HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Placering av stativhögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

andreashj
Member

54 Posts

Posted - 2003/09/09 :  18:03:41  Show Profile Send andreashj a Private Message
Jag har en fundering ang placering av stativhögtalare. Jag går i tankarna att införskaffa ny anläggning.

Har fått för mig att stativare med framåtriktad basport kan ställas närmare väggen kontra en högtalare med bakåtriktad port! Stämmer detta? Min tanke är att köpa att par B&W 601 S3 eller Monitor Bronze 2 och placera dem på en hylla endast några cm från väggen.

Kommentarer och synpunkter på på dessa högtalare (med NAD eller Denon förstärkare) och placering mottages tacksamt. När jag lyssnat i butik har jag inte flyttat runt högtalarna...

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/09/09 :  18:09:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det är aldrig optimalt att placera dem så nära väggen, men ibland måste man av lite olika skäl göra det. Du kommer inte få det bästa ut av dessa högtalare men kanske ändras villkoren i livet så att du kan det i framtiden. Det jag hört om högtalarna är generellt positivt men har ingen personlig erfarenhet i mitt system.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

andreashj
Member

54 Posts

Posted - 2003/09/09 :  18:17:13  Show Profile Send andreashj a Private Message
Är högtalare med framåtriktad port mindra känsliga för placering nära väggen?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/09 :  18:29:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
Dom är mindre känsliga mot bumlig bas, men det kan bli det även med en med framåt riktad port, dock är det mindre risk..

Men det kan bli problem med detta och ljudbilden blir inte heller speciellt djup och det kan bli andra problem med reflexer m.m.

Men är man medveten om detta så är det väll ok att köra så, men det kommer bli en försämmring jämfört med att ha dom på ett par stativ en 40-50 cm ut.

/Martin
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/09 :  18:37:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Dom är mindre känsliga mot bumlig bas, men det kan bli det även med en med framåt riktad port, dock är det mindre risk..

Men det kan bli problem med detta och ljudbilden blir inte heller speciellt djup och det kan bli andra problem med reflexer m.m.

Men är man medveten om detta så är det väll ok att köra så, men det kommer bli en försämmring jämfört med att ha dom på ett par stativ en 40-50 cm ut.

/Martin
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/09/09 :  19:53:31  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Kopia av meddelande:
Är högtalare med framåtriktad port mindra känsliga för placering nära väggen?

Nja mina B&W Nautilus 805 är mycket känsliga, vill ha minst 1 meter till skillnad från ex Audiovektor M1 med basreflex bakåt.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2003/09/09 :  22:39:10  Show Profile Send Outsider a Private Message
Menar du att Nautilus 805 behöver så mycket som 1 meter(!)? Det är ju fruktansvärt mycket. Det är ju i princip omöjligt att ha dem så långt ut i ett vanligt rum. Helst som det snart blir studentrum som det verkar.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/09/09 :  23:06:46  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det går ju att flytta högtalarna till rätt ställe vid "finlyssning" om man har ont om plats.

Någonstans läste jag om att försöka möblera/lyssna på diagonalen eller ha ett innerhörn mellan högtalarna eftersom det blir mindre problem med reflexer. Har någon här provat?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000