HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hifikits kopparfolie-spolar vs cross-coil...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/05 :  12:44:34  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tjenare nu när Hifikit börjat sälja lite bättre komponenter som kopparfoliespolar och metalloxidmotstånd så undrar jag lite vad ni säger om detta...De är ju billigare än t.ex. Mundorf och X-coil, men håller de samma kvalitet?

/ Simon

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/05 :  12:53:16  Show Profile Send UrSv a Private Message
Med tanke på att det är samma mått på kopparn på nästan alla bandspolar på marknaden så borde det inte skilja så mycket kan ju tyckas. Lindingsteknik och mellanläggsmaterial?

Prisskillnaden är väl inte så farlig. 0.27 mH XCoil på Ljudia SEK 142 och på Hifikit SEK 142? Faktiskt samma pris på alla verkar det som...

Edited by - UrSv on 2003/09/05 12:58:33
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/05 :  13:20:02  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jo, det betydande skillnaden är att hifikit har större sortiment, bla har inte ljudia 0,22mH, vilket jag behöver.....ljudia har även inte den fetare varianten med lägre RDC av de större spolarna, och det vill man ju ha till 1,8mH...

Kan man tro att det t.o.m är samma fabrikat på spolarna?...

/simon
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/05 :  13:28:30  Show Profile Send period a Private Message
Jag tror inte att det är skillnad på vare sig lindningsteknik eller mellanläggsmaterial. Jag tror mer att eventuella prisskillnader beror på var de tillverkas och vilka som tillverkar dom, dvs ursprungsland och arbetskraftskostnad. Många bandspolar tillverkas t ex i Polen. Jag har jobbat ganska många år i transformatorindustrin och teknikerna för tillverkning skiljer sig inte åt, däremot tvingas företagen ofta flytta tillverkningen till lågkostnadsländer som Polen, Estland och Bulgarien. Allt för att överleva.

Mvh // Per
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/05 :  13:35:30  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jepp, RDC stämmer dessutom exakt mellan de olika märkena...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/05 :  13:55:55  Show Profile Send UrSv a Private Message
Rdc bör ju vara samma eftersom de använder samma kopparband.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/05 :  14:04:35  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jo, det är det jag menar, att det verkar vara samma dimension på dem...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/05 :  14:09:46  Show Profile Send UrSv a Private Message
Misstänkte det. Jag tror det finns en popuär tillverkare av kopparband och därefter lindar varje företag sina egna och/eller åt andra. Det enda som skiljer blir då lindningsteknik och mellanmaterial.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:15:13  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jag förstår!...Då kanske det kan vara värt att undersöka uppbyggnaden lite hos de olika märkena...
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/09/05 :  21:05:49  Show Profile Send Björn N a Private Message
De där drosslarna lindade med litztråd ser intressanta ut tycker jag
Och de där nya kondingarna måste man ju bara prova!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Hifikit
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/09/06 :  01:13:58  Show Profile  Visit Hifikit's Homepage Send Hifikit a Private Message
Foliespolarna köps från Intertechnik i Tyskland. Dom tillverkas i Polen...

AudynCapPLUS kondensatorerna ligger ungefär på samma nivå som Mundorf Supreme.

Spolarna med litz-tråd köps också från Intertechnik. Dom är mkt intressanta! Och prisvärda.


Så här i början så är det leveranstid på allt men så småningom (ca 1-2mån) så ska allt finnas i lager.

Mvh

| Allt för högtalarbyggaren! | Ständigt 45000 element i lager! |
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/06 :  01:45:21  Show Profile Send period a Private Message
UrSv: Lindningstekniken är nog trots allt densamma, det går inte att tillverka foliespolar på så många olika sätt. Jag har själv lindat dylika spolar (dock inte i Polen ) till mitt högtalarprojekt.

Mellanmaterialet (lagerisoleringen) som används är sk "mylar", en plastfolie med 0,5mm tjocklek. Det finns ju visserligen andra typer av isolering, men dessa används knappast till spolar av denna karaktär. I transformatorer och induktorer som används i "hårda miljöer" kombinerat med höga spänningar (t ex under tåg) nyttjas ofta nomex och en annan typ av isolering som härdar i värme.

Spolarna lindas i en lindningsmaskin (typ "svarv" med räkneverk och fotpedal). Kopparfolien och plastmylaren har man på en ställning bakom sig. Denna ställning har en broms för att folien och plasten ska vara spänd hela tiden. Vid lindandet läggs kopparfolien i botten mot bobinen ("centrumpinnen", verkar vara av trä på Hifikits spolar) med plastfolie uppepå. Sedan gasar man på, styr folie och plast med händerna, tills man har lindat det antal varv det ska vara. Färdigt! Nästan... Sista momentet i tillverkningsprocessen är impregneringen. Spolarna doppas i en lack som sedan får härda ut i ugn.

I det sista momentet finns det dock utrymme för skillnader i tillverkningen. Man kan exempelvis lacka spolarna flera gånger (uthärdat mellan varje gång) eller så kan man vakummimpregnera spolarna i epoxi eller vanlig lack. Vakuumimpregneringen gör att lacken/epoxin tränger in duktigt i spolen. Detta borde ge en spole av högre kvalitet eftersom eventuella tendenser till mikrofoni borde bli minimala... Dessa spolar borde också bli betydligt dyrare...

Mvh // Per
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/06 :  09:16:51  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Crosscoil har ju också en träkärna.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/06 :  10:34:18  Show Profile Send UrSv a Private Message
period: Jag kan tänka mig att lindningsteknik säkert inte varierar så mycket men spänning på band och mellanlägga gör det säkert vilket kan påverka geometri och därigenom mikrofoni. Foliespolar är väl inte impregnerade? Det gäller väl endast trådspolar som Mundorf Back-lack eller andra? Det finns ju gott om spolar som är helt oimpregnerade också. Foliespolarna går ju att linda upp som en rulle dasspapper. Mundorf hävdar att dom använder polypropylen och säkert används flera olika typer (t.ex. mylar) beroende på tillverkare.
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/06 :  13:30:16  Show Profile Send period a Private Message
UrSv: Du har nog helt rätt i att spänning på band och isolering varierar, det varierar nog t.o.m. beroende på vem som har lindat dom. Olika typer av plast används säkerligen också som isolering, jag var mer inne på om det användes något annat än plast som isolering.

Tycker alla spolar borde vara impregnerade.... Läste någonstans om de amerikanska CFAC-spolarna, en av fördelarna med dessa var att de var så oerhört solida mekaniskt, just pga de var impregnerade. Golden Age bytte ut dessa spolar mot den polska varianten (Cross Coil) av den anledningen att de polska spolarna var lika bra, men betydligt billigare. Om de polska spolarna inte är impregnerade borde de inte vara lika bra?....

Mvh // Per
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/06 :  15:49:15  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Det var jag förresten som sa till Hifikit att ta hem alla strl som fanns (nästan) då jag inte tyckte Ljudia eller Golden age hade mkt hemma utan att beställa hela tiden.

Hifikit kommer alltså att ha alla dessa komponenter på lager...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/06 :  18:39:20  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har precis slaktat en cfac-spole till ett kabelprojekt och
dom är inte impregnerade.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/07 :  00:16:37  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag ahr inte sett en foliespole som är impregnerad än, iallafall.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/07 :  01:03:06  Show Profile Send period a Private Message
Märkligt om CFAC.... Kommer inte ihåg var jag läste det någonstans, kanske kommer jag ihåg fel ...

Det är iallafall bra att Hifikit har breddat sitt utbud med filterkomponenter.

Mvh // Per
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000