HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HiFi- va f-n är det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/08/23 :  16:13:13  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
tackar, men hmmm, tänk om det skiter sig fullständigt då??=)

då bli robin arg å slutar med hihi=) nej men det blir nog säkert kvar, (räknar ned timmarna nu)

"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/23 :  17:51:41  Show Profile Send Bland a Private Message
quote:

Jag söker ett lättlyssnat ljud. Stickig diskant är det värsta jag vet. Samt att högtalarna ska "försvinna" ur ljudbilden. Alltså att högtalarna skapar ett ljudpanorama som sträcker ut brett och högt över hela lyssningsfältet. Utan att något blir förstorat eller förminskat. Resonanser i högtalarelement gillar jag inte, de låter illa i mina öron.

Mitt framtida mål att att högtalarna skall vara frekvensraka, helst inom 1 dB mellan 40-16,000 Hz, med minimalt av högtalarresonanstoppar.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark

Prova Spendor SP-1/2. Jag har aldrig hört dessa högtalare men många säger att de är extermt frekvensraka mellan 40-20kHz. Det sägs att en tillverkare av "rums korrektions utrustning" inte hörde någon skillnad när han kopplade in sin utrustning. Kostar ca 20-25, Vet ej om de finns i sverige.

Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/08/23 :  18:29:07  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Det är faktiskt ganska svårt att definiera allmänt välljud, även om det rent teoretiskt borde vara utan tvivel som man kan säga att produkt x spelar bättre än y eller tvärt om, eftersom någon av dessa helt enkelt spelar bättre än den andra.
Det borde alltså vara omöjligt för alla renhjärtade hifijägare att välja olika produkter eftersom endast en låter mest naturtroget.

Men eftersom att låt oss säga att x:s diskant håller "klass" 10 dess bas håller klass 9, samtidigt som y:s diskant håller klass 9 och dess bas håller klass 10, låter ju dessa "lika bra" (förenklar grovt).
Och man man ju inte "bevisa" att diskant är viktigare än bas eller tvärt om, eller hur?

Jag tycker COP slog huvudet på spiken, gåshud är nog det bästa med musik, då det ryser behagligt i hela kroppen och jorden slutar snurra för några sekunder och man tappar bort vardagen, räkningar och acne helt.

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/23 :  20:27:11  Show Profile Send P.P a Private Message
P.P har två anläggningar. En 'analytisk' och en 'musikalisk'. De har båda företräden men på olika inspelningar.
På bra inspelningar utan basbehov så föredrar jag den 'analytiska' men när det är dåliga (läs överstyrda, komprimerade och allmänt distande) inspelningar så föredrar jag den musikaliska. Tänk om det lät sig fixas med ett enkelt filter så att man kunde ändra sin anläggning med ett enkelt tryck på fjärren???
P.P skulle bli imponerad då!

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/24 :  08:54:08  Show Profile Send markih a Private Message
P.P!
Jag tycker din ide med tryck på fjärren låter bra..

marki
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000