HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 dvd problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/09 :  14:14:23  Show Profile Send skalet100 a Private Message
en sak jag undrar över varför det är sån skillnad
på ljudstyrka när man ser på DVD film och när man spelar CD skivor ?
nån inställning som skulle kunna rätta till det hela eller är det bara så att dvd skivor har lägre nivå än musikskivor ??
min dvd är en thomson dth3300 (gammal men funkar bra annars)
även när man ser på musikfilmer på dvd är det lågt ljud...

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/09/09 :  14:35:08  Show Profile Send crion a Private Message
Det kan ha och göra med dynamikbegränsningen på skivan du använder. För ett tag sedan publicerades någon dynamik mätning på populära CD skivor. Jennifer Lopez låg väl i topp med 3dB dynamikomfång om jag inte minns helt fel..

DVD filmer har generellt sett mycket högre dynamikomfång än CD skivor. Detta betyder att du får skruva upp volymen för att höra hela inspelningen.

Det är inte mediets fel utan beror på ljudmixningens beskaffenhet..
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/09 :  19:56:04  Show Profile Send f95toli a Private Message
Även mellan vanliga inspelningar på CD skiljer det ju en hel del, särskilt på klassiska skivor kan man få dra på rejält för att komma upp i "normal" volym, om sedan visar sig att det spelade pianissimo när man justerade volymen kan man få en liten överaskning när fortissimot börjar
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/09 :  21:30:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Det här har jag skrivit om tidigare och min tråd blev låst för det.
Det är en jäkla skillnad på utstryning mellan olika filmer. Jag tycker att det skulle var någon standard på det . Jag har sett filmer där toppnivån
ligger -9 dBf under fullnivå. En CD skiva ligger på 0 eller nära 0 dBf det är därför en skiva upplevs som starkare utstyrd. Det är klart att en film har ju ibland sina toppnivåer som kan upplevas som starkt eller mycket starkt. Man kan säja att en film kräver högre nynamik än musik i allmänhet men det är viktigt att man styr ut mediet till 100% t.ex.
i en film där bör ju explosioner gå upp till 100% eller 0 dBf medans dialogen bör ligga betydligt lägre eftersom man annars förlorar effekten
av ljudschocken när det smäller.

gcs
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/09 :  22:49:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo det är sant att man i början av 80 talet fegkörde när man gjorde en CD master. Speciellt så tycker jag att man var lite feg i Sverige på den tiden. Kolla Santanas "Schaman" där kan man snacka om nivåer alldeles för starka till och med. Mätarna står på 0 dBf hela tiden.

gcs
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/09 :  22:52:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker att inläggen hamnar fel tidsmässigt. Vad beror det på?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/09 :  22:53:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Mina klockor är nu 23.49
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/09/09 :  22:58:08  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag upplever samma sak med vissa äldre CD-skivor, de verkar vara utstyrda till max -6dB.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000