med nya modeller som alltid är såååå mycket bättre.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/09 :  23:27:54  Show Profile Send marbrink a Private Message
Adagio: Jag menade inte att nån av de här modellerna inte duger. Och jag gillar när man kör med samma produkt länge. Det är bra för andrahandsvärdet med mera. Men det är samtidigt surt om man köper nåt och sen en kort tid efter kommer det en helt ny modell....
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/09 :  23:36:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag tror nog att man måste bortse från ev. nymodeller för eller senare kommer de.
I annat fall blir det som att inte kunna köpa en ny dator för det kommer ju snart något nytt och strax därpå något nytt igen osv.

Gillar du en högtalare och får ett bra pris, så slå till och vänta inte på något som kanske kommer och dessutom brukar vara dyrare, det senare under förutsättning naturligtvis att pengarna har en betydelse i sammanhanget, eller att du absolut känner att bara måste ha det senaste.

Bravo
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/09/09 :  23:39:00  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag förstår vad du menar, att ju längre tid det gått desto större sanolikhet att ett modellbyte är förestående.
Men det gör inte de gamla sämre, låter de bra idag gör dom ju det i morgon och säkert om 10 år också.
De nya låter säkert anorlunda.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/09 :  23:45:53  Show Profile Send marbrink a Private Message
Känner absolut inte att jag måste ha det senaste. Är ganska fotointresserad och mina tre analoga kameror är över 15 år gamla.. =) Men kan tycka att det är intressant att veta om nåt nytt är på gång ändå.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/09/09 :  23:52:44  Show Profile Send Adagio a Private Message
Så sant.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/09/10 :  00:00:07  Show Profile Send Adagio a Private Message
Generelt tycker jag att det är lite hysterisk modelbytarnoja i hifi branshen just nu, för att inte tala om de märken som kan ha upp till 10 olika modeller i prisgapet 10.000 till 20.000. Det kan inte vara lätt att bestämma sig, helre ett ordentligt hopp som ger lite valuta för kontanterna. Jag kör ju med McCormack och de körde sitt gamla DNA-1 i nästan 10 år innan den nya kom, förvisso filades prestandan till, utan att modellbetäckningen ändrades på resans gång.
Detta gälde samtliga deras produkter, det känns stabilt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/10 :  00:02:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Snabba modellbyten är väl snarare knappbyten än kraftbyten!

Bravo
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/09/10 :  00:09:30  Show Profile Send Adagio a Private Message
Hur kul kan det vara att köpa ett slutsteg, när man sedan skall komlettera med ett försteg i samma serie så är både färg och låda nya.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2003/09/10 :  00:27:33  Show Profile Send Telarc a Private Message
Ifall du är intresserad av att uppgradera så provlyssna den nya modellen Audience 52 SE.
Jag lyssnade på dom vs 42:orna och jag trodde aldrig att mina 42:or kunde låta så dåligt.
Sagt och gjort, jag bytte in dom igår och beställde ett par 52 SE.

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/10 :  00:30:34  Show Profile Send marbrink a Private Message
Telarc: 52SE är jag också mycket intresserad av. Båda elementen är från contour serien!! Tror dock kanske att basen kan bli lite för mycket i mitt pytterum. Dessutom lär det dröja innan dom kommer ut på beg. marknaden om jag ska köpa beggat...
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/09/10 :  01:04:18  Show Profile Send Matrixen a Private Message
marbrink: När du ändå funderar på ny modeller o gillar Dunaudio, varför inte kolla in nya Countour 1.4. Skall vara väldigt bra. Jag lyssnade på storebror 3.4 i den nya serien som hastigast och den lät mycket lovande, trots bara ett par timmar sedan uppackning. 1.4 kostar en 20k dock och då kanske det är svårt att konkurrera med Audience seriens privärdhet, men dock billigae än tex en electa amator
Go to Top of Page

Dr Fre
Member

88 Posts

Posted - 2003/09/10 :  01:15:34  Show Profile Send Dr Fre a Private Message
Förlåt Adagio, jag kunde inte låta bli. Bjuder du på den här?
quote:
Jag kör ju med McCormack och de körde sitt gamla DNA-1 i nästan 10 år innan den nya kom, förvisso filades prestandan till, utan att modellbetäckningen ändrades på resans gång.


Har modellbetäckning något att göra med HiFi-porr?

No hay banda
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/10 :  10:14:57  Show Profile Send marbrink a Private Message
Matrixen: 20 kkr är i mesta laget. Dessutom är dom förmodligen för stora för mitt rum. För mycket bas kanske. Därför vill jag har nåt litet som SF. Elac 310JET kanske också ska vara med här. Den ska ju vara bra.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/09/10 :  11:26:00  Show Profile Send freann a Private Message
marbrink: vad är det för kameror du har? Musik + hifi + foto = kärlek :-)
Förutom att jag har ett par Audience 42 (som jag nu ska sälja) så plåtar jag med Nikon F3 och Leica M2. Gamla grejjer ÄR roligare!

/Fredrik
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/09/10 :  11:35:31  Show Profile Send Anton a Private Message
marbrink: Hur stort rum har du?

Sitter nämligen själv med Contour s1.4 i ett 16 kvm rum, och det funkar rätt bra!
Dock var ju dessa högtalare lite över din budget, men Audience 52se kan nog vara en killer som antagligen inte kräver större rum än Contourerna.

Är ju värt ett försök iaf.

-Eller ett par begagnade Contour 1.3 vore något, de borde gå att få relativt billigt idag.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/10 :  17:44:19  Show Profile Send marbrink a Private Message
freann: Jag har Nikon F301, Minox 35MB, Olympus Trip 35 och Nikon Coolpix 4300. Gamla kameror är skitkul! Minoxen är favoriten tror jag. Nikon F3 ska vara bra och Leica är ju kult!!

Anton: Mitt rum är bara 8-10 kvadratmeter så det är lite knepigt. Rummet är heller inte riktigt rektangulärt eller kvadratiskt heller.
52SE är jag säker på att det är en killer men kanske för mycket bas i mitt rum...Vill inte chansa heller. Sen tror jag det är bättre om jag kan hitta en högtalare med en basport fram istället för bak. I och med att jag måste ha högtalarna nära väggen.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/09/10 :  18:23:45  Show Profile Send Anton a Private Message
marbrink: OK, har du ett så litet rum kan det nog helt klart bli för mycket bas.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/10 :  19:53:55  Show Profile Send marbrink a Private Message
Anton: du väntade dig inte ett så litet rum va? =)
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/09/10 :  23:44:56  Show Profile Send Anton a Private Message
marbrink: Näe, inte så litet. Det ligger ju i samma storleksklass som mitt gamla rum hemma hos föräldrarna. Det var/är ett, ur välljudssynpunk, katastrofalt rum!

Kul att det funkar med Audience 42 iaf.
-Kör du med skumpropparna i?

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/11 :  00:26:15  Show Profile Send marbrink a Private Message
Katastrofalt rum. Därför satsar jag mer på lurar.
42:orna funkar fint i mitt rum. Har kört med skumpropparna i. Skiftar faktiskt lite med dom. Ibland behövs dom inte, ibland behövs dom. När jag bytte till Kimber 4TC kändes det som att dom inte behövdes i samma grad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000