HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa ljud från datorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2003/09/09 :  14:25:56  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Innan man springer och köper skivor tycker jag det är perfet att ladda ner nåt smakprov, så ma nvet på ett ungefär hur det låter. Man blir ju lika besiken när man komer hem med en nya skiva, slänger på den och det låter skit.
men nu till saken, vad är det viktigaste: kablar, ljudkort, programvara eller nåt liknande. För ttillfället kör jag bara med ett lakrissnöre från siba typ ,så allt borde vara bättre än det även om det låter relativt bra.

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/09 :  14:49:24  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Programvaran gör en väldig massa tex så låter det mycket bättre när man kör xmms istället för winamp nu har läst nånstans att det ska finnas en plugin till winamp som gör den bättre heter vist MAD eller nått har bara inte hittat den. sedan så har nog ljudkortet stor betydelse själv har jag bara ett SB Live 5.1 skall väl så småningom bytas till ett m-audio eller något liknande. kablar kan nog också vara ide att se över själv har jag bara lakritssnören från classe isjön skall skaffa nya efter att jag har nytt ljudkort.

www.selleri.de
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/09/09 :  15:21:21  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Det viktigaste är i mitt tycke att.

1. Bra källmaterial. dvs laddar du ner mp3 så är det >= 192 kbps som gäller.

2. Bra ljudkort.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/09 :  15:23:56  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Använd foobar istället för winamp om du kör windoze. Foobar låter klart bättre, men är ful som stryk och jobbig att använda.
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/09 :  16:52:15  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Billig & bra lösning för väljud i dator:
Högtalare: Altec Lansing 621 - http://www.inetdata.se/produKt.asp?p=6304308
Ljudkort: M-Audio Audiophile 2496 http://www.bestmusic.nu/index.asp?mID=29&pID=59&type=til

-Vecc
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/13 :  02:47:13  Show Profile Send niklas a Private Message
Hepcat, MAD finns att ladda ner här: http://www.mars.org/home/rob/proj/mpeg/mad-plugin/.

Mvh Niklas

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/13 :  03:01:58  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Glöm för all del inte att vilken encoder man använder när man komprimerar, betyder, i princip, lika mycket som antalet kbps! (Så länge vi talar över 128kbps i varje fall)

Exact Audio Copy med LAME eller liknande får det gärna vara.

Edited by - Tank on 2003/09/13 03:03:49
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/13 :  04:03:12  Show Profile Send Fred_J a Private Message
En lösning som elusive tog upp i en annan tråd funkar rätt så bra om man vill ha ut välljudande musik från datorn.

Creative USB MP3+ (Har SPDIF optiska utgångar) och en extern DAC är en billig lösning. Annars är M-audio kortet mycket prisvärt.


Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/09/13 :  09:04:15  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Jag kör en bilig variant : USB ljudkort köpt på Biltema för 400:- som har optisk digital ut! Just nu använder jag DA omvandlaren i min HK 3500. Är man mer kräsen funkar det med separat DAC.

mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/13 :  09:15:35  Show Profile Send Hepcat a Private Message
niklas:

Tackar så mycket skall testa den, även om man inte använder datorn till att spela musik mycket. men man spelar ju in en del vinyl till datorn för att föra över till datorn faör att ha till eventuellt senare bil cd eller bärbart.

www.selleri.de
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/13 :  10:58:42  Show Profile Send niklas a Private Message
Är osäker på om MAD hjälper för detta. Såvitt jag har förstått så är det en Input PlugIn till Winamp, vilket borde innebära att den styr hur Winamp läser in mp3-filen. Alltså själva kodningen innan uppspelningen. Tror inte att den ger Dig bättre kvalitet vid sk. rippning till mp3, då behöver Du en Output PlugIn.

Mvh Niklas

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/13 :  12:54:41  Show Profile Send Hepcat a Private Message
jo det förstog jag själv men provlyssna efter rippning är det ju bra till. och när man vill slänga på nått att ha i bakgrunden när man badar.

www.selleri.de
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/09/13 :  15:15:28  Show Profile Send luminous a Private Message
Min erfarenhet är att ljudkortet är viktigare än kvaliteten på mp3 filen, förutsatt att den inte är under all kritik. Kopplar jag in datorn till stereon med mitt Soundblaster Live Value så låter det verkligen skit! Oavsett vilken mp3 fil det handlar om. Bränner jag ut mp3:na så kan det låta hyfsat med en 128kbs fil.

En sak som jag har märkt med winamp (standarddekoder) är att vissa filer överstyrs vid uppspelningen.

Undrar just hur bra dekodern är i t.ex. Nero Burning Rom? Tycker att det verkar bli bra när man låter brännprogrammet sköta konverteingen till wav format.

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/09/13 :  16:27:14  Show Profile Send allbinn a Private Message
Finns bara en spelare som har allt som behövs, det är foobar.
Tar nästan alla format.
Internt 64 bitar.
Replaygain (håller koll på klippning)
Kernelmode utgång (+ ASIO plugin)
Att den skulle vara jobbig att använda tycker inte jag.
Ful som stryk? smaken är väll som baken, Att den totalt saknar fåniga skins etc och enbart är gjord för att lyssna på, inte titta på, är ju bara bra tycker jag.

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000