HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 "vem ska jag tro på" -> SVAR
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/09/07 :  00:58:58  Show Profile Send Ludde a Private Message
Hej!

Om ni kommer ihåg mej som undrade om hur stor lådvolym jag skulle ha till mina Visaton 6,5" bas/mellan så kommer ni säkert också ihåg att min lärare sa att 45 liter (som jag byggde efter råd här på forumet) var alldeles förstort för en 6,5". Jag tvekade på läraren, men det tycks vara så att han hade rätt, basen är VÄLDIGT okontrollerad och "slår igenom" på larvit låg volym..

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/09/07 :  01:20:10  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Det låter som du har förstor volym på lådan.Jag har inte någon aning vad det är för data på högtalaren men jag skulle nog slumpa på att ha en volym mellan 8-15 liter portad ts mät så får du fakta..
mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/09/07 :  14:14:53  Show Profile Send Ludde a Private Message
Vad/Hur ska jag mäta.. det var just det läraren sa att man inte ska ha större volym än (15 liter ungefär) till en 6,5a om den ska spela som tvåvägare.. men några på forumet sa (eller höll med på min simulering som var dålig) att en 45 liter skull vara bra..
Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/09/07 :  16:00:52  Show Profile Send BigD a Private Message
Öh.. jag tyckte jag sa nåt i den stilen i den ursprungliga tråden, efter att jag simulerat lite.

Dock har det inte något direkt samband med att ditt element var 6,5"
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/09/07 :  18:19:52  Show Profile Send Ludde a Private Message
Jo, det är sant, men ja kommer inte ihåg och har hitills varit för slö för att att kolla den... men ja får leta upp den!
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/09/08 :  11:09:04  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Min gissning är att dina 45 liter ger en fin kurva med djup bas i simuleringen och samma sak i verkligheten så länge du spelar lågt. Tittar man sedan på konrörelsen i simuleringen tror jag att den är stor mkt stor i basområdet om man vrider upp volymen lite och det gillar inte baselementet. Bygger du en mindre låda kommer luften i lådan att göra mer fjädringsmotstånd och elementets rörelse minskas i basområdet, men eftersom elementet rör sig mindre får du också en bas som inte spelar så djupt. Den kommer troligen istället få en puckel vid nån frekvens i discobasområdet vilket kommer att göra att det låter som att högtalaren spelar en massa maffig bas vilket kan vara trevligt i vissa fall.

Vad man gillar är en smaksak, men ska man ha djup bas som kan spela högt måste det flyttas mycket luft vilket kräver stora membran eller lång linjär slaglängd hos ett mindre element vilket tenderar att bli dyrt om det ska låta bra i övrigt också. Sådana element kan också vara ganska glada för stora maffig slutsteg för att få den efterfrågade stora konrörelsen med kontroll.

//Magnus
Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/09/08 :  12:13:07  Show Profile Send BigD a Private Message
Någon puckel är det knappast fråga om med det element som Ludde har, dock så får han nog inte mer djupbas i verkligheten med större låda eftersom elementet bottnar väldigt fort och begränsar hur högt det kan spela djupbas.

Men helt klart, för att få bra bas bör man titta på nåt annat element.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000