Author |
Topic |
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 11:49:35
|
För någon månad sedan renoverade jag ett par OA12. Nya element, nya kondingar, nytt internkablage och terminaler. Nu har dom fått lite speltid och bättre placering mot väggen som dom ska stå. Först lyssnades det. Kom fram till att något var fel. Lyssnades mer. Måste vara fasfel. Mer lyssna. Det är nog den vänstra. Hmmm... Vände på kabeln och OJ mycket bättre. Kom först då på att ta ett 1,5v batteri och testa och visst basen i den vänstra gick inåt med plus till plus osv. Skruva skruva...löda löda...skruva skruva... Ojojojojojojoj....iallafall det mest musikaliska ljud jag har hört. Lådorna försvinner fullständigt. Ljudbilden sträcker sig högt och brett och målar upp alla nyanser med exakt presition. Vilken diskant..en hihat låter precis så plåtigt som om det satt en trummis och bankade där nånstans framför mig. Ahhhh dessa kan jag leva länge med. Det enda som jag möjligtvis kan klaga en liten aning på är väl att man kan önska minimaliskt mer dynamik och djupbas. Dynamiken finns där men men... Dock så är jag till hundra procent säker på att det som möjligtvis stryper ljudet är drivning och signalkälla (Denon integrerad nånting...och Technics CD). Och självfallet så kan man inte kräva djupbas av 6,5" element i rel små lådor och måste tilläggas, dom spelar alldeles tillfredsställande djupt. Skulle dom spela djupare blev det bara fladder...Så jag klagar inte där men man saknar ju andå den där djupaste basen i viss musik. Erik, jag tror jag börjar förstå din fanatism... Är det någon som kan förklara teorierna bakom dessa egensinniga högtalare med horisontellt monterade element etc..?
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 11:58:29
|
Himla kul att renoveringen gick bra!
Som du säger så är det just det allra lilla sista i djupbas och dynamik som saknas i OA12, men som du säger så får man ju tänka på deras storlek. De är ju hur små och smäckra som helst.
De större 70-talarna har dynamiken helt klart och när jag får råd ska jag helrenovera mina stora OA116.
Som sagt mycket kul att höra att du blev nöjd!
Vill du läsa lite om Stigs teorier så är hans patent mycket intressanta. Gå in på http://se.espacenet.com och sök på Stig Carlsson i 3:e rutan så kommer hans (tillsammans med ett gäng andra) patent upp.
EDIT: Letade upp patentet som innefattar OA12, OA14 samt OA116. Sök på SE7311562 i andra rutan så finner du det.
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/09/06 12:06:12 |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 13:17:01
|
Intressant! Snacka om att den mannen var före sin tid. Och är det fortfarande. En riktig HIFI-filosof med teorier djupt rotade i matematiska uträkningar. Än idag är det inte många konstruktörer som tar hänsyn till (och inte minst utnyttjar) rummet som högtalarna faktiskt ska spela i.
http://l2.espacenet.com/espacenet/viewer?PN=SE7311562&CY=se&LG=se&DB=EPD |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 18:47:22
|
Jag för min del tycker att det är något konstigt med att lyssna på ett ljud som inte är direktljud utan som är reflekterat mot mina väggar och tak. Jag vill höra det ljud som man hade när man spelade in musiken i studion. Ett aktivt lyssnande kräver direktljud enligt min mening. Varför spelas aldrig musik in med Carlsson lådor? Jag hade ett par OA någonting på 60 talet men jag gillade dom inte. Jag har faktisk tänkt på att dom kanske skulle fungera som suround högtalare. Testa det någon så får vi höra om det fungerade bra.
gcs |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 18:59:26
|
Man ska dock vara väl medveten om att de Carlssonmodeller som diskuterats här i denna tråden och framförallt de nyare är något helt annat än de helt "rundstrålande" modeller som fanns fram till 1973. Alla de senare modellerna har en skräddarsydd balans mellan direkt och reflekterat ljud.
Oavsett vilka högtalare man har så lyssnar man ju (såvida man inte har ett döddämpat rum) till viss del på reflekterat ljud. Skillnaden är att Stig, till skillnad från många (dock absolut inte alla!), tog med detta som en viktig del i konstruktionen av högtalarna. Så man ska varken förneka eller överdriva skillnaderna mot mer konvetiella högtalare. Men att man skulle lyssna mer "som det lät i studion" med konventionella högtalare håller jag inte med om.
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/09/06 19:01:13 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 20:14:50
|
Det är nog sant, jag har inte brytt mej om att lyssna på Carlsson högtalare efter 1973. Men det är oxå sant att jag gillar högtalare med fettljud och brilla. Ett par JBL eller Genelec är inte helt fel. Men jag skulle gärna se att någon testade det här med att ha Carlsson som suround högtalare.
gcs |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 20:21:28
|
Har för mig (men kommer inte ihåg vilken modell eller var jag hört/läst det) att det var någon Carlsson burk som var populär som monitor lyssning i musikstudior förut. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 20:42:08
|
Som jag sagt tidigare så har Carlsson högtalarna hamnat på andra plats bland historiens största kalkoner i den engelska tidningen HN&RR. Det är inte alltid lätt att vara profet med annolunda tankar och lösningar, eller hur?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 20:53:06
|
Helt korrekt. Tror det var OA14 som tog den där andraplatsen. Dock ska sägas att inte ens en Carlssontok som jag tycker att 70-talarna låter speciellt bra med originaldiskanterna. Inget jag skulle kunna leva med.
/Erik |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 20:59:46
|
Nä kanske inte originaldiskanterna låter så bra och smaken är som bekant...olika, men jag undrar ändå hur dom kom fram till det.
Micke, du nämde det i tråden om fula anläggningar. Du kan väl ändå inte påstå att OA12/14 & OD11 är FULA? |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 21:04:05
|
Men vad är principen med ortoakustiska högtalare? Inga ingenjörspatent bara enkla förklaringar tack! |
Hifiarkeologen |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 21:34:38
|
Sammanfattat kan man väl säga att det är högtalare som är designade att spela optimalt i ett normalt bostadsrum med dess reflekterande ytor.
Det är svårt att sätta ord på det. Det finns det andra än mig som kan bättre. Själv renoverar jag och lyssnar helst.
/Erik |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 21:38:03
|
flintan: Det kan jag inte tänka mig att Carlsson har varit populär i studio kretsar. Jag har själv varit med sedan 60talet och bara hört skit. Man har ju bara garvat åt honom. Jag tror det var han som myntade den där slogan "Back to mono". Ja jag har hört många historier om honom.
gcs |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 21:55:44
|
flintan
Nä, fula tycker jag inte att någon av hans skapelser är. Ibland lite udda men inte fula.
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 21:57:26
|
Det gäller som jag skrev tidigare att hålla isär på de olika modellerna. Stig höll fram till 60-talets slut fast vid att stereosystemet inte var tillräckligt bra ännu. I början av 70-talet började han dock att utvecklade högtalare skräddarsydda för stereolyssning då han kände att det då var ett bättre alternativ.
Och det kan även nämnas att den största 70-talsmodellen, OA2212, länge var med i uttagningen när Sveriges Radio skulle köpa in ett stort antal monitorer på 70-talet men de föll på att de skulle stå på golvet och "försvann" då bakom de höga mixerborden. OA2212 var ju i grunden designad för professionellt bruk och såldes även i förhållandevis stort antal till just detta ändamål.
Så jag får väl än en gång säga att det gäller att inte blanda ihop begreppen.
Det är ju egentligen ganska naturligt att olika högtalare från en konstruktör som haft 21 modeller i produktion under 50år, kan vara ganska så olika?
/Erik |
|
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 11:54:48
|
Ett problem med Carlsson högtalare var väl också att de krävde bra/"perfekta" inspelningar, för att låta bra. Mina OA-51:or lät för det mesta för tunt/vasst och jag undrade ofta hur de skulle låta om lådorna var större, så att det blev med basstöd. Jag kan dock säga, att proac-klonerna låter som jag önskade att OA-51:orna skulle låta, dvs nästan alltid bra. |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 17:11:52
|
Carlsson är inte den enda konstruktör som intresserat sig för förhållandet direktljud och reflekterat ljud. Men han var nog den som mest konsekvent drev sina teser. De flesta högtalare av hans konstruktion låter mycket bra med rätt förstärkeri och rätt placerade. Med bra menar jag musikaliskt. Flintans beskrivning av sin upplevelse med OA 12 stämmer med vad jag upplevde i går när jag f f g på 10 år lyssnade på mina undanställda popboxar (ung samma som OA 14), hembyggda, med originalelement, men nu kopplade till en nait 3. Förbluffande musikaliska, vi satt och gapade hela familjen och det blev inte tevetittande den kvällen, bara musik. Att det sen inte fanns mycket bas vägde lätt jämfört med helheten. Det lät obegripligt bra helt enkelt, om jag renoverar dem blir det väl rena himmelriket... |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 18:51:44
|
Ja, även gamla orenoverade Carlssonhögtalare av de sämre modellerna låter förbluffande bra. Jag ställde upp ett par OA5 i köket härom veckan och visst, de är inte sista ordet i vare sig bastyngd, renhet eller frekvensomfång men alla andra högtalare jag hört från tidigt sjuttital (och många nyare) är tusenfalt sämre! Och detta är alltså de Carlssonhögtalare som beskrivs som bland de sämsta av Carlssonfantasterna. Jag vågar inte ens tänka på hur ett helrenoverat par av någon av de bättre modellerna skulle låta. |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 21:05:49
|
Angående OA51-intrycken ovan så stämmer de väl med mina egna intryck av OA51 och OA51.2 (lätt vasshet, irreterande susljud, etc). Detta beror dock på de äldre elementen. I senaste versionen 51.3 så spelar de helt underbart!
/Erik |
|
|
pekka
Member
190 Posts |
Posted - 2003/09/09 : 00:22:21
|
Jag har ett par helrenoverade OA2212 och de spelar med en dynamik och renhet som få andra högtalare. Ljudet är luftigt svävande basen är ren och fast. Har svårt att hitta några nackdelar - det skullle vara att de kräver ett rejält slutsteg för att komma till sin rätt.
PEKKA
|
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2003/09/09 : 08:42:19
|
Pekka: Hur rejält, vad kräver dom egentligen? |
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2003/09/09 : 08:42:20
|
"Stig var före sin tid......." |
|
|
pekka
Member
190 Posts |
Posted - 2003/09/09 : 09:00:16
|
Mapem
Jag kör ONKYO M-5890 som är på 2x 235W i 8 ohm och strömstarkt Jag tror nog att där bör man ligga för att högtalaren skall komma till sin rätt.
PEKKA
|
|
|
MAGR
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2003/09/09 : 10:12:25
|
Jag har ställt frågan innan, men... inga svar. Ni som hört Kolboxen, hur tycker ni den låter? Den måste väl vara den mest extrema av sina bröder i OA-familjen, i sin utformning åtminstone. Någon som jämfört OA-6 I och kolboxen?
Jag ÄLSKAR den! |
Magnus Granberg |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2003/09/09 : 10:51:35
|
MAGR: Jag har hört den! När jag var student i Lund i slutet på 60-talet hängde fyra stycken i varsitt hörn i räcket till balkongen i Akademiska föreningens stora sal. Det var ju rätt länge sen, jag minns inte exakt hur dom lät, men jag kommer ihåg att dom kunde fylla hela denna stora sal med musik. Jämfört med alla andra högtalare var dom läckra i alla fall! Jag har hört en annan av Carlssons tidiga konstruktioner också När jag gick i plugget fanns i varje klassrum en "Tonträff" som klassrumshögtalare. Genom densamma förmedlades morgonböner och rektorns förmaningar. Nån HIFI-upplevelse var detta icke, snarast framkallade det rysningar, men det var inte högtalarnas fel. |
|
|
pekka
Member
190 Posts |
Posted - 2003/09/09 : 12:13:58
|
Musikmuseumet i Stockholm hade "kolboxen" och lundförstärkaren. Var där på lyssningsstunder på 60/70-talet Har för mig att det var i LTS regi men jag kan ha fel. Den lät då bättre än det mesta kanske med Quad 57 undantagen.
PEKKA
|
|
|
Topic |
|