HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Letar genvägar till det perfekta ljudet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/09 :  12:42:31  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Jag kan få tag på en förstärkare, Denon PMA-707 för 1200 + frakt som kommer att ligga på runt 200-300 kronor. Ingenjör Öhman sa i en interjvu att den skulle låta bättre än 95% av alla förstärkare över 50 000:- och uppåt. Jag har inte råd att lägga ut mer än 5000:- max för en förstärkare än på några år, så det här kanske är ett alternativ?

http://www.sonicdesign.se/oeint15.html

Är det någon annan som har testat den eller vill försöka sig på en kommentar. Kan man lita på det Öhman hävdar? Han verkar ju vara någon som vet vad han pratar om?

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/09 :  12:45:45  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Kopia av meddelande:
Ingenjör Öhman sa i en interjvu att den skulle låta bättre än 95% av alla förstärkare över 50 000:- och uppåt

Nu snackar vi en silltunna med salt till det uttalandet...men för en dryg tusing...visst.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/09 :  12:48:16  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Sanoj: Har du hört förstärkaren eller anser du att han inte har belägg för att göra det påståendet?
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/09 :  12:48:46  Show Profile Send J-son a Private Message
"finns inga genvägar till det perfekta ljudet........BRA ljud kostar!"
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/09 :  12:54:19  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Men med tanke på att man kan bygga ett par proac 2.5 för 8000:- och kanske köpa ett förstärkeri för strax över 1000-lappen så kan man kanske få ljud för en 1/10 av kostnaden....
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/09 :  13:00:43  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag anser att han inte vet vad han pratar om...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/09 :  13:02:24  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Kopia av meddelande:
Men med tanke på att man kan bygga ett par proac 2.5 för 8000:-

Nej, men man kan bygga en liknande högtalare...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/09 :  13:03:52  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Sanoj: Tror du 2 x 20W räcker för att driva ett par proac 2.5?
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/09 :  13:08:28  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Visst är det en liknande högtalare man bygger. Men det betyder inte att den låter sämre på något sätt. A.I hävdar att man kan få den att låta även bättre med bättre filterkomponenter exempelvis. Så för att ta död på myten, det där anser jag som en rejäl genväg till att få riktigt bra ljud.

Edited by - Fred_J on 2003/09/09 13:09:02
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/09 :  13:09:20  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Ingen aning...vad har den för känslighet..hur högt spelar du...klart det går att driva med 20W, men med vilken kontroll?
Vilken elektronik pratar vi om?

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/09 :  13:41:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Om man säger så här Fred_J, Pro Ac 2.5 tål mer effekt än 20 watt utan att storkna. Därför kan det vara av intresse om du vill kunna spela starkare (eller dvs kunna utnyttja högtalarna potential till större ljudtryck).

Tvärtemot några andra här så anser jag Ingvar Öhman vara mycket kunnig och Denon har faktiskt under många år gjort välljudande billiga förstärkare. Just denna Denon är ju bara på 20 watt, och därför behövs inte någon enorm nätdel m m, då blir den billig. Men 20 watt är 20 watt, dvs ganska lite. Jag skulle vilja se den dagen som Ingvar är ute på hal is, den lär nog dröja tills han ev blir senil. Men det förstås, jag är ju partisk eftersom jag råkar känna honom.[Oops!] Kanske det är lättare att dissa någon man inte känner?

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/09/09 :  13:46:36  Show Profile Send rowa a Private Message
Han bör nog ta i liiiite väl när han påstår att den förstärkaren spöar 95% av alla förstärkare 50 000kr klassen.

Bra ljud kostar, och på en förstärkare för 4000kr och en för 50 000kr lär det vara en avsevärd ljudskillnad.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/09 :  13:47:02  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Kopia av meddelande:
Jag skulle vilja se den dagen som Ingvar är ute på hal is, den lär nog dröja tills han ev blir senil. Men det förstås, jag är ju partisk eftersom jag råkar känna honom. Kanske det är lättare att dissa någon man inte känner?

Nej, det är inte det jag föröker att göra (läs dissa) men jag tycker han är farligt ute när han säger att detta steg slår 95% av alla steg över 50kkr. Då är man ute på hal is enl. mig...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/09 :  13:54:15  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Kopia av meddelande:
A.I hävdar att man kan få den att låta även bättre med bättre filterkomponenter exempelvis.

Och när man ändå är igång så kan man modifiera lådan med extra stagning/större låda etc. , basen kanske skulle bytas ut till en bättre, internkablaget ska naturligtvis optimeras, basporten kan göras lite större/längre....hmmm det liknar ju inte en Proac längre...hmmm

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/09 :  14:45:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hm, tja, Sanoj vad ska man tro då?, om du skriver sådana saker såsom:

"Nu snackar vi en silltunna med salt till det uttalandet...men för en dryg tusing...visst."

"Jag anser att han inte vet vad han pratar om..."


Det sänder signaler... som gör att JAG tolkar det du skrivit som jag gjort. Kanske gör andra det också? Tänk därför på vad du skriver innan du trycker på enter, alternativt uppmana moderatorerna att ta bort hänglåset på IÖ. Ibland hoppar det grodor från mitt tangenbord också[Oops!]!

Men men skit samma, nu snackar vi istället om den specifika denonförstärkaren. Själv har jag ingen aning om hur den låter, jag vet bara att deras andra billigare förstärkare genom åren har varit mycket bra förstärkare. Hembioförstärkarna har ganska genomgående varit generellt hyfsade, med en dragning åt "skimrande" diskantåtergivning som har "piffat" upp nästan till det bättre, men som inte låter rätt i längden. Samtliga jag testade AVR-1801, 1802, 3802, hade samma sorts fel i dsikantregitret, det var dock inte extremt stora fel, men så pass märkbara att om man är kräsen så tycker man att det inte är acceptabelt i längden.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/09 :  14:46:30  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Mina högst personliga tankar kring detta är "vaga uttryck" och "retorik".

Hurvida DU blir nöjd med en Denon PMA-707'a är det troligtvis bara en i världen som kan svara på. Du. Genom att testa.

Att en förstärkare "låter bättre" är ett vagt uttryck. Vad är "låter bättre"? Min gissning är att Öhman menar "mindre färgande" eller kanske rent av "transparant".
Nu är hifivärlden så pass komplex att andra som testar denna "icke färgande" apparat skulle klassa den som att klart och tydligt lägga till missljud och inte ha tillräcklig "upplösning". Dessa "andra" kan säkert mena att just de +50'000kr förstärkarna färgar mindre, låter bättre och fungerar mycket bättre i just deras system.

En förstärkare för 1200 kr är rätt billigt för en förstärkare, även om det kan vara mycket pengar. Har du 5000kr att lägga ut, har du ett antal olika Rotel, NAD, Denon etc att leta bland och allra helst låna hem och testa.
Tittar du på begagnatmarknaden (Säljes eller BUTIKSHYLLAN här på hififorum.nu) blir det utval större och det är inte ovanligt att 8'000kr's förstärkare kostar 4'500 kr om den är några år gammal.
Thule, Teac, Densen, Rotel, NAD, Sony, Pinoeer mmm (med många mera)! På detta sättet kan du kanske få en något mer effektstark förstärkare, vilket JAG TROR kan vara vettigt i ditt fall...

Mitt tips är att låna hem, testa och botanisera bland förstärkare i din prisklass. Njut av resan!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio

Edited by - epkpeng on 2003/09/09 14:53:25
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/09 :  15:00:25  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Kopia av meddelande:
Det sänder signaler... som gör att JAG tolkar det du skrivit som jag gjort. Kanske gör andra det också?

Mitt inlägg var inte att hoppa på Ö, men jag anser att ett sådant uttalande skall tas med en tunna salt...vem det än kommer ifrån..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/09 :  15:13:45  Show Profile Send J-son a Private Message
LÄGG NER! Det är rent patetiskt att komma med ett sådant uttalande som Fred_J startar tråden med....."och det finns isbjörnar i sahara öknen"....
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/09/09 :  15:51:24  Show Profile Send matson a Private Message
20 watt är för lite för "clownerna". Känsligheten är ju "rålåga" 83 dB(ca)!

Angående förstärkaren kan man säga att om vill ha en förstärkare med så lite egenljud som möjligt så är den kanon. Vill man däremot ha blå lysdioder, wbt-kontakter och att den skall säljas över disk i Alingsås får man leta vidare.

Mvh
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/09/09 :  15:58:53  Show Profile Send K-man a Private Message
En känga dit och en känga dit....oxå fick ngn annan sig en känga med.... fy vad dessa ständiga kängor åt alla håll och kanter är trista att läsa!

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/09/09 15:59:58
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/09 :  16:11:32  Show Profile Send J-son a Private Message
Ursäkta en enkel fråga bara...vem är Ingvar Öhman
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/09 :  16:47:00  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Kopia av meddelande:
Vill man däremot ha blå lysdioder, wbt-kontakter och att den skall säljas över disk i Alingsås får man leta vidare.

Pratar vi fortfarande om Denon steget...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/09 :  16:54:20  Show Profile Send nin a Private Message
Kopia av meddelande:
Ingenjör Öhman sa i en interjvu att den skulle låta bättre än 95% av alla förstärkare över 50 000:- och uppåt.



Det är MER än hal is, det är en förbaskad LÖGN! För har han TESTAT alla förstärkare som finns här i världen eftersom han kan säga så?? Ska vi inte ha LITE mer bakom det vi säger här på forumet? Eller duger det med något vi själv hittar på?
Inget ont om Öhman, men sådana här uttlande är helt meningslösa eftersom dom inte har någon att stödja sig mot.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/09 :  17:15:37  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har faktiskt funderat på att köpa en och se =) dom är ju väldigt billiga
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/09 :  17:50:36  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Antagligen refererar Öhman till de förstärkare han har testat i den prisklassen och drar en något generell slutsats som man givetvis får ta med en nypa salt. Men jag tror inte han skulle säga något sådant utan att verkligen menar att det finns en förstärkare för under 1000-lappen som ger samma välljud som en i 50 000kr-klassen. Vad han sedan menar med att den låter bättre är ju osagt, men det fanns ju en hypotes om det i ett inlägg ovan.
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/09 :  18:08:21  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Off the subject...
Det skulle vara väldigt givande om Öhman kunde få komma tillbaka och debattera och sprida sin kunskap på forumet igen. Jag känner inte till orsaken bakom att han inte längre är här, men utifrån de trådar jag tidigare har läst av honom så tycker jag hans inlägg är ett enormt tillskott.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000