Author |
Topic |
|
rocknrolf
Member
91 Posts |
Posted - 2003/09/09 : 14:25:56
|
Innan man springer och köper skivor tycker jag det är perfet att ladda ner nåt smakprov, så ma nvet på ett ungefär hur det låter. Man blir ju lika besiken när man komer hem med en nya skiva, slänger på den och det låter skit. men nu till saken, vad är det viktigaste: kablar, ljudkort, programvara eller nåt liknande. För ttillfället kör jag bara med ett lakrissnöre från siba typ ,så allt borde vara bättre än det även om det låter relativt bra. |
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/09/09 : 14:49:24
|
Programvaran gör en väldig massa tex så låter det mycket bättre när man kör xmms istället för winamp nu har läst nånstans att det ska finnas en plugin till winamp som gör den bättre heter vist MAD eller nått har bara inte hittat den. sedan så har nog ljudkortet stor betydelse själv har jag bara ett SB Live 5.1 skall väl så småningom bytas till ett m-audio eller något liknande. kablar kan nog också vara ide att se över själv har jag bara lakritssnören från classe isjön skall skaffa nya efter att jag har nytt ljudkort. |
www.selleri.de
|
|
|
zvenzzon
Member
386 Posts |
Posted - 2003/09/09 : 15:21:21
|
Det viktigaste är i mitt tycke att.
1. Bra källmaterial. dvs laddar du ner mp3 så är det >= 192 kbps som gäller.
2. Bra ljudkort. |
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/09/09 : 15:23:56
|
Använd foobar istället för winamp om du kör windoze. Foobar låter klart bättre, men är ful som stryk och jobbig att använda. |
|
|
vecc
Member
458 Posts |
|
niklas
Member
393 Posts |
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 03:01:58
|
Glöm för all del inte att vilken encoder man använder när man komprimerar, betyder, i princip, lika mycket som antalet kbps! (Så länge vi talar över 128kbps i varje fall)
Exact Audio Copy med LAME eller liknande får det gärna vara. |
Edited by - Tank on 2003/09/13 03:03:49 |
|
|
Fred_J
Member
256 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 04:03:12
|
En lösning som elusive tog upp i en annan tråd funkar rätt så bra om man vill ha ut välljudande musik från datorn.
Creative USB MP3+ (Har SPDIF optiska utgångar) och en extern DAC är en billig lösning. Annars är M-audio kortet mycket prisvärt.
|
|
|
Sanny_X
Member
181 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 09:04:15
|
Jag kör en bilig variant : USB ljudkort köpt på Biltema för 400:- som har optisk digital ut! Just nu använder jag DA omvandlaren i min HK 3500. Är man mer kräsen funkar det med separat DAC.
mvh Sanny_X |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 09:15:35
|
niklas:
Tackar så mycket skall testa den, även om man inte använder datorn till att spela musik mycket. men man spelar ju in en del vinyl till datorn för att föra över till datorn faör att ha till eventuellt senare bil cd eller bärbart. |
www.selleri.de
|
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 10:58:42
|
Är osäker på om MAD hjälper för detta. Såvitt jag har förstått så är det en Input PlugIn till Winamp, vilket borde innebära att den styr hur Winamp läser in mp3-filen. Alltså själva kodningen innan uppspelningen. Tror inte att den ger Dig bättre kvalitet vid sk. rippning till mp3, då behöver Du en Output PlugIn.
Mvh Niklas |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 12:54:41
|
jo det förstog jag själv men provlyssna efter rippning är det ju bra till. och när man vill slänga på nått att ha i bakgrunden när man badar. |
www.selleri.de
|
|
|
luminous
Member
252 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 15:15:28
|
Min erfarenhet är att ljudkortet är viktigare än kvaliteten på mp3 filen, förutsatt att den inte är under all kritik. Kopplar jag in datorn till stereon med mitt Soundblaster Live Value så låter det verkligen skit! Oavsett vilken mp3 fil det handlar om. Bränner jag ut mp3:na så kan det låta hyfsat med en 128kbs fil.
En sak som jag har märkt med winamp (standarddekoder) är att vissa filer överstyrs vid uppspelningen.
Undrar just hur bra dekodern är i t.ex. Nero Burning Rom? Tycker att det verkar bli bra när man låter brännprogrammet sköta konverteingen till wav format. |
MVH | Life's too short for bad sound |
|
|
allbinn
Member
119 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 16:27:14
|
Finns bara en spelare som har allt som behövs, det är foobar. Tar nästan alla format. Internt 64 bitar. Replaygain (håller koll på klippning) Kernelmode utgång (+ ASIO plugin) Att den skulle vara jobbig att använda tycker inte jag. Ful som stryk? smaken är väll som baken, Att den totalt saknar fåniga skins etc och enbart är gjord för att lyssna på, inte titta på, är ju bara bra tycker jag. |
Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
|
|
|
|
Topic |
|