Author |
Topic |
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 01:51:48
|
Hej
Finns det några definitioner på vad varmt/kallt/kropp/vasst/avslappnat/etc/etc ljud är f'nått?
Jag har väldigt svårt för dessa personliga omdömmen, some1 plz tutor me. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 02:37:13
|
I en verksamhet som i helhet bygger på subjektiva omdömen så blir självfallet uttrycken abstrakta då de beskriver något upplevt emotonellt och inte bara mätbara parametrar. Givetvis så kan man mäta och ange att den frekvensgången är si och så, men för gemene man säger det inte ett dyft om hur det låter. Precis som med vinprovning är vi hänvisade till beskrivande uttryck och i de flesta fall kan vi nog få en föreställning om hur det låter genom egna erfarenheter, ty utan egen erfarenhet skulle även dessa beskrivningar bli ganska meningslösa.
Dock ger dessa beskrivningar bara en antydan om hur den personen uppfattar ett omnämt objekt. Någon annan kan tycka annorlunda om samma sak, vilket ofta visar sig i diskussionerna och båda kan givetvis ha rätt utifrån sina sinnesintryck.
Emellertid tror jag att de flesta uttryck kan förstås av de flesta med vissa variationer förstås och att uttrycken inte är för udda.
Varmt och kallt är väl lätt, däremot som en beckasin i motvind blir mindre bra. |
Bravo |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 03:06:56
|
Snyggt forumulerat
Men efter nånna års lyssnande så tycker jag inte alls att jag kan sätta fingret på dessa omdömmen. Nu har jag tyvärr inte sådär asgrym hörsel direkt, det är kanske det som krävs
Det finns ingen site man kan läsa vad olika omdömmen betyder? Vin eller HiFi, allas (?) sinnen är olika utifrån erfarenheter, idoler, preferenser, etc.. hur kan man knyta samman dessa?
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2003/09/02 03:07:45 |
|
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 03:54:19
|
Jag tror att alla vi här på forumet har läst varandras intryck av värme,kyla etc om många produkter osv att vi på något förstår vad den andre försöker säga. Vad är det man alltid säger... En bild säger mer än tusen ord? Vad med en känsla eller en upplevelse? För det är ju det det handlar om i slutändan(iallfall för mig). Jag tycker och tror att vi tolkar varandra ganska bra här på forumet även om alla inte kommer överens ibland
/Amund |
/Daniel
"Arbetar för Hifi Art ibland" |
Edited by - Amund on 2003/09/02 03:56:46 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 04:27:18
|
Det är det som är så svårt, att göra en konkret beskrivning av något abstrakt. Inom vinvärlden finns det ju smakpaletter där man försöker beskriva vad olika uttryck betyder, men jag vet inte om det blir så mycket klarare för det. I vissa fall och för vissa uttryck kan det nog hjälpa.
Till syvende og sist så måste man nog känna in begreppen och så länge man använder enkla vardagliga uttryck som är allom bekanta så kan jag inte se att det skulle vara några större problem.
Problemet är väl snarare att vi kan tycka helt olika om samma produkt och därför beskriver den olika, men den skillnaden avhjälper ju ingen palett i världen. |
Bravo |
|
|
|
Topic |
|