HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad menas egentligen med 2,5 vägare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/09/07 :  21:19:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message

En högatalare med en diskant och två lika basar, varav den ena bara spelar i det lägre basområdet!

Är det rätt? Om så?

Betyder det då att bägge basar t.ex. skall vara i lika låda och port med samma avstämning? Eller gäller bara lika element och olika filter eller..

Hoppas frågan förstås!

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/09/07 :  22:14:49  Show Profile Send mag a Private Message
Jag har fått för mig att 1/2an tar hand om baffelstödet vilket då stämmer med ditt antagande.

Stämmer det ?


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/09/08 :  03:14:17  Show Profile Send henricsson a Private Message
Dom bör väl bara av samma typ om de ska spelas upp till säg 300Hz med en 25cm-baffel.. grupplöptider, fas, m.m. varierar. Men jag är inte helt säker.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/08 :  06:00:22  Show Profile Send Kraniet a Private Message
iden är ju att förstärka "huvud" elementet med bas från ett extra. Detta extra element delas uppåt så det stämmer överens med baffelsteget och vips så slipper man baffelstegs korrektion i filtret. Elementet bör således vara lika dan och spela i likadan låda som huvudelementet så man helt enkelt bara får en fördubbling av bas återgivningen (blir ju rätt mycket mellanreg också..)
Använder du olika element blir det väl mer som en trevägare..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/09/08 :  20:41:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Läste hgt-testet i senaste H&M igår kväll, det fanns många varianter på 2,5 vägare. Det jag kunde sluta mig till som var gemensamt för samtliga, var att två element hade s.a.s. passband i samma område dvs. basområdet. Sedan var det allt från olika element till lika element i lika låda/portning.

Och det är väl det som är halvan, det tredje elementet som spelar i halva det andra.....

edit: Sen kan man ju börja diskutera om vilken implementering som är bäst/mest lämplig. Dvs. där Kraniets resonemang börjar.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2003/09/08 20:45:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000