HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp med att dämpa lyssningsrum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/09/06 :  00:15:26  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Hejsan Forumet

Har efter att jag har läst lite artiklar här på forumet blivit inspirerad till att göra någonting åt mina akustikproblem i vardagsrummet. Det blev extra påtagligt i samband med en omtapetsering samt byte utav garderober i sovrummet.

Direkt efter tapetseringen i vardagsrummet så var (är fortfarande till viss del) det tomt på väggar och golv då tavlorna och mattorna inte fanns på plats. Lät fruktansvärt när man spelade musik! Sedan kom mattorna och bokhyllor med böcker på plats -> lät bättre. Sedan rev vi ut garderoberna ur sovrummet och fyllde då vardagsrummet med klädkassar! Kanonljud! Dämpade väldigt fint... Men det vore skönt att kunna spela utan att jag känner ett behov utav att släppa ut garderobernas innehåll i vardagsrummet.

Jag spelar nu från långsida till långsida i ett rum på drygt 4x5m där soffan står mot bakväggen. Och nej, det är inte en möjligt att möblera om ! Jag har redan planerat att sätta upp en absorbent bakom soffan (efter inspiration här på forumet!) som kommer dubblera som konst och absorbent. Den kommer om jag har förstått det rätt ta hand om dom tidiga reflexerna i mellanregister och diskant. Mattan skall även bytas till en tjockare och större variant och ull för att ytterliggare dämpa rummet rent generellt och bli av med lite reflexer. Hoppas detta är rätt väg att gå.

Men vad gör jag med basen? Har en otäck resonans kring ~100Hz (skall mäta upp detta exakt vid tillfälle) som är rätt störande. Vad kan jag göra för att bli av med basresonansen?

Mvh
Patrik B

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/06 :  12:37:36  Show Profile Send celef a Private Message
vilken god idé! montera snygga eller "osynliga" garderober i vardagsrummet som man proppar fulla med glas eller stenull, håll dörrarna öppna när det är dags för lyssning och stäng dörrarna när frugan är i närheten!

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/06 :  12:52:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Lite mer information om rummet och vad du har för högtalare skulle
hjälpa, baskapacitet vägg/tak-material etc.

http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

Vanlig 13mm standardgips har en densitet om 9kg/m2.

http://www.gyproc.se/gyproc/gypnytt2.nsf/0/8fbf7693111452cc802569b200489345?OpenDocument

http://www.customaudio.freeserve.co.uk/articles/membranes.html

http://www.ethanwiner.com/basstrap.html

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/09/06 15:39:26
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/09/06 :  13:20:37  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Lite mer information om rum och anläggning.

Jag spelar med musik via ett par Jamo Concert 11. Gissar att det är en 2,5 eller 3vägs högtalare med 1 diskant och två stycken 6,5" varav den ena spelar via en frontmonterad basreflexport. Basprestanda är goda med inte överväldigande

Rummet har golv, väggar, och tak utav betong . Mycket reflexer blir det och även en del stående vågor i basen. Att ta hand om reflxerna ifrån diskant och mellanregister inbillar jag mig är lättare än att ta hand om de tryckmaxima som jag får i basen. Speciellt med tanke på att soffan kommer att stå mot en betongvägg. Jag har en viss frihetsgrad rörande vad jag får göra, så länge det är snyggt och inte är ivägen så är det ok. Möbleringen är mycket lik den som signaturen Saim visar i http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=17690.

Planerade åtärder är: Tjock och stor matta i ull under bordet och fram mot högtalarna. Jag skall även pröva med en absorbent bakom soffan (inspirerad utav Saim i refererad tråd ovan).

Men vad göra med basresonanserna utav att göra alltför stora visuella ingrepp i rummet?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/06 :  13:41:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Hyr eller äger du lägenheten?

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/09/06 :  14:46:45  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Det är en bostadsrätt.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/06 :  15:02:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Ok, då har du alltså möjlighet att antingen regla ner taket eller sätta
upp gipsväggar på en eller bägge långväggarna. Kan det vara något?

Edit: Taket och en långsida skulle ge dig ca:32m2 absorberande yta,
det är nog ganska svårslaget med tanke på att du får behålla nästan
hela golvytan (- ca:6-10cm). Det kommer dessutom inte att synas alls.
En annan fördel är att du då får möjlighet att dra elrör för extra
el-uttag. Till stereon kanske eller infälld belysning, i taket alltså.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/09/06 15:44:57
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/09/06 :  15:43:16  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Hehe... Skulle vi ha gjort innan vi satte upp 2500kr i tapeter på väggen! Limmet har knappt torkat Men det kan vara något att tänka på till nästa boende!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/06 :  15:46:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Ni har väl inte satt tapeter i taket, eller .

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/09/06 :  16:13:12  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Tapeter i taket? Jo (eller kanske inte!)

Så för att råda bot på otäcka resonanser i basen behöver man fixa till minst en sida utav kuben (rummet) så att den kommer dämpa reflektionerna!?

Betyder detta att t.ex "Tube traps" från http://www.martendesign.com/md.html är helt verkningslösa eller är dom ett sämre alternativ? Kommer dom ens att fungera?

Om man som entusiatisk DYIare skall bygga egna "Tube traps", vad bör man ha för material?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/07 :  11:47:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Att ge sig på betongen som inte har någon absorbtionsförmåga alls
tycker jag låter som det mest logiska om det är genomförbart (ägarförhållandet).
Att få till samma absorbtion med tubetraps som det finns möjlighet
till med då ca:20m2 betongyta försvinner kräver nog väldigt många
tubetraps. Observera att jag skriver "nog" då jag inte har personlig erfarenhet av "rören".
Prova att söka på tubetraps i forumet så
hittar du säkert en del. Har för mig att dom skall vara skapligt
effektiva ned till ca:100hz men inte så mycket under det.
Mitt eget paneltak gjorde smärre underverk här hemma, det var betong innan.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/09/07 11:48:29
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/07 :  16:44:48  Show Profile Send celef a Private Message
skaffa en riktigt tjock matta (en stor sådan) samt ett par högtalare som bättre spelar med rummet.

sound pollution
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/09/07 :  20:32:10  Show Profile Send Patrik B a Private Message
På vilket sätt skulle andra högtalare hjälpa mot den värsta resonansen , som jag gissar, ligger omkring ~100Hz? Vad är det som skulle påverka resonansen? Det är väl ändå rummet som framkallar resonansen och inte högtalaren!?

Värt att beakta är att basgången ifrån högtalaren gränsar till att vara slank och framkallas utav två 6,5" element men en framåtriktad basreflexport. Jag gissar att det hade varit värre om jag hade spelat med dubbla 15" eller misstar jag mig här?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/07 :  20:42:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Behåll du högtalarna, skulle förvåna mig om du inte är nöjd med dom.
Mattan kommer inte att hjälpa vid hundra men det var det väl ingen som
trodde heller .

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/09/07 :  21:13:46  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag är mycket nöjd med högtalarna! Men problemet med resonansen kvarstår dock!

Däremot kom jag på nu att jag inte var helt sanningsenlig med rummets beskaffenhet. Rummet är rektangulärt med kortsidor utav spånskiva (kanske gipsskiva, det var svårt att känna genom tapeten ). I den ena träväggen som en ytterväg fylld med isolering finns det fönster och balkongdörr. Långväggarna och taket är (sist jag kollade) utav mycket bastant betong.

Att två utav väggarna består utav trä antar jag har en viss basabsorberande effekt. Frågan är nu hur man går vidare, en massa experiment kanske.

Det som jag har tänkt att göra nu är att börja experimentera lite grann utifrån dom ideer jag har fått härifrån. Jag återkommer säkert med flera (förhoppningsvis mer detaljerade) frågor.

En generell kommentar: Det här forumet är kanon! Det är verkligen fantastiskt vilket intresse och engagemang det verkar finnas för vitt skilda områden inom ljudåtergivningen (vissa mer perverterade än andra). Ett stort TACK till skaparna och framför allt alla som bidrar till detta forum!


Tack och hej, leverpastej.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/07 :  21:19:35  Show Profile Send celef a Private Message
om man verkligen vill behålla högtalarna så kan ett par snedställda dämpskivor placeras i rumshörnen. att absorbera takreflexen är nog inte alla gånger att rekommendera.

sound pollution
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/09/07 :  21:30:29  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Vad menar du med dämpskivor? Är det en enkel mineralullsplatta i ett "stort örngott" eller är den utav något annat material? Mao: Vad använder man för material när man bygger bas- och/eller diskantabsorbenter? Mineralull eller glasfiberull eller högtalarvadd eller *vadå*?

(Får nog snart döpa om mig till Patrik Frågvis...)

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/07 :  21:59:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Här är en tänkbar lösning:



Att ersätta betongtaket med exempelvis gips innebär inte att det
absorberar vid högre frekvenser. Betongtak låter inte bra, vad som helst
är igentligen bättre. Inom rimligheterns gränser då.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/09/07 22:29:56
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/09/07 :  22:10:46  Show Profile Send iffe a Private Message
Det här med rumsakustik ger mig huvudvärk. Det känns som att alla har sina metoder, vissa dämpar bakväggar, vissa främre väggen, vissa i hörnen. Hur någon än gör så är det alltid någon som är framme och förklarar att det antagligen inte funkar, att det dämpar i fel frekvensområde o.s.v. Jag står verkligen handfallen inför vad man ska göra, inte konstigt att folk lägger pengarna på kablar istället.. Satt och plöjde igenom tråden med dämpväggen tillverkad av perforerad masonitskiva, gullfiber och akustikplattor. Blev verkligen inte klokare av det, projektet verkar intressant (och inte så dyrt) men det känns ju meningslöst att skruva ihop något som ändå inte funkar.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/09/07 :  22:26:44  Show Profile Send mag a Private Message
Det funkar kanon hemma hos tex Knoppen och vad jag hört även Pekka (om han finns kvar här).
Jag ska ju göra så så det är klart det funkar ;) :-D


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/07 :  22:28:46  Show Profile Send n/a a Private Message

Iffe.
Tja, hör du skillnad på kablar så kan du ta vilka råd som helst, bra
som mindre bra och du kommer ändå att märka större skillnader än med
vilken kabel som helst.
Alla rum är unika så några garantier för att det som fungerar för en
person skall ge dig full tillfredställelse lämnas tyvär inte,
du får helt enkelt lyssna på det som sägs bilda dig en egen
uppfattning och prova dig fram.
Börja med placeringen bara, det gör mer än något annat och är helt gratis.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/09/08 :  07:20:03  Show Profile Send Patrik B a Private Message
iffe: Kunde inte sagt det bättre själv!





*suck*

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/09/08 :  07:27:51  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Dahlberg: Ser bra och inte alltför avancerat ut -> borde vara lätt att testa med! Jag gissar att dimensionerna (alltså volymen) kombinerat med mängden mineralull är det som avgör vilka frekvenser som dämpas.

Vilken tur att jag har fyra gamla kassa garderober som skall sågas itu, måste vara en bra bit över 20m^2 (billig) spånskiva!

Tack för dom konkreta tipsen!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/09/08 :  14:21:14  Show Profile Send iffe a Private Message
Dahlberg: Du behöver kanske inte ta det med kablarna SÅ bokstavligt.

Det bästa kanske är att försöka mäta upp rummet, lista ut vilka frekvenser som är besvärliga och sedan bygga någon dämpvägg/tubetraps/etc. för att lugna ner de frekvenserna. Men var hittar man information om vad man ska bygga för respektive frekvens? Går det ens att säga sådär rent allmänt? Sen är det ju ett projekt att mäta upp rummet också...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/08 :  16:35:03  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag pratat mig gärna varm för membranaborbenterna då dom inte tar någon plats att tala om, dom går att integrera i rummet så att dom i princip blir osynliga och dom är dokumenterat verksamma i det igentliga basområdet förutsatt att dom görs på rätt sätt. Dom är dessutom inte lika känsliga för "felkonstruktion" som andra lösningar då dom är skapligt bredbandiga (för att vara basabsorbenter)och tänker man efter lite så går dom att göra justerbara. Det räcker med att membranet är löstagbart (ändra densitet/m2) för att man skall kunna mixtra med det här tills man är nöjd.

Läs igenom länkarna ordentligt, det står en hel del matnyttigt där.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/09/08 16:45:43
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/08 :  16:44:42  Show Profile Send n/a a Private Message
Det här är också något som jag skulle kunna ta mig för om planlösningen hade tillåtit det.

Adagio, hoppas du ursäktar att jag lånar din text.

Kolla även under "medlemmarnas system" och "adagio".

quote:
Själva panelen är 20mm MDF med hål(kan köpas på Svanå lackat o klart), 150mm spalt mellan vägg och panel,fylld (ej hårt packad) med rockwool eller motsv.
Hörnmodulerna är 18mm MDF sågade i 180mm breda paneler, luftspalten skall vara 18mm.
Djup in till hörn måste vara minst 600mm, gärna djupare om plats finnes, annars kommer man inte ner i frekvenserna. Man slipper 90 graders hörn som bonus, innanför sätter man upp hela stycken rockwool och i hålrummet(höret) fyller man med lös rockwool man kan spara lite luft längst upp. Ett tyg med bra akustiskt genomsläpp är bra att ha längs ut mot panelen, själv hade jag fiberduk kvar sen bygget.
Hålpanelerna tar hand om mellanbasen upp till 400Hz om jag mins rätt, de flesta rum har en nod vid ca 200Hz som spökar ända upp i diskantområdet pga sina övertoner, egenresonanser detta kan resultera i att man upplever en hård diskant.
Genom att dämpa i lägre frekvenser kan man uppnå ljudförbättringar i övre registren,
fixa orsaken till problemen inte symptomen.
Lågbasabsorbenterna gör att man hör basen från högtalarna istället för mer eller mindre starka rumsresonanser = mycket tight bas med många nyanser.
Diffussorerna är nog knepiga att bygga själv, de finns åxå hos Svanå, dom dämpar inte men splittar upp de första/raka reflexerna i många små, både riktningsmässigt och i tidsdomänen vilket gör att rummet upplevs som mycket större och luftigare utan eko.
Diffussorerna kan man med fördel sätta bakom lyssningsplatsen även på väggen mitt för densamma och givetvis även där första reflxen träffar sidoväggarna.
Det är bara ekonomin och ev sambo som sätter gränserna.
Om man inte har möjlighet att bygga in diffusorerna i taket utan måste sänka taket är det ett utmärkt ställe att bygga in mellanbas absorbenterna på, taket runt om alltså.

Många gör fel när dom tycker att diskanten är obehaglig och dämpar i det området, resultatet blir ett överdämpat rum med en tryckande känsla där alla faktiska fel kvarstår, i ett normalt hem finns tillräckligt med dämpande textilier, mattor mm.
Man kan använda Absyler från Svanå dvs bredbandsabsorbenter se bilden över lyssningspossition för att dämpa en lite steril miljö, då får man en jämn och effektiv dämpning och minimering av ev eko tendenser.

Hoppas detta var ett utömmande svar, och lycka till med din största uppgradering av ljudet du någonsin kommer att göra, jag lovar dig.


--------------------------------------------------------------------------------
Fördelen med att vara klok är att man kan spela dum, motsatsen är betydligt svårare


”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/09/08 16:45:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000