HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aktiv rumsdämpning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/08 :  20:18:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I första numret av High Fidelity i år finns en artikel om aktiv
akustikreglering, konstruktionen är patenterad av Nelson Pass.
Jag sitter här med artikeln och US-patent nr 4,899,387 framför mig
och funderar.
Det här är högintressant för DIY ser det ut som. En rumsdämpning
som jobbar mellan 20Hz och 200Hz som inte tar stor plats, mums!
http://www.passlabs.com/patents.htm mitt på sidan.
Hela patentet finns på www.uspto.gov

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/08 :  21:44:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK, och hur funkade det? Något som är värt att lägga ner tid på att experimentera med?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/09/08 :  22:00:59  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Om man förutsätter att allt ljud (oljud) som man vill släcka, rsprungligen kommer från stereon själv via högtalare och ev. subbar....

- kan man ju använda ett Behringer digitalt aktivt filter tillsammans med ett antal små subbar utplacerade i hörnen (jmf High Fidelity artikeln).

Man fiskar helt enkelt ut ljuder på lämpligt ställe i signalkedjan, ljud som man genom mätningar vet kommer ställa till problem A, B, C etc. Dessa Ljud kan man sedan släcka med Behringerfiltret genom att fasvända, tidsfördröja, använda parametrisk eq etc. etc. och skicka ut i sina små hörnsubbar...

Hörnsubbarna skulle t ex kunna vara i form av 2.3 m långa rör i varje hörn. Rör med t ex en baskapabel 8" i var ände...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/08 :  22:24:11  Show Profile Send period a Private Message
Det där vore intressant att testa! Nå, Nagref, vad fick du för resultat?

Mvh // Per
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/09 :  21:05:22  Show Profile Send celef a Private Message
man har ju alltid hört att gammal hederlig mekanisk dämpning är det ända rätta, men så är det väl inte längre!? man kan säkert med bästa resultat oxå bygga högtalare med ett standardfilter och en kraftig eq?

sound pollution
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/10 :  09:27:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den här konstruktionen "suger" ju i sig basresonanser i sitt hörn, det är ju häftigt. I artikeln stod det att rummet kändes större.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/10 :  17:52:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hur menar du att återkopplingen blir låg etc? Jag förstår inte riktigt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/11 22:31:24
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/09/12 :  18:50:38  Show Profile Send Isidor a Private Message
Bernt,

Effektiviteten för en aktiv absorbent (här en s.k. TCM, Tight Coupled Monopole) blir direkt proportionell mot graden av motkoppling, helt analogt med linjäritetsförbättringen i t.ex. en motkopplad förstärkare. I praktiken måste man begränsa motkopplingen för en analog TCM ganska mycket för att undvika självsvängning. Enligt Pass patent uppnådde han inga överdrivet imponerande resultat själv.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/13 :  00:21:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmm, är passiv dämpning en bättre väg att gå? Basdämpning tenderar att bli skrymmande.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/09/13 :  13:20:26  Show Profile Send Isidor a Private Message
Ja, det är ju alltid trevligt att låta naturen göra jobbet, även om det kostar en del volym. Några hörnplacerade helmholtzabsorbenter på ett par hundra liter styck och med variabel avstämning kostar varken speciellt mycket tid eller pengar och kan användas för att plocka bort de mest svårartade rumsmoderna. Dessa kan också kompletteras med mer bredbandiga (men mindre effektiva) panelabsorbenter och/eller tubetraps etc om man har ett problematiskt rum eller har mycket höga krav på slutresultatet.
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/09/13 :  16:19:45  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Rätta mig om jag har fel, men när jag läste analog elektronik kunde man lösa stabilitetsproblemet med att endast använda sig av 2 förstärkande steg. Ett problem är dock att slingförstärkningen oftast blir otillräcklig, men även med 3 steg ska förstärkaren kunna bli stabil (i alla fall var våra labbbyggen det).

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/20 :  18:38:54  Show Profile Send MatsT a Private Message
Nu grävde jag upp en rätt gammal tråd!

Min kompis har faktiskt provat Nelson Pass lösning i våran gemensamma lokal. Det fungerade sådär...

Basresonanserna minskade hörbart och rumsinformationen på inspelningarna framträdde tydligare men det blev också en skevhet i ljudbilden pga den aktiva "sugen" som stod i rummets vänstra bakre hörn. Förmodligen var det lite hörbara ljud därifrån som skapade det och för bra resultat bör man nog ha en symmetrisk lösning.

Vi har inte gått vidare med provet och jag tycker nog att Helmholz-absorbenter verkar mer intressanta, mycket enklare och billigare.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/20 :  18:51:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag hade tänkt ha en i varje hörn bakom lyssningspositionen. Har ett par 8-tummare som kunde passa. Men det finns femtielva andra projekt före i pipelinen... Tubetraps är ju en intressant möjlighet också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/20 :  22:50:38  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag känner igen det där med den välfyllda pipeline'n, vi kanske hade gjort vidare försök med aktiv rumskorrigering om inte annat varit mer prioriterat.

Akustikförbättringar är överhuvudtaget något man borde ägna mer tid åt men det krävs rejäla ingrepp för att fixa basresonanser. Aktiva metoder (bortsett från aktiv absorption) är rätt tveksamma eftersom de även påverkar direktljudet så det är inget jag känner för att ge mig in på även om verktygen börjar komma ned i pris nu.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/08 :  20:53:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tubetraps är helt ok, men rumsnoder tas nog bättre med med absorbenter med högre Q, mycket högre...

Så Helmholtz, som isidor skriver ovan är nog bästa medicinen mot rumsnoder.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2005/01/08 :  22:17:02  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Jag tycker aktiv dämpning är rätt intressant. Lite OT men gamla SAAB 2000 flygplanen hade aktiv dämpning i kabinen. Ett par mickar tog in brus, brum och oljud och skickade sedan in det i en dator som fasvände signalen och skickade ut den i ett gäng 5":are som satt i ytterväggen vid varje stolsrad. Höll man för den 5":are man satt bredvid så brusade det mer där man satt... Kul idé som jag inte sett på några andra ställen. Skulle vara bra i klassrun tex! :-)

/Johan
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/01/08 :  22:19:54  Show Profile Send linnar a Private Message
Om man mäter sina högtalare i ett ekofritt rum (utomhus uppe på en kulle) med
Speaker Workshop får man en fas och frekvenskurva. Denna fas och frekvenskurva
kan man med lätthet gör om till en kalibreringsfil. Denna kalibreringsfil lägger
man sedan in i Speaker Worshop's kalibreringsmodul för mikrofonkalibrering.
När man sedan mäter en gång till med denna kalibreingsfil får man en exakt rak
fas och frekvenskurva.

Nu bär vi in grejerna i musikrummet eller vad det kallas. Ställer upp grejerna
på samma sätt som ute och mäter igen. De fas/frekvenskurvor som nu visar sig och
skiljer sig från 0 db-strecket är det som rummet självt "vränger till" eller rummets
fas/frekvenskurva. Svaret från den mätningen gör vi om till en ny kalibreingsfil.

Nu kommer vi till pointen:
Om det finns någon apparat som kunde kopplas till anläggningen och läser av kallibreingsfilen
på samma sätt som Speaker Workshop och justerar förstärkeriet efter detta kommer man
att få ett ljud som motsvarar det man får när det spelas upp utomhus.

Haken är bara att någon sådan apparat att koppla till stereon finns inte, eller...?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/08 :  23:12:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Linnar, jo men visst gör det det! Det är ju en EQ du pratar om... Men, det räcker inte med enbart ljudtrycket, man får "EQ"a fasen också. Om det skall bli bra måste hela proceduren göras med mycket hög nogrannhet och upplösning...

Jag såg i Multikanalsdelen att Lexicon satt in 5st 198 Mflops DSP'er i deras multikanalsförsteg för att lösa problemet. 5stycken á 198Mflops/styck!!!!!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/01/09 :  02:54:47  Show Profile Send esl a Private Message
Jag kan ju "damma av" den aktiva basabsorbenten jag byggde... som Matst skrev så "sög# den i sig några dB och efterklangstiden i basen minskade hörbart. Nu var den inte intrimmad skall tillägas och elementen var inga värstingar.
Resonansfrekvensen på elementen jag använde låg högre än de värsta rumsnoderna. Så visst finns det potential!

En avstämd Helmholtz resonator funkar också, nackdelen är att man behöver en för varje frekvens.

Att köra ut motfas signaler aktivt från en Behringer tror jag inte på!
Då är det bättre att placera ex.vis 4 st på ett korrekt sätt i rummet (en sub på mitten på varje vägg).
På det viset får man i det närmaste helt rak frekvensgång. Det finns flera olika studier gjorda på det.

/esl
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/01/09 :  12:36:03  Show Profile Send MatsT a Private Message
Som alltid (?) har myntet två sidor, aktiv dämpning enligt Pass-principen dämpar verkligen rumsresonanser men det finns en stor risk att de också genererar lite egna ljud och sådant kan vara mycket störande. Även Helmholz-absorbenter beskylls ofta för att ge oljud ifrån sig trots att de är helt passiva och rimligen lättare att få tysta.

Jag tycker trots allt att den aktiva dämparen är mycket intressant.

Vad beträffar fler än 2 subwoofers så kan man mycket riktigt få utjämning av frekvensgången på det viset men man bör ha alla på samma avstånd från lyssningspositionen så mitt på alla 4 väggarna ger en lite konstig lyssningsposition om den ens är möjlig (icke-kvadratiskt rum).

Aktiv EQ är för mig en nödlösning som visserligen kan fungera hyggligt vid låga frekvenser men man förvanskar direktljudet och det tycker jag inte om.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/09 :  17:17:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Aktiv EQ är inte det jag menar här.

Sen jag startade tråden har jag sett exempel på principen i Pass´ konstruktion här och där. Det skulle vara kul att göra något experiment med Esls aktiva basabsorbent så man får lite koll på om det här är något att satsa på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/01/09 :  21:50:10  Show Profile Send linnar a Private Message
Bernt:
Har du problem med stående vågor eller liknande?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000