HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kondensatorer vid seriekoppling (PSU)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Enkie
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/09/08 :  23:34:47  Show Profile Send Enkie a Private Message
Hej!

Kondensatorer som seriekopplas får halva värdet men dubbla spänningståligheten, och för parallelkoppling blir det samma spänning men dubbla kapacitansen.
Antal joule kondensatorn rymmer blir 2ggr mer med 2st parallelkopplade än en ensam ... men 2st seriekopplade äts ökningen i spänningstålighet upp av del halverade kapacitansen?!?

OM jag förstått det rätt är det dåligt utnyttjande med seriekopplade kondensatorer.

Min fundering är att om jag har ett slutsteg som körs bryggkopplat och vill ha mer kapacitans i nätdelen så är det bättre med 10000uF/100V mellan V+ till V- än 2st 10000uF/50V kopplat via jord. Högtalaren är ju inte kopplad till jord så någon kondensator måste ta hand om returströmmen den vägen. Självklart finns det kvar kondingar till jord så ingångssteg etc. fungerar - det rör sig om att addera extra kondensatorer.

Jag måste väl ha fel eller...ska jag köpa 100V istället



peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/09 :  13:03:50  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Seriekopplar gör man bara om man absolut måste. Det blir dessutom mycket kompaktare med en konding.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/11 :  14:45:37  Show Profile Send Uniper a Private Message
För att få samma energilagring som 10000uF/100V med två seriekopplade kondningar behöver dom ha halva spänningståligheten och dubbla kapacitansen, alltså 20000uF/50V. En sådan kondensator blir i en perfekt värld bara hälften så stor till volymen. Den blir inte riktigt så liten i verkligheten, men definitivt mindre än 10000uF/100V.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000