Author |
Topic |
|
zev
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 22:04:34
|
Har Ni nårga förslag till begagnade högtalare till min anläggning.
Jag är sedan 70-talet varit ägare till Quad 33 och 303, samt Infinity Column II och varit nöjd med denna uppsättning.
Förstärkarna tröttnade trots två renoveringar och ett begagnat slutsteg QUAD 606 och ett begagnat försteg McCormack TLC 1 är inhandlat.
Nu har jag flyttat och fått ett gigantiskt vardagsrum som jag vill ha som lyssnarrum.
Då känner jag att Infinity Column II inte hänger med förstäkardelarna.
Har Ni i forumet någon erfarenhet vilken högtalartyp som skulle passa elektroniken?
Mitt lyssnarrum är på 53 kvm med takhöjd till taknock på 5,20 meter.
Jag har inbillat mig att elektrostathögtalare typ Quad 63 ELS och Martin Logan skulle "fylla" rummet.
Jag har förkärlek till Martin Logan då dessa har gjort djupt intryck på mig.
Hjälp mig att hitta högtalare till min anläggning.....
Prisidé för begagnat 10-18´
Tack på förhand!! Tomas
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 00:29:38
|
Har du tur hittar du ett par beg ML sl3or för runt 20000:-
Quadar kan gå att hitta billigare såg ett par med hembyggda gradientbasar för 14000:- tror det var ESL 67 or.
En Quad borde väl passa en Quad.
Det finns några Quad tokar här som nog kan hjälpa till med priser och tipps.
Ska du ha ML så skulle inte jag köpa nått mindre än SL3.
//Magnu |
|
|
n/a
deleted
63 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 01:13:11
|
quote:
Mitt lyssnarrum är på 53 kvm med takhöjd till taknock på 5,20 meter.
*oooh shiiiiit* vart min reaktion på storleken och takhöjden :)...hur stor är takvinkeln? Hur högt är det till brytpunkten? aja måste vara välidigt många kubikmeter :)..... väldigt mkt offtopic men jag vart så impad av rummets storlek :) Själv sitter man med 15 kvm och 2.45 i höjd :)...Fast jag växer nog upp och skaffar ett fett hus sen när jag e _gammal_ =) /mvh s.p.
|
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 02:04:33
|
Annars kan säkert ML statment fylla ett stort rum.....både plats och ljudmässigt
enrich life through technolog |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 07:11:19
|
Hittar du nå statment beg i HK för 10'-18' så skrik till jag köper på en gång.
//Magnu |
|
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 11:34:56
|
hehhe.....nja, men det var menat som ett skämt bara..... Men allvarligt, men ett sånt stort rum som du har så är det nog inte lätt att hitta ett par högtalare som "fyller" ditt rum.
enrich life through technolog |
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 12:04:50
|
köp nå Infinity classik grejjer från 80-90tal som är hur stora som helst med femtioelva (50-11) banddsikant och mellanregister och separata bas-torn, de lär fylla vilket rum som helst...annars är det bara att köpa två och stapla på höjden
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 13:12:58
|
Hej Tomas Zev!
Du har ett mycket stort lyssningsrum. Då brukar det bli dåligt resultat med alltför spridande högtalare, på grund av att du vid lyssningsplats kommer att nås till stor andel av reflekterat diffusfältsljud. Detaljerna i musiken grötas ihop av rummets akustiska egenskaper. Problemen kan botas på två sätt.
1) Försök att skaffa högtalare som har större direktivitet.
2) Minska reflexer från rummet med ljudabsorbenter.
Eller både 1) och 2).
Högtalare med större direktivitet är oftast större än storspridande, varför det kan vara svårt att hitta några som är i prisläget du nämner. Ja, kanske begagnade förresten.
Exempel på högtalare med högre direktivitet är diverse linjekällehögtalare. Ett gemensamt "problem" med dessa är att de är designade att stråla lika mycket ljud bakåt saom framåt (men med mindre ljudutstrålning åt sidorna). Dessa bör placeras på långt avstånd från bakvägg för att inte reflexer från bakväggen ska hamna inom den lilla tidsrymd som vår hörsel inte kan skilja på direktljud och reflekterat ljud. Det finns också högtalare med mer direktivitet som inte strålar ljud bakåt, t ex pelarhögtalare för kyrkor (men de brukar inte ge HiFi-mässigt ljud, samt några andra (t ex Infinitys nya "vad den nu heter" (typ 100 000 kr), samt några andra.
Kanske Quads nya ESL-989 vore något eftersom du har en del Quadprylar? För mycket pengar för din budget, men kanske ett par begagnade ESL-63 skulle passa? Se dock upp med den tunna skyddfolien som kan börja slacka och ge rasselljud vid låga frekvenser. En kompis har nya ESL-989 och hans vardagsrum/kök är mycket stort, närmare 100 kvadratmeter. Han har placerat absorbenter bakom högtalarna, det fungerar bra. Dock har han väldigt brett mellan högtalarna, typ 90 graders lyssningsvinkel, så fantommitten blir inte så tydlig.
Lycka till!
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 15:08:22
|
Hej Knoppen vad menar du med "linjekällehögtalare"? Är det dipoler som avses, det verkar så på beskrivningen av hur de återger. MvhKristofer
|
|
|
Hifitrollet
Member
251 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 15:50:12
|
quote: Du har ett mycket stort lyssningsrum. Då brukar det bli dåligt resultat med alltför spridande högtalare, på grund av att du vid lyssningsplats kommer att nås till stor andel av reflekterat diffusfältsljud. Detaljerna i musiken grötas ihop av rummets akustiska egenskaper. Problemen kan botas på två sätt.
Borde inte problemen med reflexer bli mindre i ett större rum?
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 16:12:19
|
quote:
quote: Du har ett mycket stort lyssningsrum. Då brukar det bli dåligt resultat med alltför spridande högtalare, på grund av att du vid lyssningsplats kommer att nås till stor andel av reflekterat diffusfältsljud. Detaljerna i musiken grötas ihop av rummets akustiska egenskaper. Problemen kan botas på två sätt.
Borde inte problemen med reflexer bli mindre i ett större rum?
Både ja och nej faktiskt!
Större problem med reflexer: 1. Ett större rum har automatiskt längre efterklangstid än ett mindre även om de har väggar med samma absorptionskoefficient. Det ekar alltså mer. (sena reflexer) (ljudet blir åt det konsertsalslika hållet)
2. I ett större rum hamnar lyssnaren oftast längre bort från högtalarna, varför man nås av mer diffusfältsljud (reflekterat ljud) i förhållande till högtalarnas direktljud.
Mindre problem med reflexer: 1. Oftast är det också längre bort till angränsande ytor i högtalarnas närhet så tidiga reflexer blir svagare.
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 16:32:29
|
Hej Kristofer!
quote:
Hej Knoppen vad menar du med "linjekällehögtalare"? Är det dipoler som avses, det verkar så på beskrivningen av hur de återger. MvhKristofer
Nej, linjekällehögtalare innebär inte att det är dipoler. Jag kanske skrev otydligt.
En linjekälla utbreder ljud likt en cylinder som får större och större radie. Ljudtrycket avtar med avstpåndet som 1/r (r = avståndet) eller 3 dB per avståndsfördubbling.
En monopolkälla (helt rundstrålande ljudkälla) utbreder ljudet som en boll och ljudtrycket avtar med 1/(r*r) eller 6 dB per avståndsfördubbling.
På ett visst avstånd till ljudkällan inses att ljudet från en linjekälla jämfört med en rundstrålande ljudkälla blir starkare samt att inga golv- och takreflexer påverkar ljudet.
Nu kanske man inte vill ha en linjekällehögtalare av andra skäl, t ex så kommer man att hamna i något som kallas för fresnelzonen, olika avstånd mellan olika delar av membranet orsakar interferenser. Därför kan det vara bra med högtalaren som har lite annan konfiguration, t ex Dunlavy, Ino, Snell, och nu senast Dynaudio.
Sedan om linjekällan/vanliga högtalaren strålar ljud bakåt ur fas med ljudet framåt så kan det beskrivas som dipol. Bipol är varumärke för Mirage, tror jag.
Verkar det åtminstone lite klarare nu?
Hälsningar Johan
|
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 17:45:02
|
Hej ZEV Som MAG påpekade så får väl någon QUAD-tok svara Trevligt med en till som gillar Quad.Som du själv skriver så har du ett mycket stort rum,trevligt trevligt.Det kan passa alldeles utmärkt med ESL högtalare då du förmodligen kan få ut dem en god bit från bakväggen.Har själv köpt ett par beg ESL63 som jag är mycket nöjd med Rummet är 7.5m långt 4 brett och 2.85 till tak.Quaden passar säkert bra till dig också där är dock ett par saker du kanske skall vara medveten om.Med ESL 63 får du inte precis nån sådär riktig superbas(vad lyssnar du på för musik?)En sak till ät att du får ju ett begränsat ljudtryck (Officiellt 106db men i praktiken 102).Om du tycker att det räcker så är ju QUAD Esl 63 väldigt trevliga att njuta musik på. I ditt stora rum finns ju verkligen möjligheter att få den där riktiga scenkänslan.Har du råd tycker jag nog att du skall gå upp ett steg ock köpa ett par nya QUAD ESL989.De kostar visserligen ca54000 men de kan prestera ett högre ljudtryck+bättre lågbas så de fyller nog ditt rumm bättre MVH Mats GOOD LUCK
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>> Nostalgi är kul och rören glöder |
|
|
zev
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 10:55:11
|
Jag tackar för alla förslag! Rummet är en utmaning om man inte vill ruinera sig på den all för dyra utrustningen. Jag bifogar en bild på rummet, så någon i Forumet kan rekommendera rätt högtalarval. Som Ni ser på bilden så är rummet nyrenoverat och lösningar med dämpmattor och dyl. skulle inte gå hem hos min kära sambo, så man får lösa det med rätt högtalare istället. Jag har hittat ett par Martin Logan Sequel 2, skulle dessa högtalare funka
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 11:24:14
|
quote:
Jag tackar för alla förslag! Rummet är en utmaning om man inte vill ruinera sig på den all för dyra utrustningen. Jag bifogar en bild på rummet, så någon i Forumet kan rekommendera rätt högtalarval. Som Ni ser på bilden så är rummet nyrenoverat och lösningar med dämpmattor och dyl. skulle inte gå hem hos min kära sambo, så man får lösa det med rätt högtalare istället. Jag har hittat ett par Martin Logan Sequel 2, skulle dessa högtalare funka
Det kan fungera bra om man ser till att ha långt avstånd till bakväggen. Annars kan tidiga reflexer gumla till ljudbilden. Det brukar bli som ett "moln" av ljud som blir aningen odefinierat. Med längre avstånd till bakväggen kommer reflexerna så pass sent att hörselmekanismen kan ignorera dem. Eftersom du inte får ha mineralull på väggarna, så kan det hjälpa en hel del med att placera diffuerande helt vanliga bokhyllor (med böcker som placeras med lite varierande avstånd till kanten) som kommer att sprida ljudet på ett mer oregelbundet vis än en plan vägg. Vore jag du skulle jag i första hand överväga högtalare av den typen jag skrev om ovan (som skickar ljud framåt med kontrollerad direktivitet i vertikal ledd).
Med Martin Logan och andra högtalare som genererar även diskantljud längs en linje, är det bra att sitta på långa avstånd för att ge rakare tonkurva.
|
|
|
zev
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 00:09:20
|
Tyvärr funkade inte bildlänken. men här kommer bilder på vardagsrummetddock i dålig upplösning..../Tomas
|
|
|
n/a
deleted
63 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 01:16:35
|
quote:
Tyvärr funkade inte bildlänken. men här kommer bilder på vardagsrummetddock i dålig upplösning..../Tomas
Hejsan Tomas, nu är det så här att du kan inte bara öppna från Mina bilder i Mina dokument (My Documents) mappen, du måste först ladda upp dom på någon server. Du kan även ladda upp några bilder på din profil. Annars får du ladda upp på msn om du skaffar ett medlemsskap där www.msn.se
/mvh s.p.
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 15:45:42
|
Ja visst Knoppen. Tackr för svaret, man lär så länge man lever. Mvh Kristofer
|
|
|