HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Reglerad PS till klass AB steg +-50volt.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/08/31 :  09:42:16  Show Profile Send A8 a Private Message
Hoppas på kommentarer från de mer teoretiskt bevandrade och de som eventuellt redan testat.

Jag har de senaste dagarna testat olika kombinationer av trafos o kondingar i mitt klass AB steg och även om jag redan visste det sedan tidigare är jag återigen mer eller mindre förbluffad över hur mycket nätdelen påverkar slutresultatet.

Hursomhelst har jag funderingar att testa en variant jag hittade på Nelson Pass hemsida i hopp om att min nätdel då blir _både_ tyst OCH lågimpedativ: http://www.passdiy.com/images/projects/zen-v5-f8.gif

Nu är denna nätdel iof tänkt till klass A steg och lägre matningsspänningar men jag tycker det borde fungera för mitt AB steg förutsatt att jag ser till att alla komponenter dimensioneras för 230 AC i väggen och de högre matnings spänningarna.

Edited by - A8 on 2003/08/31 09:56:52

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/08/31 :  11:28:30  Show Profile Send gustav a Private Message
Ja en sån krets tar ju bort 100Hz ripplet.
Har använt liknande men bara till drivsteget
Lägre utimp får du dock med bipolära istället för 240/9240 (högre branthet) viket kanske är intressant för klass AB-steg
/Jonas
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/09/08 :  20:42:00  Show Profile Send A8 a Private Message
Jag hade nog förväntat mig att den även skulle dämpa switch brus från diodbryggorna och annat hf skräp från nätet?
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/08 :  21:23:28  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jag hade konstruerat den så att referensen för utspänningen är proportionell emot inspänningen fast med en mycket lågfrekvent pol som ser till att det verkligen bara är vid DC som den är proportionell. Det räcker alltså med en spänningsdelare och inte en zenerdiod. Fördelen är att man får bättre tolerans och därmed kan sänka spänningsfallet över FETen.

Jag hade också använt mig av ett diffsteg och en drivare innan FETen för att verkligen dra nytta av den stora FETen och förlusterna som ju ändå genereras.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000