Author |
Topic |
|
T-ReX
Member
419 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 20:23:54
|
Jag är som sagt intereserad av ett LC audio steg, men vet inte riktigt vilket av dem jag ska välja. Först var jag inne på ett Sapsolute mk4 80w i dual mono men efter några mailväxlingar med LC Audio så verkar det som att de är väldigt heta på att sälja deras nya Zap Pulse, vilket också har ett mycket trevligare pris, ca halva priser rabbat nu dessutom.
De säger att det ska ha klass A prestanda och om man kombinerar det med en nätdel som består utav RIFA elektrolytar kommer man att få: " et helt utroligt godt resultat" Det låter ju inte helt fel! Men kan man lita på det? Någon som har erfarenhet av detta steg?
De högtalare jag skall driva är ett 3vägs hembygge med eton AMT er4, theil C95 o 2st SS 21W/8555-01, efter baffelkorrektion har de en känslighet på runt 90db så de är relativt lättdrivna.
De slutsteg jag främst har i åtanke är då Zap pulsen med RIFA lytar, End XP 120w med RIFA lytar eller Zapsolute dual mono 80w. Alla kommentar om vilken av dessa jag ska välja är välkomna!
Jag kan ju också tillägga att jag inte har provlyssnat på någon av dem och har inte direkt någon möjlighet till det (känner inte till nån hifibutik i sthlm som har dem)
|
|
T-ReX
Member
419 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 20:25:57
|
Priset har ingen större betydelse, jag vill främst ha kvalitet! Om jag sen kan få det billigare är det ju alltid trevligt iofs :)
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 20:33:45
|
Hejsan!
Ja det kommer bli rätt lättdrivet...men några 90dB kommer du inte upp i...inte med baffelkorrektion...88 om du har tur!
Dock är alternativen på 80 respektive 200 watt, så frågan är akademisk, tycker jag!
Vad du skall välja?
Tja, ny teknik är kul att testa...Tror dessutom det är enklare att jobba med...ingen värme att leda bort, mindre stress på komponenterna osv.
När du ändå bygger själv har du ju möjlighet att tweaka in absurdum - justera det till klanden du vill ha!
I ditt läge, hade jag köpt dubbla Zappuls och delat aktivt mellan SS 8555 (burrr) och C95 (tjoho). På detta sätt kan du få till lite bättre med rumsanpassning odyl. Iom den låga värmeutvecklingen så är det ju inga problem att få rum med 4 kanals steg inkl delningsfilter, som Mattias på Harmony Design säkert knåpar ihop åt dig!
Kör så det ryker!
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå
824 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 20:50:10
|
T-rex, skulle du kunna skicka mig hela mailet du fick av LC Audio, gärna mailet du skickade till dom också, per PM el. till e-mail: no_85@hotmail.com
Då jag själv är intresserad av att bygga ett/flera slutsteg med ZAP-pulse i så skulle det vara intressant att få veta vad dom sa/skrev...
Mvh
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 21:06:24
|
Du får gärna skicka till mig med, det här var verkligen intressant.
m.a.g@telia.com
Synd abara att det är så "omanligt" med såna små slutsteg.....
//Magnu |
|
|
T-ReX
Member
419 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 21:26:48
|
Det här med att stegen har olika effekt är rätt ointeresant egentligen, då jag inte har planer på att spela vidunderligt högt. Sitter just nu med en bioreceiver som kan pumpa ut ca 160W/4ohm o det räcker fint för att spela bra högt med mina talare, ZAp pulse ger snarare en liten nackdel då mina basar är specade för halva effekten (200w). Säg att de får 70% av effekten så borde 300w vara taket, men men, SS ska ju vara stryktåliga
Att dela akivt är ju interesant men samtidigt rätt bökigt, o Harmony Design vill väl ha en slant för det också...??
NO 85, mag: kolla mailen!
|
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 00:16:31
|
sök på elektriska delningsfilter så hittar du några alternativ. Tror det ligger en enklare variant på www.lts.a.se som inte är så dyr att slänga ihop. passiva delningsfilter till basarna är inte gratis heller....
Annars tror jag Harmony kan få till ett kalas filter, fast jag vet inte vad det kostar.
//Magnu |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 00:48:42
|
Hej! Jag hade köpt Zapsolute! Det är ju kanon, medan Zappulse känns helt iskallt.....
Off-topic så undrar jag varför du har valt att para Thiel med Scanspeak?
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
|
|
no_85
824 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 08:06:53
|
Tack T-Rex! Men kan du skicka allt efter då du skrev: "Går det att bygga en zap solute för att ge 2x100w/8ohm i en o samma burk?" igen då jag inte fick med hela det meddelandet, svaret till det el. någonting efter...
Mvh
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
|
|
no_85
824 Posts |
|
T-ReX
Member
419 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 13:44:29
|
Matson: Hade först tänkt att bygga med bara scans o eton... scans hade jag sedan tidigare, 8545, den spelar fin bas men låter inge vidare trevligt över 1khz så jag dumpade den o köpta theil som matchar "aningen" bättre med er4an. Jag delar den lågt mot scansen som jag tycker lirar fin bas.
No 85: Skickade med allt, det där var första frågan jag ställde till dem, svaret är kanske en aning luddigt från deras sida...
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 13:57:40
|
Hejsan!
Det är verkligt intressant med Zappulsarna...Jag får hem en utvärderingslåda med ZP i. Skall bli intressant att höra hur dom står sig mot alla fina rörhäckar jag haft hemma!
Återkommer med intryck!
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 14:20:17
|
quote:
Matson: Hade först tänkt att bygga med bara scans o eton... scans hade jag sedan tidigare, 8545, den spelar fin bas men låter inge vidare trevligt över 1khz så jag dumpade den o köpta theil som matchar "aningen" bättre med er4an. Jag delar den lågt mot scansen som jag tycker lirar fin bas.
Okej, jag har inte sett så många som parat SS med Thiel bara.....däremot med Etonbas finns det ju en del. Varför c95an förresten om den ändå inte skall lira bas? c92 hade väl nästan varit naturligare? Fast jag tycker det är kul när någon gör något annorlunda!(i dessa klontider....)
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 14:24:37
|
Den gamle C92'an har bara 86 dB's känslighet...Har för mig det finns bättre väl nu förtiden. Dom nya ligger runt 89.5dB vilket ju är helt OK.
Eton åttorna kostar inte farligt mkt mer än Scan Speak basarna...Hade varit intressant att testa...som allt annat! ;-D
|
|
|
no_85
824 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 15:47:14
|
quote:
Hejsan!
Det är verkligt intressant med Zappulsarna...Jag får hem en utvärderingslåda med ZP i. Skall bli intressant att höra hur dom står sig mot alla fina rörhäckar jag haft hemma!
Återkommer med intryck!
Epkpeng, det skulle/kommer att vara väldigt intressant att få höra!! När anländer den?!
Mvh
|
|
|
Topic |
|