HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi för studerandes budget
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ZilenCe
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/09/09 :  20:26:32  Show Profile Send ZilenCe a Private Message
Skall om nån vecka åka över till stockholm för att införskaffa nya högtalare, (sitter med ett par hemmbyggen baserade på gamla bilstero grejjer nu =) ).
Tänkte mig en maxbudget på 3000kr men kan överskrida lite om man får drastiskt bättre ljud. Har funderat på B&W DM303 eller DALI 2002.
Vill helst ha golvare då jag ej har sub (ej än iaf.) men får nog nöja mig med stativare kanske då min förstärkare inte är den kraftigaste.
Förstärkare Yamaha AX-440 Ca: 2x50 wrms 8ohm.

Förstärkarens luydkvalite är int heller så bra kanske? Dyra kablar är kanske inte så viktigt på denna nivå? Att satsa pengra på ett par rejält dyra hifi högtalare känns onödigt.
Vill ha mycket spelglädje men även detaljrikt och fylligtl jud för en liten summa. Låter kanske svårt.

Någon som har tips på ett par prisvärda talare?

Mvh John

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/09 :  20:31:12  Show Profile Send Texianen a Private Message
Kolla in begagnat prylar, det är köparnas marknad....
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/09 :  20:41:42  Show Profile Send marbrink a Private Message
Du ska inte bara koncentrera dig på Hifiklubbens modeller.
Några förslag är:

Acoustic Energy Evo 1 (hetaste tipset! ska vara mycket bra!), 3000 kr
Infinity Alpha 20, 2800-3200 kr
KEF Coda 70, 3000 kr
ALR/Jordan Entry S, 2900 kr

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/09/09 :  20:45:57  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Titta på en liknande tråd av Andleas för ett tag sedan.
Han har nu skaffat sig en anläggning, du kan fråga homom med.
Dimitri
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/09 :  20:50:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
Wharfedale har en del som kan hamna i det prisläget...
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2003/09/09 :  20:58:27  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Jag har ett par Wharfedale 70 Aniversary och är jättenöjd.
Underbart ljud och precition i ljudbilden.

En prislapp på 3500 där jag köpte dem

Mvh Johan

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/09/10 :  09:41:40  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej!
Jag ger samma råd som Texianen. Kolla in begagnat-marknaden.
Varför?
Jo, när du kommer vilja byta upp dig till ett par ännu finare högtalare så kommer du (om du gjort en bra deal) kunna få tillbaks i varje fall merparten av pengarna du lagt ut. I början kan det också vara svårt att sätta fingret på hurdant ljud man vill ha, det är en vetskap som till viss del får växa fram. En faktor som spelar in mycket på hur det kommer låta ditt rum, erfor själv detta med B&W´s Dm 303 och denon-elektronik. Diskanten blev påträngande och jobbig att lyssna på. Där de står nu finns inte alls detta problem.

Förslag till begagnat då?
Lite över budget men ett par Dynaudio Audience 42 borde finnas för 4000:- begagnade. Tidigare modellen heter 40 och den är ännu billigare troligtvis.
Monitor Audio Bronze 2 är en annan rosad högtalare som kostar 3400:- ny- om jag inte missminner mig.
Lycka till/Micke
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/09/10 :  10:32:26  Show Profile Send divander a Private Message
Varför inte bygga ett par HFLS-1? De verkar ju vara väldigt bra för ungefär de pengar som du tänker lägga ut.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/09/10 :  11:08:11  Show Profile Send jonta a Private Message
Jpw 203 för 3800 kr el jpw 204 ca 5400kr. De sistnämnda var näst bäst i test i senaste Hifi & musik. Kör själv dessa med Nadstärkare, låter mkt bra.

http://www.jpwspeakers.co.uk/docs/products/floorst.htm

Snyggast är dom også!

Dreams never end!
Go to Top of Page

ZilenCe
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/09/10 :  17:42:05  Show Profile Send ZilenCe a Private Message
Tack för tipsen. Begagnat vet jag inte om är riktigt aktuellt p.g.a att jag bor på Åland och åker över enbart för högtalarna så jag vill ha allt så enkelt som möjligt om man säger så. Vad finns det för andra hifi butiker i Stockholm som ni kan rekommendera?
Någon som har åsikter om Dali 2002 resp. B&W DM303?
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/10 :  17:51:37  Show Profile Send Texianen a Private Message
Skulle väl säga hifi art, ljudmakarn? reference audio, sen finns det väl några till men det får sthlmarna ta hand om =) Piphögtalaringenjören finns väl också i sthlm?
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/09/10 :  18:57:22  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Faktum är att jag lyssnade lite på dina två högtalarobjekt mot varandra på hifiklubben. elektronik var marantz eclipse. rummet var kanske bara 10-15 kvm. Det som fick mig att då välja B&W 303 var dessas överlägsna klarhet och diskant. med dali blev det för dovt helt enkelt.

Väl hemma i mitt rum (med betongväggar) och denon-elektronik upptäckte jag efter ett tag att det slog över åt det ljusa hållet. Alltså, ditt högtalarval handlar om att matcha dessa med rum och förstärkare (om du vill få det så bra som möjligt,efter egen smak.)

Jag känner inte nån personal på hifi-klubben i sthlm, men bemötandet jag fick i gbg måste ändå klassas som oerfaret. En bra säljare borde ändå göra sig besväret att koppla in den elektronik man kör med hemma (om den finns där), fråga lite om rummet man skall spela i,musiksmak m.m. Vill du absolut köpa nytt finns det ju en mängd andra butiker.
Mvh Micke
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/09/10 :  19:18:17  Show Profile Send €riC a Private Message
Håller med marbrink, speciellt angående Acoustic Energy Aegis Evo One, dessa är fantastisk bra för det priset, hittar du ett par sådana begade så har du råd med en sub också! Det fanns en modell före "Evo" som bara hette Aegis One, den är också väldigt bra, men jag tror att Evo modellen är snäppet bättre.
Go to Top of Page

ZilenCe
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/09/10 :  19:25:03  Show Profile Send ZilenCe a Private Message
Okej skall kika efter begagnat i stockholmsområdet. Rummet högtlarana skall spela i är ca 13 kvm. Skall åka runt o kika lite i butiker jag hittar i stockholm men själv tycker jag B&W DM303 verkar mycket prisvärda efter vad man läst om dom, högtalare som blir årets högtalare i Europa måst väll vara ok.
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/09/10 :  19:38:50  Show Profile Send €riC a Private Message
B&W är säkert bra men det är väldigt olika vad man föredrar, årets högtalare är just årets högtalare alla andra år har det funnits andra högtalare som blivit årets högtalare och sedan är det ju bara ett fåtal människor som utser just denna högtalare, det finns säkert många som har en annan smak som skulle utsett andra högtalare. Kanske du själv.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/09/10 :  19:42:49  Show Profile Send Johansson a Private Message
Du skulle inte kunna tänka dig att bygga själv? Divanders tips om HFLS-1 skulle jag nappat på direkt om man ska tro de som lyssnat på den. (Tyvärr har jag inte haft möjligheten att höra den själv ännu)

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/10 :  19:55:36  Show Profile Send marbrink a Private Message
om man är nybörjare inom hifi och kanske inte kan något om hemmabyggen är det väl inte en så himla bra idé att bygga själv!?
Go to Top of Page

ZilenCe
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/09/10 :  20:01:42  Show Profile Send ZilenCe a Private Message
HFLS skulle nog vara kul att bygga men avsaknaden av verktyg gör att jag måste avstå... Har nog byggt endel mindre seriösa projekt o sågat allt med en sticksåg =), krävs nog lite mer precision än det om man skall uppnå bra och snyggt resultat. Men som sagt skall jag kika efter begagnade prylar annars blir det väll att åka runt o lyssna.
Tack för alla tips!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/09/10 :  23:41:58  Show Profile Send divander a Private Message
Eftersom det finns många att fråga om hjälp och utförliga beskrivningar är nog ett bygge av HFLS-1 något man kan göra utan att ha byggt innan. Jag tycker att det verkar vara ett ganska bra "förstaprojekt". Och om man tycker att de låter tillräckligt bra så kanske det även är ett "sistaprojekt".

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000